۵ ترفند ناب برای تمیزکاری بی‌دردسر باربیکیو و کباب‌پز!

غذاهای کبابی و گریل طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد برای درست کردن این نوع غذاها از باربیکیو یا کباب‌پز خانگی استفاده می‌کنند. تمیز کردن این وسایل، یکی از موضوعات مهمی است که باید به درستی انجام شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله اکالا ترفندهای تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز را معرفی کنیم.

یکی از نکات مهم در رابطه با نگهداری باربیکیو یا کباب‌پز، درست انجام دادن تمیزکاری است. اگر باربیکیو و کباب‌پز به درستی تمیز نشوند، عمر کوتاهی خواهند داشت، همچنین باقیمانده کثیفی از قبل، روی طعم غذا تاثیر می‌گذارد. برای جلوگیری از این اتفاقات حتما به ترفندهای تمیزکاری که در ادامه گفته می‌شود دقت کنید:

۱- استفاده از بخار و روزنامه

یکی از کاربردی‌ترین روش‌های تمیز کردن کباب‌ پز یا باربیکیو، استفاده از روزنامه و بخار  است. برای این کار تعدادی روزنامه را با آب مرطوب کنید و بلافاصله پس از خاموش کردن باربیکیو روزنامه‌ها را داخل آن بگذارید و در باربیکیو یا کباب‌پز را ببندید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه روزنامه‌ها در همان حالت بماند تا تمام چربی غذا را جذب کند. سپس آنها را با کمک یک دستمال از باربیکیو یا کباب‌پز خارج کنید.

بیشتر بخوانید: پاک کردن انواع چسب از روی لباس

۲- استفاده از آب و سرکه

یکی دیگر از ترفندهای تمیز کردن باربیکیو یا کباب‌پز استفاده از سرکه سفید و آب است. برای این کار باید به نسبت مساوی آب و سرکه سفید را با هم ترکیب کنید و داخل یک آب‌پاش بریزید. سپس ترکیب ساخته شده را به همه جای باربیکیو یا کباب‌پز اسپری کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا چربی‌ها کمی نرم شود. این بار فقط سرکه سفید را اسپری کنید و بعد از گذشت چند دقیقه با یک برس سیمی یا اسفنج زبر آن را تمیز کنید.

۳- استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد پرکاربرد در تمیزکاری است. برای پاک کردن باربیکیو یا کباب‌پز با جوش شیرین کافی است تا مقدار مناسبی از آن را رو قسمت‌های چرب باربیکیو یا کباب‌پز بپاشید. سپس با یک اسپری آب آن را مرطوب کنید تا به شکل خمیری درآید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه قسمت‌های کثیف را با برس سیمی یا سیم ظرف‌شویی تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ روش تمیز کردن موکت برای تازه و نو شدن آن

۴- استفاده از ماشین ظرف‌شویی

اگر اندازه سینی یا شبکه کباب‌پز خیلی بزرگ نیست، می‌توانید آنها را از باربیکیو یا کباب‌پز جدا کنید و داخل ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. تنظیمات ماشین ظرف‌شویی برای شستن آنها، مانند قابلمه و تابه است. با این روش مطمئن می‌شوید که همه قسمت‌های آن به خوبی شسته و تمیز شده است.

۵- استفاده از فویل آلومینیومی

یکی دیگر از ترفندهای تمیز کردن باربیکیو یا کباب‌پز استفاده از آلومینیوم به همراه مایع ظرف‌شویی است. مایع ظرف‌شویی یکی از تمیزکننده‌های قوی چربی محسوب می‌شود و ترکیب آن با آب جوش این قدرت را بیشتر می‌کند. برای این کار یک محلول از آب جوش و مایع ظرف‌شویی درست کنید و با یک اسکاچ به تمام سطوح بمالید. سپس با یک آلومینیوم مچاله شده قسمت‌های چرب باربیکیو یا کباب‌پز را تمیز کنید. در آخر از یک پارچه مرطوب کمک بگیرید تا اگر چربی مانده است، پاک شود.

نکات مهم در رابطه با تمیز کردن باربیکیو یا کباب‌پز:

حتما قبل از شروع تمیزکاری، گاز باربیکیو یا کباب‌پز را قطع کنید.برای استفاده از باربیکیو یا کباب‌پز بعد از تمیزکاری، از خشک بودن آن مطمئن شوید.

 

در این مقاله از مجله اکالا، ۵ ترفند برای تمیز کردن باربیکیو یا کباب‌پز را معرفی کردیم. امیدواریم با استفاده از یکی از روش‌های گفته شده، بتوانید از باربیکیو یا کباب‌پز خود به خوبی نگهداری کنید.

 

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید