چای سبز از آنچه فکر می‌کنید مفید‌تر است

بعد از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان است و دلیل خوبی هم دارد: چای به خصوص چای سبز برای سلامتی شما بسیار مفید است.

به گفته مجله تایم، برخی از فواید چای سبز به خوبی ثابت شده است، اما برخی دیگر هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، گاهی اوقات چهره های تأثیرگذار در شبکه های اجتماعی، چای سبز را «المپیکی طبیعی» می نامند و می گویند که به اندازه داروهای کاهش وزن موثر است. ادعایی که محققان معتقدند با وجود تایید فواید چای سبز، اغراق آمیز است.

وی برخی از یافته های علمی در مورد نقش چای سبز در مبارزه با چاقی و دیابت، ارتقای سلامت قلب و مغز و مبارزه با سرطان را مورد بحث قرار داد.

چای سبز؛ یک معجزه تغذیه

برگ های چای سبز منحصر به فرد هستند زیرا حاوی کاتچین بیشتری نسبت به هر نوشیدنی یا غذای دیگری هستند. ترکیبی که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از افزایش سن محافظت می کند.

برخلاف چای سیاه و چای اولانگ که در فرآیند تهیه تخمیر می‌شوند و کاتچین آن‌ها کاهش می‌یابد، چای سبز با حداقل فرآوری به دست ما می‌رسد و این ویژگی آن را به گزینه‌ای سالم‌تر تبدیل می‌کند.

لورا آکوستا، دانشیار آموزش تغذیه در دانشگاه فلوریدا که چای سبز را مطالعه می کند، می گوید: «چای سبز حاوی چندین نوع کاتچین است، اما یکی از آنها، EGCG، قوی ترین ترکیب برای محافظت از سلول ها و مبارزه با التهاب است. این چیزی است که چای سبز را خاص می کند.”

نحوه نوشیدن چای سبز

آکوستا می گوید که چای سبز تازه دم شده دارای EGCG بیشتری نسبت به پودر چای سبز آماده یا شکل آسیاب شده آن است، بنابراین محتوای EGCG آن می تواند بین دو تا 200 میلی گرم در هر وعده باشد.

در صورت استفاده از پودر چای سبز، او پیشنهاد می‌کند بسته‌هایی را با برچسب حاوی EGCG انتخاب کرده و پس از خرید به سرعت مصرف کنید. پودرهایی که بیش از شش ماه در قفسه‌ها باقی می‌مانند 30 تا 50 درصد کاتچین‌های خود را از دست می‌دهند که به معنای فواید سلامتی کمتری است.

متخصصان نوشیدن دو تا چهار فنجان چای سبز در روز را بسته به حساسیت شما به کافئین توصیه می کنند. زیرا نوشیدن بیش از پنج فنجان چای سبز از فواید آن برای سلامتی می کاهد. همچنین، برای بهره مندی از این فواید، باید نوشیدن چای سبز را برای درازمدت ادامه دهید، نه چند روز. زیرا با گذشت زمان، این مزایا اثرات خود را به صورت تجمعی نشان می دهند.

تاثیر چای سبز بر چاقی

کارشناسان تاکید می‌کنند که چای سبز نمی‌تواند جایگزین داروهای چاقی مانند اوزمپیک شود، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر چای سبز بر هورمون GLP1 که باعث ایجاد احساس سیری و کاهش قند خون می‌شود، آن‌قدر که برخی در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند زیاد نیست. در واقع بین گروهی که چای سبز مصرف می کردند و گروهی که چای سبز مصرف نمی کردند تفاوت معنی داری وجود نداشت.

یک بررسی در سال 2017 نیز هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر چای سبز بر سطح قند خون پیدا نکرد. با این حال، برخی از کارشناسان می گویند که چای سبز می تواند جذب کربوهیدرات ها را کاهش دهد و در نتیجه سطح قند خون را کاهش دهد. برخی از مطالعات اثرات کاتچین چای سبز را بر سیری و کاهش وزن گزارش کرده اند، اما محققان تاکید می کنند که تحقیقات بیشتر و عمیق تری در این زمینه مورد نیاز است.

از سوی دیگر، دوز بسیار بالای EGCG موجود در قرص های عصاره چای سبز می تواند به کبد آسیب برساند. بنابراین برای بهره مندی از فواید چای سبز، بهتر است مصرف و مصرف آن را به چند فنجان در روز محدود کنید. مصرف زیاد چای سبز می تواند باعث تهوع یا رفلاکس اسید شود.

پیشگیری از بیماری قلبی

نوشیدن منظم چای سبز به سلامت قلب کمک می کند. بخشی از این اثر به کاهش فشار خون مربوط می شود. همچنین می تواند کلسترول بد را کاهش دهد و کلسترول خوب را افزایش دهد که می تواند به کاهش بیماری قلبی کمک کند.

بیشتر مطالعات انسانی نشان می دهد که تنها پنج درصد کاتچین های چای سبز وارد جریان خون می شوند. توصیه می شود چای سبز را با منابع ویتامین C مانند لیمو یا توت ترکیب کنید تا جذب آن افزایش یابد.

محافظت از سلامت مغز

نوشیدن چای سبز با کاهش خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون مرتبط است و به حفظ سلامت مغز کمک می کند. کافئین موجود در چای سبز می تواند به ویژه برای تیز نگه داشتن ذهن مفید باشد.

مبارزه با سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که EGCG می تواند مسیرهای درگیر در تشکیل تومور را مسدود کند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که دوزهای بالای چای سبز می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی شود، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این اثرات مورد نیاز است. کارشناسان می گویند که این احتمالاً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی چای سبز است که التهاب را کاهش می دهد.

با این حال، برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌ها، از جمله آنهایی که در چای سبز یافت می‌شوند، ممکن است بر برخی درمان‌های سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی تأثیر بگذارند.

مطالب مفید