با لوکس‌ترین خودروهای ایران آشنا شوید: لیست کامل امکانات رفاهی و آپشن‌های پیشرفته

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 31 شهریور 1403 ساعت 16:47

از زمانی که خودروهای چینی به بازار کشورمان آمدند، وضعیت خودروهای پرآپشن بازار ایران بهتر از قبل شد، اما آپشنال‌ترین محصولات ایرانی کدامند؟

از روزی که آغوش بازار خودرو ایران به روی محصولات چینی باز شد، خودروسازان داخلی تکانی به خود دادند و سعی کردند برای جبران عقب ماندگی ماشین‌های ایرانی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی زیادی به آن‌ها اضافه کنند تا در بازار رقابتی از قافله عقب نمانند.

برای مشتری ایرانی که می‌خواهد میلیون‌ها تومان صرف خرید یک خودرو کند، امکانات رفاهی و ایمنی و در یک کلام، آپشن از اهمیت بسیاری برخوردار است. تا پیش از ورود چینی‌ها به ایران و تصاحب بخش عظیمی از بازار، ایران خودرو و سایپا نسبت به تعبیه آپشن رفاهی بی‌اعتنا بودند و با رونمایی از یک خودرو جدید، شیشه بالابر برقی و کولر را جزو آپشن‌ها به شمار می‌آوردند.

معرفی خودروهای پرآپشن بازار ایران

هم اکنون چندین سال است که خودروسازان به این نتیجه رسیده‌اند که خریدار ایرانی عاشق آپشن است و باید تا جایی که می‌توانند روی این موضوع مانور دهند. به هر حال باید برای برآورده شدن این آرزو به جان خودروسازان چینی دعا کرد که با حضور گسترده خود در کشورمان، انحصار را شکستند و کیفیت را اندکی بهبود بخشیدند.

همزمان با رونمایی از محصولات جدید ایران خودرو و سایپا، خودروها به علت اضافه شدن آپشن‌های مدرن و جذاب گران‌تر شدند. به همین خاطر است که امروز شاهد عرضه تارا، شاهین و ری‌را با قیمت‌های گران، اما امکانات رفاهی و ایمنی مطلوب هستیم. در ادامه این مطلب تصمیم گرفته‌ایم شما را با فهرستی از پرآپشن‌ترین محصولات داخلی آشنا کنیم تا بتوانید با مقایسه آن‌ها با یکدیگر، تصمیم بهتری برای خرید بگیرید.

بیشتر بخوانید:

۱۲ خودرو شگفت‌انگیز که در سال ۲۰۲۵ باید با آن‌ها خداحافظی کنیم

1. ری را

اگر بگوییم که کراس اوور ری‌را که در طرح جدید فروش ایران خودرو حضور داشت، پرآپشن‌ترین و مدرن‌ترین محصول کشورمان است، بیراه نگفته‌ایم. ایران خودرو ری را با قیمت یک میلیارد و 130 میلیون تومان به فروش می‌رسد و خدا می‌داند در بازار آزاد با چه قیمت‌های عجیب و غریبی معامله شود.

به هر حال از گران‌ترین خودرو ایرانی انتظار داریم که امکانات رفاهی و ایمنی کامل‌تری نسبت به سمند و پژو 207 داشته باشد. نخستین کراس اوور ملی کشورمان مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر توربو با حجم 1.6 لیتری است و می‌تواند در بهترین حالت، 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. از مهم‌ترین امکانات ری را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکانات رفاهیتجهیزات ایمنیفرمان برقی چرمی با دکمه‌های کنترلیترمز ABS و EBDسیستم تهویه اتوماتیکسیستم ترمز کمکینمایشگر لمسی 12 اینچیسیستم کمکی شروع حرکت در سربالاییصفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچیسیستم کمکی حرکت در سراشیبینورپردازی داخلیترمز پارک برقی با اتوهلددی لایتکنترل پایداریچراغ خوشامدگوییکنترل کششآینه‌های جانبی تاشو برقی4 ایربگآینه داخلی الکتروکرومیکترمز جلو و عقب دیسکیپنجره‌های برقی جلو و عقبصندلی‌های پارچه‌ایدسته دنده و غربیلک فرمان چرمیسنسور و دوربین دنده عقب یا خطوط داینامیکدوربین 360 درجهسنسور پارک جلوسیستم تشخیص نقاط کورسیستم پایش باد تایرهاسنسور نور و بارانسیستم صوتی با 9 بلندگوتنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی سرنشین جلوگرم کن صندلی‌های جلوسیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ایراهنمای تعویض دندهرینگ 18 اینچی آلومینیومی دورنگسانروفکروز کنترلدر صندوق برقی با سنسور پاشارژر بی سیم گوشیپدال‌های تعویض دنده پشت فرمانشیشه‌های عقب دودی

بیشتر بخوانید:

این خودروهای جدید و جذاب در سال ۲۰۲۵ معرفی می‌شوند

2. تارا V4 ال ایکس

پیش از این که کراس اوور ری را وارد میدان رقابت شود، تارا ایران خودرو یکی از محصولات جذابی بود که به بازار عرضه شد. این سدان ملی امکانات رفاهی و ایمنی مطلوبی نسبت به سایر رقبای خود دارد و در نسخه‌های مختلفی از جمله V1 دستی، V1P دستی، V2 اتوماتیک و V4 ال ایکس به فروش می‌رسد.

آبی پوشان جاده مخصوص آپشن‌های بیشتر را به نسخه‌های اتوماتیک اختصاص داده و مطابق انتظار قیمت‌های گران‌تری برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. برای مثال در تیپ وی 4 ال ایکس شاهد تعبیه امکاناتی از قبیل سنسور پایی در صندوق و گرم کن صندلی‌های جلو هستیم و دکمه‌های شیشه بالابر از روی کنسول به روی درها انتقال داده شده است.

امکانات رفاهیتجهیزات ایمنیفرمان برقی با دکمه‌های کنترلیترمز ABS و EBDسیستم تهویه اتوماتیکسیستم ترمز کمکینمایشگر لمسیسیستم کمکی شروع حرکت در سربالاییچراغ‌های روشنایی روزکنترل پایداریچراغ خوشامدگوییکنترل کششآینه‌های جانبی تاشو برقی4 ایربگآینه داخلی الکتروکرومیکترمز جلو و عقب دیسکیپنجره‌های برقی جلو و عقبصندلی‌های پارچه‌ایدسته دنده و غربیلک فرمان چرمیسنسور و دوربین دنده عقب یا خطوط داینامیکسیستم پایش باد تایرهاسنسور نور و بارانتنظیم برقی 6 جهته صندلی‌های جلوگرم کن صندلی‌های جلوسیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ایرینگ 16 اینچی آلومینیومیراهنمای تعویض دندهسانروفکروز کنترلباز شدن در صندوق با سنسور پا

بیشتر بخوانید:

کی ام سی CR6 ؛ سدان فول آپشن جدید کرمان موتور

3. دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

دنا یک سدان معمولی از ایران خودرو بود و با توجه به استقبالی که از آن شد، آبی پوشان تصمیم گرفتند نسخه اتوماتیک و پرآپشنال آن را با نام دنا پلاس راهی بازار کنند. باید در نظر داشت که این خودرو جزو گران‌ترین سدان‌های بازار است و در نسخه‌های مختلفی با پیشرانه‌های تنفس طبیعی، توربو و توربو اتوماتیک تولید می‌شود.

نسخه فول آپشن دنا پلاس، با پسوند توربو اتوماتیک به بازار آمده و حتی ایران خودرو مدتی است که یک نسخه بهتر از این سدان را با امکاناتی از قبیل سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای روانه بازار کرده است. همچنین قرار است مجموع آپشن‌های این نسخه به دنا جوانان هم راه پیدا کند. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکانات رفاهیتجهیزات ایمنیفرمان برقی دی شکل با دکمه‌های کنترلیترمز ABS و EBDسیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقبسیستم ترمز کمکینمایشگر لمسیسیستم کمکی شروع حرکت در سربالاییدی لایتکنترل پایداریچراغ خوشامدگوییکنترل کششآینه‌های جانبی تاشو برقی4 ایربگآینه داخلی الکتروکرومیکترمز جلو و عقب دیسکیپنجره‌های برقی جلو و عقبصندلی‌های پارچه‌ایدسته دنده و غربیلک فرمان چرمیسنسور و دوربین دنده عقبسیستم پایش باد تایرهاسنسور نور و بارانتنظیم برقی 8 جهته صندلی‌های جلوسیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ایراهنمای تعویض دندهرینگ 16 اینچی آلومینیومیسانروفکروز کنترل

4. شاهین پلاس اتوماتیک

سایپا پس از برطرف کردن ایرادات شاهین اتوماتیک، این سدان جذاب را با نام شاهین پلاس به بازار فرستاد. پیشرانه قدرتمند ME16 اتوماتیک و آپشن‌های بیشتر جزو مهم ترین ویژگی‌های این خودرو داخلی هستند. گفتنی است که شاهین در ابتدا با یک موتور M15 توربو و جعبه دنده دستی به فروش رسید ولی مشکلات پیشرانه باعث شد تا از محبوبیت آن کاسته شود.

علیرغم این که امکانات رفاهی نسخه استاندارد این خودرو قابل قبول بود، اما مواردی مثل کروز کنترل وجود نداشت و سایپا تمامی کم و کاستی‌ها را جبران کرد. پرچم‌دار سایپا هم اکنون در کنار پیشرانه 1.6 لیتری ام ای 16 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، از سه آپشن جدید بهره‌مند شده که عبارتنداز: تنظیم برقی صندلی راننده، گرم کن صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب. سایر آپشن‌های این خودرو به شرح ذیل است:

امکانات رفاهیتجهیزات ایمنیفرمان برقی چرمی با دکمه‌های کنترلیترمز ABS و EBDسیستم تهویه اتوماتیکسیستم ترمز کمکینمایشگر لمسی 10 اینچیسیستم کمکی شروع حرکت در سربالاییچراغ‌های روشنایی روزکنترل پایداریچراغ‌های خودکارکنترل کششآینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم کن2 ایربگپنجره‌های برقی جلو و عقبترمز جلو و عقب دیسکیصندلی‌های چرمیتنظیم صندلی راننده 6 جهته برقیگرم کن صندلی‌های جلوسیستم پایش باد تایرهاسیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ایراهنمای تعویض دندهرینگ 15 اینچی آلومینیومیسانروفکروز کنترلشیشه دودی عقب

بیشتر بخوانید:

معرفی فینالیست های جوایز خودروی سال ۲۰۲۵ آمریکای شمالی

5. سایپا اطلس G

مدتی است که سایپا نسخه فیس لیفت کوییک را با نام جدید اطلس و در سه تیپ پایه، میانی و فول آپشن اتوماتیک راهی بازار کرده است. در حال حاضر تنها نسخه‌ای که در بازار کشورمان به فروش می‌رسد، تیپ G یا میانی است. خوشبختانه حتی نسخه متوسط این خودرو مجهز به امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی قابل قبولی است و در مقایسه با کوییک یک سروگردن بالاتر قرار می‌گیرد. از جمله این آپشن‌های رفاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکانات رفاهیتجهیزات ایمنیفرمان هیدرولیک دی کات با دکمه‌های کنترلیترمز ABS و EBDسیستم تهویه نیمه اتوماتیک سیستم ترمز کمکینمایشگر 7 اینچیسیستم شروع حرکت در سربالاییدی لایتکنترل پایداریتنظیم برقی آینه‌های جانبیکنترل کششپنجره‌های برقی جلو و عقبدو ایربگصندلی‌های چرمیسنسور و دوربین دنده عقبسیستم پایش باد تایرهاراهنمای تعویض دندهکروز کنترلسانروفشیشه دودی عقبچراغ‌های خودکاردرگاه یو اس بی شارژ موبایل

6. پژو 207 اتوماتیک

سابقه حضور پژو 207 در کشورمان به اواخر دهه 80 شمسی باز می‌گردد. ایران خودرو طی سال‌های پیش رو سعی کرده با تکمیل امکانات رفاهی و ایمنی این هاچ بک پرطرفدار، نواقصش را برطرف کند. تیپ‌های مختلفی از این خودرو هم اکنون در بازار به فروش می‌رسد، اما تیپ 5 که مجهز به داشبورد پژو 206 شده، امکانات کمتری داشته و برای مثال نمایشگر لمسی و کروز کنترل ندارد. امکانات 207 اتوماتیک عبارتنداز:

امکانات رفاهیتجهیزات ایمنیفرمان برقی با دکمه‌های کنترلیترمز ABS و EBDسیستم تهویه اتوماتیکسیستم ترمز کمکینمایشگر لمسیسیستم کمکی شروع حرکت در سربالاییچراغ‌های روشنایی روزکنترل پایداریتنظیم برقی آینه‌های جانبیکنترل کششپنجره‌های برقی جلو و عقب2 ایربگروکش صندلی چرم و پارچه‌ایترمز جلو و عقب دیسکیسنسور و دوربین دنده عقبسیستم پایش باد تایرهاراهنمای تعویض دندهکروز کنترلسقف شیشه‌ایرینگ آلومینیومی

7. سورن پلاس XU7P

شاید بتوان گفت که سورن پلاس یک خودروی نسبتا ارزان قیمت با آپشن‌های رفاهی و ایمنی قابل قبول است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.8 لیتری XU7P تعبیه شده و قیمت بازار آن 600 میلیون تومان است. (130 میلیون اختلاف سود با کارخانه) قابل ذکر است که از سورن پلاس انتظار معجزه امکانات نداشته باشید و از همان آپشن‌هایی که وجود دارد، نهایت استفاده را ببرید.

امکانات رفاهیتجهیزات ایمنیفرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلیترمز ABS و EBDسیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقبسیستم ترمز کمکینمایشگر لمسیسیستم کمکی شروع حرکت در سربالاییچراغ روشنایی روزکنترل پایداریآینه‌های جانبی تاشو برقیکنترل کششپنجره‌های برقی جلو و عقبدو ایربگصندلی‌های پارچه‌ایسنسور و دوربین دنده عقبسیستم پایش باد تایرهاتنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلونمایشگر ام اف دی بالای داشبورد با کامپیوتر سفریراهنمای تعویض دنده

ویدیو مرتبط

در گجت نیوز بخوانید: نماینده مجلس از زمان و میزان افزایش قیمت بنزین پرده برداشت این خودرو برقی لوسید قاتل تسلا مدل Y است واردات خودروهای کارکرده منتفی می‌شود؟ این خودروی افسانه‌ای مک لارن تماما از لگو ساخته شده است

مطالب مفید