چگونه کبد خود را سالم نگه داریم؟

کبد یکی از ارگان های حیاتی بدن انسان است، هر گونه بیماری و آسیب می تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد و حتی منجر به مرگ زودرس شود، بنابراین پزشکان به افراد توصیه می کنند با تغییر سبک زندگی به سلامت کبد کمک کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از وبمود، کبد دومین اندام بزرگ بدن است و به پردازش غذا و فیلتر کردن مواد مضر خون کمک می کند. این اندام حیاتی به تبدیل غذا به انرژی در بدن کمک می کند. خون را تصفیه می کند و سموم را از بدن دفع می کند. عملکرد حیاتی کبد آن را در معرض بسیاری از بیماری ها قرار می دهد که مهمترین آنها هپاتیت و کبد چرب است. هپاتیت یک عفونت ویروسی کبد است که باعث التهاب و آسیب به کبد می شود و بر اساس عوارض عملکرد کبد را مختل می کند و بیماری کبد چرب در اثر تجمع بیش از حد چربی در این اندام یا مصرف مشروبات الکلی ایجاد می شود.

از آنجایی که این دو بیماری ناشی از سبک زندگی نامناسب است، پزشکان معتقدند که اصلاح سبک زندگی کلید اصلی پیشگیری از بیماری های کبدی است. محصول تغذیه نامناسب

البته باید گفت که سرطان کبد نیز یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است و پیشگیری از آن مستلزم داشتن زندگی سالم است در صورتی که سیروز کبدی که زخم کبد است در اثر مصرف الکل ایجاد شود.

متخصصان تغذیه و غدد درون ریز راه حل های مختلفی برای حفظ سلامت کبد ارائه می دهند که برخی از آنها عبارتند از:

قهوه بنوش

افرادی که چندین فنجان قهوه در روز می نوشند ممکن است کمتر به بیماری های کبدی، از جمله سرطان و اسکار (فیبروز، سیروز) مبتلا شوند. حتی ممکن است این بیماری را در برخی از افراد مبتلا کند کند، اگرچه نمی تواند جایگزین رژیم غذایی متعادل، وزن مناسب، آب فراوان و ورزش منظم برای کبد سالم شود.

در مصرف استامینوفن و سایر داروها احتیاط کنید

استامینوفن یکی از رایج ترین داروهایی است که برای درمان درد پریود استفاده می شود. استامینوفن در بیش از 600 دارو از جمله بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا یافت می شود. بیشتر بزرگسالان نباید بیش از 4000 میلی گرم در روز مصرف کنند، زیرا مصرف بیشتر می تواند به کبد آسیب برساند.

کارشناسان توصیه می کنند که در طول روز بیش از یک محصول حاوی استامینوفن مصرف نشود.

اگرچه استامینوفن رایج‌ترین دارویی است که می‌تواند به کبد آسیب برساند، اما اگر آنها را طبق دستور پزشک خود مصرف نکنید، سایر داروها نیز می‌توانند به کبد آسیب برسانند. اگر مصرف داروی جدیدی را شروع کرده اید، به عوارض آن توجه کنید و در صورت بروز علائمی مانند خستگی، حالت تهوع، خارش و حتی زردی پوست یا چشم با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که برخی از مکمل ها و حتی برخی از داروهای گیاهی می توانند باعث آسیب کبدی شوند.

رنگین کمان بخور

استفاده از تمام رنگ های رنگین کمان در سبد خرید و مصرف میوه و سبزیجات؛ این به شما کمک می کند تا تمام مواد مغذی و فیبر مورد نیاز خود را دریافت کنید.

از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند دونات و نان سفید به نفع برنج، نان و غلات کامل خودداری کنید. انواع خاصی از گوشت، لبنیات و چربی نیز می توانند کمک کنند، اما نه بیش از حد. به دنبال چربی های خوب (تک غیراشباع، چند غیراشباع) از دانه ها، مغزها، ماهی و روغن های گیاهی باشید.

وزن خود را متعادل نگه دارید

یکی از معیارهای رایج هنگام محاسبه وزن متعادل، حفظ شاخص توده بدنی (BMI) بین 18 تا 25 است. توده بدن از تقسیم وزن بر قد هر فرد به دست می آید. ابزارهای آنلاینی وجود دارد که به شما کمک می کند شماره خود را بفهمید.

ورزش و رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای کمک به حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی است. پزشک می تواند به شما در تعیین هدف وزنی کمک کند که به شما در حفظ وزن کلی در درازمدت کمک کند.

ورزش منظم؛ این می تواند به شما کمک کند شاخص توده بدنی خود را در سطح سالم نگه دارید و از کبدتان در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کنید. اما حتی اگر BMI شما تغییر نکند، ورزش احتمالا کمک خواهد کرد. چرا چون عملکرد انسولین شما را بهبود می بخشد و تری گلیسیرید، نوعی چربی در خون شما را می سوزاند.

بهداشت را رعایت کنید

دست هایتان را بشویید؛ این یک راه ساده و آسان برای محافظت از خود در برابر میکروب هایی است که می توانند کبد شما را آلوده کنند. فقط کمی صابون و آب گرم این کار را انجام می دهد. قبل از تهیه غذا و بلافاصله پس از تعویض پوشک یا رفتن به توالت اهمیت ویژه ای دارد. شما می توانید هپاتیت A را گسترش دهید، به خصوص زمانی که غذا یا آب آلوده را با دستان خود لمس کنید.

دوری از سموم؛ ممکن است ترکیبات سمی و شیمیایی در محصولات پاک کننده، اسپری ها، حشره کش ها و سایر وسایل خانگی وجود داشته باشد. اگر بیش از حد آنها را لمس، استنشاق یا استنشاق کنید، می توانند به سلول های کبد آسیب برسانند. در صورت استفاده از ماسک و عینک و باز کردن پنجره ها هنگام استفاده از آنها می توانید از خود محافظت کنید.

هپاتیت ما را تحت فشار قرار می دهد

بیماری ویروسی هپاتیت بدترین دشمن کبد است. برای دوری از این بیماری ابتدا باید از رفتارهای جنسی پرخطر و محافظت نشده خودداری کنید. هپاتیت چهار نوع مختلف دارد، هپاتیت C مستقیماً فرد را مبتلا می کند و در طول زمان می تواند آسیب جدی ایجاد کند.

برای محافظت از خود در برابر هپاتیت، باید از خطرات سوزن آگاه باشید. اگر داروهای غیرقانونی تزریق کرده اید یا در سالن های غیربهداشتی خالکوبی کرده اید، باید از نظر هپاتیت C آزمایش شوید، زیرا ویروس می تواند از طریق خون پخش شود.

پیشرفت‌های پزشکی واکسن‌های هپاتیت A و B را در دسترس قرار داده است، اما هپاتیت C هنوز در دسترس نیست. این امر به ویژه اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد یا کبد شما قبلاً آسیب دیده باشد بسیار مهم است.

مطالب مفید