یک اخترفیزیکدان برجسته می‌گوید: زباله‌های فضایی ممکن است نشانه‌هایی از تمدن‌های فرازمینی باشند!

ارسال شده توسط: امیرحسین کریم نژاد 30 شهریور 1403 ساعت 18:28

استاد اخترفیزیک دانشگاه هاروارد معتقد است که برای یافتن تمدن های پیشرفته فرازمینی باید زباله های فضایی را بررسی کنیم. این راهکار خیلی زودتر می‌تواند ما را به موجودات بیگانه برساند.

برای هزاران سال انسان تنها به کره زمین محدود شده بود. گرچه در ۷۰ سال اخیر بشر تلاش کرده از کره خاکی خارج شود و حتی نشانه‌ای از وجود موجودات هوشمند فضایی پیدا کند. در این مسیر نیز عموما روی سیگنال‌های رادیویی متمرکز شده است. در واقع دانشمندان معتقد هستند که ممکن است پیام‌های میان‌ستاره‌ای را از فاصله میلیاردها کیلومتر در فضا دریافت کنند. هرچند Avi Loeb، استاد اخترفیزیک دانشگاه هاروارد زباله های فضایی را راه پیدا کردن تمدن های فرازمینی می‌داند.

بهترین راه برای پیدا کردن تمدن های فرازمینی بررسی زباله های فضایی است

به‌باور لوب جستجو برای حیات فرازمینی باید خیلی نزدیک‌تر آغاز شد. چراکه اقیانوس‌های زمین احتمالا مملو از نشانه های موجودات فضایی باشند. در تابستان سال ۲۰۲۳ لوب ماموریت متفاوتی را در کشور پاپوآ گینه‌نو آغاز کرد. او می‌خواست بازمانده‌های کره‌ای شکل یک سیارک بین‌ستاره‌ای را که دهه پیش بر فراز اقیانوس آرام منفجر شده بود از آب بیرون بکشد.

البته برای لوب این ماموریت صرفا تلاشی به‌منظور یافتن جرمی میان‌ستاره‌ای نبود، بلکه او امیدوار بود نشانه هایی از فناوری موجودات بیگانه را در آن ببیند. تلاش برای یافتن نشانه های تمدن های فرازمینی از زباله های فضایی باعث انتقادات زیادی از سمت جامعه علمی شد؛ اما برای لوب حتی کوچکترین احتمال یک کشف جدید در رابطه با کیهان نیز ارزش وقت و هزینه را دارد.

لوب خود را برتر از دیگر دانشمندان نمی‌بیند، بلکه صرفا تلاش می‌کند مواردی را بررسی کند که دیگران کاملا نادیده گرفته‌اند. وی اخیرا با انتقاد از تلاش‌های کنونی برای یافتن موجودات فضایی رویکرد متفاوتی را پیشنهاد کرده است.

پیشنهاد لوب برای پیدا کردن موجودات فضایی

لوب تاکید می‌کند که قدمت گونه‌‌های مختلف انسان در کره زمین به تنها چند میلیون سال پیش می‌رسد. این در حالی است که جهان هستی از ۱۳.۷ میلیارد سال قبل وجود داشته است. در واقع ما اخیرا وارد ماجرا شده‌ایم و به‌لطف دستاوردهای دانشمندانی همچون گالیله می‌دانیم که در مرکز توجهات نیستیم. به‌باور لوب ما نقطه مرکزی و اصلی جهان هستی به‌حساب نمی‌آییم؛ بنابراین بهتر است نگاهی به اطراف داشته باشیم.

استاد اخترفیزیک دانشگاه هاروارد متعقد است که در طول ۱۳.۷ میلیارد سال عمر هستی قطعا موجودات مختلفی شکل گرفته‌اند و نشانه های زیادی از خود باقی گذاشته‌اند. شاید برخی از این تمدن های فرازمینی اکنون وجود نداشته باشند، اما می‌توان فناوری‌های آنها را در زباله های فضایی مشاهده کرد.

لوب یادآور می‌شود که فناوری فعلی بشر برای سفر به سیاره‌های دیگر و جستجو برای حیات فرازمینی کافی نیست. هرچند در عوض می‌توان با دانش فعلی به اطلاعات ارزشمندی رسید. به‌عنوان مثال ما می‌توانیم در مریخ عملکرد بهتری داشته باشیم. ماموریت وایکینگ در سال ۱۹۷۶ نشان داد که ممکن است نشانه‌های از حیات در مریخ وجود داشته باشد. همچنین ما می‌دانیم که آب به‌صورت مایع در گذشته مریخ وجود داشته است. پس چرا نباید نمونه‌های مربوط به مریخ را در حجم گسترده‌تری بررسی کنیم؟

وی همچنین معتقد است که زباله های فضایی اطراف زمین بهترین راه برای رسیدن به تمدن های فرازمینی است. میلیون‌ها جرم مختلف در مدار زمین وجود دارند که از خارج منظومه شمسی آمده‌اند. در هر زمان نیز چند میلیون جرم در مدار زمین به‌دور خورشید قرار دارند. این اجرام توسط تلسکوپ‌های کنونی قابل مشاهده نیستند. به همین‌خاطر باید تلسکوپ‌های قوی‌تری برای بررسی آنها بسازیم.

لوب تصور می‌کند اختصاص بودجه‌ای برای جمع‌آوری و بررسی این اجرام می‌تواند مفید باشد. چراکه شاید بتواند نشانه‌ای از فناوری بیگانه را در آنها مشاهده کرد. حتی احتمال دارد برخی از فناوری های موجود در این زباله های فضایی همچنان سالم بوده و ما را به‌سمت تمدن‌های بیگانه هدایت کنند. از آنجایی که ما نمی‌توانیم از منظومه شمسی خارج شویم، بهتر است اجرام وارد شده از فضای میان‌ستاره‌ای را بررسی کنیم. مخصوصا اینکه تشخیص تفاوت بین یک سنگ ساده و یک جرم دست‌ساز کار چندان سختی نیست.

نقش تلسکوپ‌های جدید در یافتن بیگانه‌ها

رصدخانه ورا روبین اکنون در شیلی در دست ساخت است و تا سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد. این تلسکوپ می‌تواند اجرام میان‌ستاره‌ای بیشتری را در مقایسه با سایر تلسکوپ‌های بشر پیدا کند. هرچند که این اجرام باید تا حدودی به زمین نزدیک شوند. لوب از همین الان در حال تدارک برنامه‌ای با دانشجویان خود برای بررسی داده‌های دریافتی از این تلسکوپ است.

وی امیدوار است که بتواند با بررسی دقیق زباله های فضایی میان‌ستاره‌ای نشانه از از تمدن های فرازمینی پیدا کند. او دلیل پیدا نشدن موجودات فضایی تا این لحظه را با رویکرد اشتباه همکاران خود مرتبط می‌داند. به‌باور وی اکثر افراد حاضر در محیط‌های آکادمیک سعی می‌کنند از موارد عجیب اجتناب کرده و اینگونه وانمود کنند که تمامی اسرار جهان را می‌دانند. این افراد صرفا تمایل دارند با ارائه مقالات محدود و برداشتن گام‌های حداقلی جایگاه خود را تثبیت کنند.

گرچه اگر هدف شما پیشرفت علم باشید، باید از اجرام مختلف فضایی مثل اوموآموآ استقبال کنید. در حالیکه بسیاری از دانشمندان سعی کردند بدون بررسی کافی احتمال تعلق داشتن این جرم عجیب را به موجودات فضایی رد کنند. با همه اینها، لوب امیدوار است که تلسکوپ جدید بتواند با کشف اجرام هیجان‌انگیز شرایط را تغییر دهد. اگر بتوان تنها یک نشانه از تمدن های فرازمینی در زباله های فضایی پیدا کرد، وضعیت برای همیشه تغییر خواهد کرد.

جستجو برای حیات بیگانه در اقیانوس‌های زمین

ماجراجویی سال گذشته استاد اخترفیزیک دانشگاه هاروارد در اقیانوس آرام با انتقادهای زیادی مواجه شد. حتی مقاله‌ای منتشر شد که ادعا می‌کرد آنچه تیم پژوهشی یافته صرفا خاکستر ذغال بوده است و ارتباطی با موجودات بیگانه ندارد. گرچه لوب با انتشار جزئیات ترکیبات یافته‌شده در این کره‌ها اعلام کرد که ابدا با خاکستر ذغال ارتباطی ندارند. وی همچنین قصد دارد سال آینده نیز این ماموریت را تکرار کند.

ظاهرا ماموریت پیشین توانسته توجهات زیادی را جلب کند. چراکه اکنون بودجه ۶.۵ میلیون دلاری برای حضور در پاپوآ گینه‌نو اختصاص یافته است. در ماموریت پیشین تیم پژوهشی برای مدت دو هفته در دریا حضور داشت. همچنین تجهیزات علمی پیشین صرفا می‌توانستند اجرام کوچکتر از یک میلی‌متر را جمع‌آوری کنند. نتایج بررسی این اجرام نشان داد که ۱۰ درصد از آنها ترکیبات بسیار عجیبی دارند. گرچه هنوز نمی‌توان در رابطه با ماهیت آنها نظر داد؛ زیرا گرمای زیاد باعث ذوب شدن برخی عناصر شده است.

در ماموریت سال آینده تیم پژوهشی تلاش خواهد کرد تا ذرات بزرگتری را بررسی کند. اینکار به آنها اجازه می‌دهد که بتوانند با قطعیت بیشتری در رابطه با ترکیبات شیمیایی نظر دهند. همچنین می‌توان با بررسی عمر جرم موردنظر مشخص کرد که آیا از منظومه شمسی قدیمی‌تر است یا خیر. علاوه بر این، لوب و همکارانش قصد دارند دستگاهی را در بستر اقیانوس قرار دهند تا نمونه‌های بزرگ را شناسایی کند. بدین‌ترتیب می‌توان گفت که آنچه در اقیانوس قرار دارد تکه‌هایی از یک گجت پیشرفته فضایی است یا اینکه صرفا از یک سنگ جدا شده‌اند.

امیدواری برای یافتن تمدن های فرازمینی از طریق زباله های فضایی

لوب بسیار امیدوار است که انسان بتواند در مدت کوتاهی به نشانه‌ای از موجودات فضایی پیشرفته دست یابد. وی یادآور می‌شود که روش اخترشناسان بررسی سیگنال‌های رادیویی بوده است. انگار که شما در خانه بنشینید و صرفا منتظر دریافت تلفن از فردی ناشناس باشید. هرچند رویکرد وی برای یافتن نشانه های تمدن های بیگانه در زباله های فضایی کاملا متفاوت است.

اخترفیزیکدان جنجالی تاکید دارد که به‌راحتی می‌توان تفاوت بین یک جرم طبیعی و مصنوعی را تشخیص داد. انسان در مدت کوتاه حضور خود در فضا توانسته میزان زیادی زباله فضایی تولید کند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که تمدن های فرازمینی نیز به‌خاطر خارج شدن از سیاره خود زباله های فضایی زیادی تولید کرده باشند.

همچنین نباید فراموش کرد که ارتباطات رادیویی شکلی ابتدایی از فناوری محسوب می‌شوند که انسان دهه‌ها پیش به آن دست یافت. هرچند اگر یک تمدن بتواند از سیاره خود خارج شده و به کاوش در سایر سامانه‌های خورشیدی یا کهکشان‌ها بپردازد، باید توانسته باشد به سطح بالایی از تکنولوژی دست یابد. در این حالت ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در دنیایی که از هواپیما استفاده می‌شود، ردی از یک درشکه پیدا کنیم.

شاید موجودات فضایی پیشرفته به فناوری‌هایی دست یافته باشند که حتی در مخیله ما نگنجد. در این حالت تنها گزینه ما جستجو برای یافتن نشانه‌ای از فناوری‌های پیچیده در میان زباله های فضایی است. در واقع شاید ما نتوانیم یک فناوری پیشرفته را درک کنیم؛ اما حداقل می‌توان طبیعی بودن یا نبودن یک جرم فضایی را تشخیص دهیم.

در پایان لوب فکر می‌کند که باید رویکرد پاسکال را در پیش بگیریم. وی زمانی گفته بود که نمی‌توان خیلی راحت احتمال وجود خدا را رد کرد؛ زیرا در صورت وجود داشتن خدا شرایط کاملا تغییر خواهد کرد. اکنون نیز باید همین رویکرد را در رابطه با موجودات فضایی داشته باشیم. اگر نشانه های وجود تمدن های فرازمینی در زباله های فضایی اطراف ما وجود داشته باشد، نگاه ما به جهان هستی کاملا تغییر خواهد کرد و زندگی انسان دگرگون می‌شود.

وقتی چنین احتمال مهمی در رابطه با جهان وجود دارد، چرا نباید بودجه بیشتری را صرف بررسی زباله های فضایی و ارتباط با موجودات بیگانه کرد؟ شاید انسان بتواند از این طریق از منظومه شمسی خارج شده و به موجودی چند سیاره‌ای تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: ماجرای ماهواره پنهان شوالیه سیاه چیست؛ فرستاده‌ای از موجودات فضایی یا توهمی عجیب؟ با صفحه طلائی آشنا شوید؛ پیام عجیب ناسا به موجودات فضایی انسان‌ ها اولین تمدن پیشرفته کره زمین نیستند

مطالب مفید