🔟+1 نکته طلایی برای آماده‌سازی منزل به استقبال سال تحصیلی! 🏡📚🎒

با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور، تب و تاب آماده شدن برای شروع مدرسه بیشتر می‌شود و اکثر خانواده‌ها فضای منزل را برای شروع مدرسه آماده می‌کنند. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با ۱۱ راهکار جهت آماده سازی منزل برای شروع مدرسه آشنا شوید.

نحوه آماده سازی منزل برای شروع مدرسه

با شروع شدن فصل درس و مدرسه، لازم است تا تغییراتی در فضای منزل ایجاد کنید و کودک را برای شروع مدرسه آماده کنید. برای شروع باید با کودک در مورد شروع مدرسه صحبت و با او برای خرید لوازم جدید و طراحی دکوراسیون جدید برای انجام دادن درس و تکالیف خود مشورت کنید.

اگر کودک شما کلاس اولی است و هیچ آشنایی با مدرسه ندارد، بهتر است با او صحبت کنید یا برای برطرف شدن ترس و اضطراب کودک، چند بار او را به مدرسه ببرید. در ادامه این بخش می‌توانید با راهکارهای آماده سازی منزل برای شروع مدرسه آشنا شوید.

۱- کمد لباس‌ها را مرتب کنید

برای شروع بهتر است با کودکان در مورد مرتب کردن کمد لباس‌ها صحبت کنید. کودک شما باید یاد بگیرد که از این پس منظم‌تر باشد و به چیدمان لباس‌هایش بیشتر توجه کند. بهتر است یک روز را برای تا کردن و مرتب کردن لباس‌ها اختصاص دهید.

لباس‌های مدرسه کودک را در قفسه‌های جلوی کمد آویزان کنید و از کودک بخواهید تا از این پس همه لباس‌ها را به همین شکلی که با هم مرتب می‌کنید در کمد قرار دهد. سعی کنید بیشتر وظایف را به خود کودک واگذار کنید و در طول تمیز کردن کمد، بیشتر در مورد مدرسه و درس خواندن صحبت کنید.

۲- از شلف و قفسه در اتاق استفاده کنید

با شروع روزهای مدرسه، کودک باید فضای کافی برای قرار دادن دفتر و کتاب‌هایش داشته باشد. برای مرتب کردن کتاب‌های مدرسه، می‌توانید یک قفسه یا شلف تهیه کنید. اگر فضای کافی در اتاق ندارید، بهتر است از شلف‌های دیواری برای قرار دادن کتاب‌ها استفاده کنید.

بهتر است از ابتدا چند طبقه از قفسه را به کتاب‌های مدرسه اختصاص دهید و بقیه طبقات را با کتاب‌های متفرقه و کتاب‌هایی که کودک به آن‌ها علاقه دارد، پر کنید.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که باید هنگام انتخاب سرویس مدرسه در نظر بگیریم

۳- مکان مشخصی را برای مطالعه در نظر بگیرید

برای این که کودک شما فضای مناسبی برای کتاب خواندن داشته باشد، بهتر است یک میز و صندلی در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید. اگر فضای اتاق کوچک است، می‌توانید قسمتی از میز ناهار خوری را به مکان مطالعه و درس خواندن کودک اختصاص دهید.

برای این که کودک در مکان مطالعه احساس امنیت و ارزشمندی را تجربه کند، می‌توانید در هر مکانی که آن را مناسب می‌دانید، یک برچسب بچسبانید به کودک بگویید که از فردا این مکان متعلق به تو است و می‌توانی در اینجا درس بخوانی!

برای انتخاب فضای درس خواندن کودک حتما با او مشورت کنید تا کودک نیز در آن مکان احساس راحتی داشته باشد. می‌توانید مکان مورد نظر را به سلیقه کودک تزیین کنید و از چند پوستر برای جلوه بخشیدن به فضای درس خواندن استفاده کنید. توجه داشته باشید که مکان مطالعه کودک نور کافی داشته باشد و کودک در زمان نشستن نیز احساس راحتی را تجربه کند.

۵- از نظم کننده‌ها برای لوازم کودک استفاده کنید

به منظور جلوگیری از ریخت و پاش لوازم التحریر و وسایل مدرسه، بهتر است از نظم دهنده‌ها کمک بگیرید. با این روش کودک در زمان انجام تکالیف لوازم خود را در نظم کننده قرار می‌دهد و همه چیز در زمان درس خواندن مرتب خواهد بود.

برای جلوگیری از هزینه‌های اضافه می‌توانید خودتان با کمک کودک شروع به درست کردن نظم دهنده کنید. برای این کار می‌توانید از انواع قوطی و بطری‌های مختلف استفاده کنید و روی قوطی‌ها را با انواع کاغذ رنگی و پارچ‌های طرح دار و تزیینات جذاب بپوشانید. می‌توانید از این نظم کننده برای نظم دادن به فضای قفسه و کمد لوازم کودک نیز استفاده کنید.

۴- مکان مناسبی را برای کیف و کفش مدرسه مشخص کنید

برای جلوگیری از نامرتب شدن خانه، بهتر است مکانی را برای کیف و کفش مدرسه کودک در نظر برسید. یک مکان برای آویزان کردن کاپشن، کیف و چتر مدرسه مشخص کنید و با این کار از نامرتب شدن فضای خانه جلوگیری کنید.

۶- یک برنامه مشخص برای کودک تهیه کنید

برای این که کودک راحت‌تر به امور مدرسه رسیدگی کند، می‌توانید یک برنامه مشخص برای او طراحی کنید. می‌توانید روی یک تکه مقوا برنامه کاری کودک را یادداشت کنید.

برای تهیه این برنامه بهتر است وظایف کودک، ساعت‌های درس خواندن، ساعت‌های استراحت و حتی برنامه کودک را یادداشت کنید. بهتر است این تابلو را در مکان مطالعه کودک نصب کنید و در برخی از برنامه‌ها با کودک نیز مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: چک لیست جامع خرید لوازم التحریر مدرسه

۷- یک مکان مشخص برای خوراکی‌های کودک در نظر بگیرید

از آن جایی که کودکان در زمان درس خواندن نیاز به خوراکی دارند، بهتر است یک ظرف مخصوص برای کودک تهیه کنید و هر روز آن ظرف را از انواع میوه و خوراکی‌های مختلف پر کنید. می‌توانید ظرف غذای کودک را در نزدیکی مکان مطالعه قرار دهید. با این روش کودک هر زمان که احساس گرسنگی کند، به سراغ ظرف غذا می‌رود و از آن‌ها استفاده می‌کند.

۸- برای لوازم بهداشتی کودک، یک مکان خاص مشخص کنید

برای این که کودک هر روز صبح به دنبال مسواک خود نگردد و بری پیدا کردن برس، کش مو و سایر لوازم ضروری دچار مشکل نشود، بهتر است یک سبد یا جعبه کوچک را روی میز یا هر مکان دیگری قرار دهید و لوازم بهداشتی کودک را داخل آن قرار دهید. با این روش سرعت عمل کودک در انجام کارها بیشتر می‌شود و او راحت‌تر می‌تواند برای مدرسه آماده شود.

۹- برای خواب و غذا خوردن زمان مشخصی را در نظر بگیرید

برای این که کودک، صبح‌ها در زمان بیدار شدن از خواب دچار مشکل نشود و یاد بگیرد قبل از مدرسه صبحانه بخورد، باید از حدود ۲ هفته قبل از شروع مدرسه ساعت خواب کودک را مشخص کنید و به او کمک کنید تا صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شود. برای خوردن صبحانه در زمان مشخص به او کمک کند و اجازه دهید کودک از چند هفته قبل از مدرسه آمادگی لازم را کسب کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع مدل‌های جامدادی مدرسه

۱۰- یک ساعت در فضای مطالعه کودک قرار دهید

برای این که کودک یاد بگیرد به خوبی برای درس خواندن برنامه ریزی کند، حتما یک ساعت و در صورت نیاز یک تقویم در نزدیکی او قرار دهید. با این روش کودک برنامه ریزی کردن را یاد می‌گیرد و برای درس خواندن و استراحت خود برنامه دقیق‌تری خواهد داشت.

۱۱- یک مکان برای موفقیت‌های کودک تهیه کنید

برای تشویق کودک و دیده شدن موفقیت‌های او یک مکان مشخص را در نظر بگیرید و این مکان را به گالری موفقیت‌های کودک تبدیل کنید. می‌توانید نمره‌های خوب، خاطرات خوب، کارت‌های تشویق و جوایز کودک را در این مکان بچسبانید و او را به خاطر افتخاراتی که کسب کرده است، تشویق کنید. مطمئن باشید با این روش کودک شما انگیزه بیشتری برای کسب موفقیت‌های جدید پیدا می‌کند.

در این مقاله  از مجله دانستنی اکالا به ۱۱ راهکار جهت آماده سازی منزل برای شروع مدرسه اشاره شد. به خاطر داشته باشید که از چند هفته قبل مکان مطالعه و همچنین ظرف غذا و لوازم کودک را مشخص کنید. با این راهکار کودک با شروع مدرسه تجربه جذاب‌تری خواهد داشت و کمتر دچار مشکل خواهد شد.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید