برترین بازیگران نقش بتمن در سینما و تلویزیون: یک رتبه‌بندی جذاب و متفاوت!

ارسال شده توسط: مصطفی معصوم‌پور 31 شهریور 1403 ساعت 10:23

در این مطلب قصد داریم بهترین بازیگران نقش بتمن یا بروس وین در سینما و تلویزیون را رتبه بندی کنیم تا ببینیم چه کسی بهتر از همه نقش شوالیه تاریکی گاتهام را بازی کرده است.

بتمن یا شوالیه تاریکی، یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان دنیای کمیک و بزرگترین کارآگاه دنیا است. بیش از هشتاد سال است که بتمن حضور ثابتی در زندگی طرفداران کتاب‌های مصور داشته است و بعد از اولین رونمایی در دنیای کمیک، طولی نکشید تا به سینما و تلویزیون نیز راه پیدا کرد. از همان ابتدای خلق این ابرقهرمان دوست داشتنی توسط دی سی، بروس وین یا بتمن به اندازه‌ای محبوب شد که از دهه 1940 میلادی تاکنون، با حضور در فیلم‌ها و سریال‌های متعدد، تمامی طرفداران را به وجد می‌آورد.

شخصیت بروس وین یا بتمن تاکنون در ده‌ها فیلم و سریال حضور داشته و انیمیشن‌های بی‌شماری نیز با اقتباس از این ابرقهرمان محبوب و پرابهت، ساخته شده است. در طول حدود هشت دهه گذشته، بازیگران مختلفی افتخار بازی کردن در نقش شوالیه تاریکی شهر گاتهام را کسب کرده‌اند که برخی از آنها از دیگران موفق‌تر بودند و جایگاه ویژه‌ای در قلب طرفداران به‌دست آوردند. در حال حاضر، رابرت پتینسون آخرین کسی است که با حضور در فیلم The Batman 2022 ساخته مت ریوز، نام خود را به این میراث اضافه کرده است. البته مایکل کیتون که در دهه 90 میلادی، نقش بتمن را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده بود، در فیلم The Flash 2023 بازگشت و حضوری افتخاری را به نمایش گذاشت.

در برنامه‌ای که جیمز گان و پیتر سفران برای خلق دنیای سینمایی جدید دی سی ارائه کرده‌اند، قرار است فیلم جدیدی از بتمن و رابین با عنوان The Brave and The Bold تولید شود؛ اما تاکنون هیچ اطلاعات دقیقی از این فیلم از جمله زمان اکران آن، منتشر نشده است. همچنین فعلا مشخص نیست چه بازیگر جدیدی قرار است در این فیلم، شخصیت بتمن یا بروس وین را بازی کند. در هر صورت به‌نظر می‌رسد فیلم The Batman 2 اثر مت ریوز با بازی رابرت پتینسون و فیلم The Brave and The Bold، فیلم‌های بعدی از شوالیه تاریکی بر پرده نقره‌ای سینما محسوب می‌شوند؛ اما همه طرفداران به‌شدت منتظرند تا ببینند بتمن بعدی سینما، چه کسی خواهد بود.

از بدترین تا بهترین بازیگران نقش بتمن

اما حالا در این مطلب قصد داریم بدترین تا بهترین بازیگران نقش بتمن و بروس وین در دنیای سینما و تلویزیون را رتبه بندی کنیم. برای سفر به دنیای دی سی و بت کیو یا غار بتمن‌ آماده باشید تا با بهترین بتمن تاریخ آشنا شوید:

13. وارن کریستی در سریال Batwoman

شبکه CW مجموعه‌ای از سریال‌ها را تحت عنوان دنیای ارو یا Arrowverse خلق کرد که در آن توانستیم بسیاری از قهرمانان دی سی از جمله گرین ارو، فلش، بت وومن، سوپرگرل و… را ببینیم. از همان ابتدای پخش این سریال‌ها، طرفداران بی‌صبرانه منتظر حضور افتخاری بتمن در Arrowverse بودند تا این که سرانجام، انتظارها در سریال Batwoman به سر رسید؛ اما نه آن‌طور که منتظرش بودیم. در سریال بت وومن که آخرین سریال اصلی از دنیای ارو بود، ما توانستیم بتمن را فقط از طریف فلاش‌بک‌های مبهم در طول فصل اول سریال ببینیم؛ چرا که فرضیه بت وومن به این شکل بود که اسکارلت نایت در زمان ناپدید شدن بتمن به قهرمان جدید گاتهام تبدیل می‌شود. با این حال وقتی که شبکه CW وارن کریستی را برای بازی در نقش بروس وین انتخاب کرد، همه چیز عوض شد.

با معرفی رسمی بازیگر نقش بروس وین یا بتمن در سریال Batwoman، هیجان زیادی بین طرفداران به‌وجود آمد؛ چرا که بالاخره می‌توانستیم ببینیم این ابرقهرمان محبوب در دنیای Arrowverse چگونه خواهد بود. سرانجام به موعد مقرر رسیدیم و وارن کریستی را در نقش بروس وین در سریال بت وومن دیدیم. Warren Christie جذابیتی داشت که باعث می‌شد به گزینه مناسبی برای بازی در نقش بروس وین تبدیل شود؛ اما در سریال بت وومن به‌خوبی از این پتانسیل استفاده نشد. به‌نظر می‌رسید شبکه CW در سریال Batwoman قصد نداشت او را به‌عنوان بروس وین واقعی معرفی کند یا او را در نقش شوالیه تاریکی قرار دهد و انگار وارن کریستی، فقط یک بازیگر مهمان با نقش‌آفرینی کوتاه‌مدت بود که قصد داشت مخاطبان بیشتری را برای سریال بت وومن جذب کند.

در هر صورت، وارن کریستی می‌توانست بتمن خوبی برای Arrowverse باشد، اما برنامه‌ای که CW برای او داشت، هم پتانسیل این بازیگر و شخصیت بتمن را خراب کرد و هم شوق و ذوق طرفداران را از بین برد.

12. لوئیس ویلسون در بتمن 1943

اولین بتمن لایو اکشن، تنها چهار سال بعد از اولین رونمایی از این ابرقهرمان در کمیک‌های دی‌سی به نمایش درآمد. در سال 1943، نمایش بتمن با بازی لوئیس ویلسون به‌عنوان بزرگترین کارآگاه جهان، پخش شد که یک مجموعه 15 قسمتی سیاه و سفید بود و در آن زمان توانست به موفقیت مالی خوبی نیز دست پیدا کند. با این حال، این عنوان چندان مورد تحسین منتقدان قرار نگرفت و امروزه نیز احتمالا هیچ جذابیتی برای طرفداران ندارد. یکی از مشکلات اصلی این اثر، کمبود بودجه بود؛ به‌گونه‌ای که در بتمن 1943، همه چیز ارزان و بی‌کیفیت به‌نظر می‌رسد.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های بتمن، لباس جذاب او است و دقیقا یکی از نقاط ضعف بتمن 1943 نیز لباس مضحکی بود که لوئیس ویلسون در این فیلم-سریال 15 قسمتی به تن می‌کرد. بالاتنه گشادی که به‌شکلی غیر ضروری و مصنوعی، قصد داشت بدن بتمن را حجیم‌تر نشان دهد و ماسکی که خیلی تلاش می‌کرد تا به کمیک‌ها وفادار باشد،‌ اما گوش‌های خفاشی آویزان آن باعث می‌شد بیشتر شبیه به یک ماسک هالووین با شاخ شیطان به‌نظر برسد، ظاهری مسخره به لباس بتمن (حتی برای آن دوره و زمانه) می‌دادند.

در هر صورت، Lewis Wilson توانست افتخار اولین شوالیه تاریکی دنیای سینما و تلویزیون را به نام خود ثبت کند. با وجود این که این فیلم-سریال سیاه و سفید، کاستی‌های زیادی داشت، اما مسیر را برای حضور بتمن در فیلم‌ها و سریال‌ها هموار کرد و شروعی بود که شوالیه تاریکی به آن نیاز داشت. لوئیس ویلسون نیز به‌نوبه خود تمام تلاشش را به کار برد تا نقش بروس وین و بتمن را به شکلی باورپذیر و قدرتمند، ایفا کند و با وجود تمام مشکلات، می‌توان گفت در رسالت خود موفق بود.

11. رابرت لووری در بتمن و رابین 1949

محبوبیت و موفقیت مالی فیلم-سریال بتمن 1943 باعث شد شش سال بعد و در سال 1949، یک دنباله برای آن با نام بتمن و رابین ساخته شود و این بار، رابرت لووری برای ایفای نقش بتمن و بروس وین، انتخاب شد. این اثر نیز از بسیاری از مشکلات نسخه قبلی خود رنج می‌برد؛ مثل لباس‌های مشکل‌دار و صحنه‌های اکشن ضعیف. با این حال برخی پیشرفت‌ها را نیز مشاهده کردیم. رابرت لووری، بدن ورزیده‌تری نسبت به لوئیس ویلسون داشت و به همین دلیل در نگاه اول نیز می‌توانست بازیگر قانع‌کننده‌تری برای شخصیت بتمن باشد.

تغییرات ایجاد شده در لباس بتمن نیز امتیاز مثبتی به‌حساب می‌آمد. ماسک بتمن حالا کامل‌تر و بهتر شده بود و نماد خفاش نیز اندازه مناسب‌تری داشت. نسخه جدید و مورب شاخ‌های خفاشی، کمی عجیب به‌نظر می‌رسید،‌ اما باز هم بهتر از ماسک نسخه قبلی بود.

مانند لوئیس ویلسون، Robert Lowery نیز هر آنچه در توانش بود را اجرا کرد و به همین دلیل شایسته ستایش است. شاید خیلی‌ها فیلم-سریال بتمن و رابین 1949 را اصلا به خاطر نیاورند؛ اما نام رابرت لووری به‌عنوان یکی از بتمن‌های نوستالژیک، در ذهن‌ها ماندگار شده است. او ظاهری فراموش‌نشدنی برای شخصیت بتمن داشت و در زمان خود، می‌توانست ابهت شوالیه تاریکی را القا کند. او همچنین در نقش بروس وین نیز عملکرد کاملا متقاعدکننده‌ای را ارائه کرد.

10. جرج کلونی در بتمن و رابین 1997

بدون شک، جرج کلونی یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ هالیوود است و بازی‌های به‌یادماندنی را در چندین اثر سینمایی و تلویزیونی اجرا کرده است. رزومه چشمگیر، ظاهر جذاب و صدای فریبنده او باعث می‌شدند گزینه ایده‌آلی برای بازی در نقش شخصیت بتمن باشد؛ اما متاسفانه همه چیز به‌خوبی پیش نرفت.

این بازیگر مشهور در سال 1997 در اثر بدنام و نه‌چندان جالب بتمن و رابین، لباس شوالیه تاریکی را به تن کرد. شاید ناعادلانه باشد اگر بگوییم جرج کلونی، بتمن بدی بود؛ در واقع فیلم بتمن و رابین 1997 آنقدر بد بود که باعث شد بازیگر خوبی مثل جرج کلونی را نیز در باتلاق خود فرو ببرد. اگر هم بخواهیم به خود جرج کلونی ایراد بگیریم، باید بگوییم او فقط نقش بتمن را بازی کرد و هیچوقت نتوانست خود را با شخصیت بتمن یکی کند. شوالیه تاریکی گاتهام، آنقدر شخصیت بزرگی است که یک بازیگر فقط نباید نقش آن را بازی کند و ویژگی‌های خاصی در این شخصیت نهفته است که به‌نظر می‌رسد هر کسی توان اجرای آن را ندارد.

9. ایان گلن در سریال تایتانز

هنگامی که طرفداران دی سی و به‌خصوص عاشقان بتمن متوجه شدند که قرار است ایان گلن با سابقه بازی در سریال گیم آو ترونز، نقش شوالیه تاریکی را در سریال Titans بازی کند، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند. خیلی‌ها او را به‌خاطر سن بالا، مناسب نمی‌دانستند و خیلی‌ها نیز او را بازیگر توانمندی برای این نقش عنوان می‌کردند. با این حال، ایان گلن هر کاری که از او خواسته شده بود را به‌خوبی انجام داد. البته ما هرگز Iain Glen را در لباس بتمن ندیدیم و فقط او به‌عنوان شخصیت بروس وین در سریال تایتانز حضور پیدا کرد.

ایان گلن در همان دقایقی که به‌عنوان شخصیت بروس وین ظاهر شد، نقشی شیک و پیچیده را به نمایش گذاشت. او هر چیزی که از بروس وین انتظار می‌رفت را نشان داد؛ از رویکرد ملایمی که آدام وست در شخصیت بتمن اجرا کرد تا لحن محکم و تهدیدکننده‌ای که کوین کانروی داشت. قرار دادن ایان گلن در لیست بهترین بازیگران بتمن، کار سختی بود؛ چرا که او هرگز لباس بتمن را نپوشید. اما اگر بخواهیم شخصیت بروس وین را به‌تنهایی در نظر بگیریم، گلن به‌خوبی از عهده کار برآمد و شاید سن و سال او اجازه نمی‌داد بتواند بتمن شایسته‌ای هم باشد.

8. بن افلک در فیلم‌های دنیای DCEU زک اسنایدر

بن افلک، نقش بتمن و بروس وین را در فیلم‌های دنیای DCEU زک اسنایدر، شامل فیلم‌های بتمن در برابر سوپرمن، جوخه انتحار، لیگ عدالت، لیگ عدالت نسخه زک اسنایدر و فلش بازی کرد. بن افلک پتانسیل تبدیل شدن به یک بتمن شگفت‌انگیز را داشت و بعضی از طرفداران نیز می‌گویند او توانسته بتمن فوق‌العاده‌ای باشد؛ اما بعضی از طرفداران نیز با این موضوع مخالفند و با بتمن بن افلک، خاطرات خوشی ندارند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل نارضاتی برخی طرفداران، از خود بن افلک نباشد؛ بلکه از فیلم‌هایی است که او در آنها نقش بتمن را بازی کرده است.

بتمن بن افلک، یک نسخه انتقام‌جو و تشنه به خون بود که حتی نمی‌ترسید قانون مقدس ممنوعیت کشتن دیگران را زیر پا بگذارد. بازی Ben Affleck در فیلم لیگ عدالت یا Justice League کمی ملایم‌تر و آرام‌تر شد که باز هم مورد پسند خیلی‌ها قرار نگرفت. بسیاری از طرفداران می‌گویند، با تماشای او، کمتر می‌توانستیم حضور بتمن را احساس کنیم و به‌نظر می‌رسید فقط یک بازیگر بداخلاق و بدعنق، لباس خفاشی پوشیده و با دشمنان فضایی مبارزه می‌کند.

بخش بزرگی از مشکلات شخصیت بتمن در فیلم‌های زک اسنایدر به ضعف فیلمنامه مربوط می‌شد و نمی‌توانیم بن افلک را مقصر تمام ایرادات بدانیم. او هر چه در چنته داشت را به نمایش گذاشت و گاهی اوقات، مثل فیلم Suicide Squad، توانست اجرای دلچسبی از شخصیت بتمن داشته باشد؛ اما در مجموع هیچوقت بتمن بن افلک نتوانست بینندگان را میخکوب کند و شاید یک فیلم قوی‌تر با فیلمنامه و کارگردانی بهتر می‌توانست از او بتمن بسیار بهتری بسازد.

7. وال کیلمر در بتمن برای همیشه 1995

وال کیلمر در سال 1995 و در فیلم Batman Forever، شنل و لباس بتمن را از مایکل کیتون به ارث برد. اولین قسمت از دو فیلم جوئل شوماخر، ایرادهای زیادی داشت. یکی از انتقاداتی که طرفداران نسبت به این فیلم داشتند، پر شدن گاتهام از چراغ‌های نئونی رنگارنگ بود که باعث می‌شد این شهر فاسد و پر از جرم و جنایت، همان‌گونه که همیشه از آن انتظار داریم، به‌نظر نرسد.

وال کیلمر نیز مانند بن افلک، پتانسیل تبدیل شدن به یک بتمن واقعی و به‌یادماندنی را داشت؛ اما در نهایت، پتانسیل او توسط دنیایی که جوئل شوماخر خلق کرده بود، از بین رفت. با این حال، Val Kilmer توانست در حد توان خود، راهی برای ساخت بتمن منحصربه‌فرد خود در این دنیای نه‌چندان دلچسب، پیدا کند. نسخه‌ای از شوالیه تاریکی که او خلق کرد در خط باریکی بین بی‌رحمی و ملایمت، قدم برمی‌داشت. او جدی و خشن بود و گاهی هم لبخند می‌زد. اصلا نمی‌ترسید، اما گاهی نشان می‌داد که چگونه آسیب عاطفی گذشته بروس وین، همچنان روی احساسات او تاثیرگذار است.

وال کیلمر با وجود تمام مشکلات، باز هم توانست یک بتمن باورپذیر را به نمایش بگذارد و این ویژگی مهمی است که او را از بتمن جورج کلونی، متمایز می‌کند. مثل چند گزینه دیگر از لیست بهترین بازیگران بتمن تاریخ، احتمالا وال کیلمر نیز در یک فیلم بهتر می‌توانست بتمن به‌یادماندنی‌تری را به نمایش بگذارد.

6. دیوید مازوز در سریال گاتهام

جوان‌ترین بازیگر حاضر در لیست بهترین بازیگران بتمن، دیوید مازوز است که در سریال گاتهام، پیشینه بروس وین را از دوران نوجوانی به تصویر کشید و نشان داد که بروس وین پس از کشته شدن والدینش چه پیچ و خم‌هایی را در زندگی خود گذرانده است. در خیلی دیگر از آثار لایو اکشن بتمن، ما نگاهی اجمالی به پیشینه بتمن داشتیم؛ اما سریال Gotham، تصویر دقیق‌تری از دوران نوجوانی بروس وین را به ما نشان داد. این موضوع، کار را برای دیوید مازوز سخت می‌کرد؛ چرا که احتمالا او در بین آثار قبلی، منبعی برای الهام گرفتن از بازی در نقش نوجوانی بروس وین نداشت. با این حال، David Mazouz به‌خوبی موفق به انجام این کار شد تا نقش موثری در تاریخ آثار بتمن داشته باشد.

بدیهی است که با توجه به داستان سریال گاتهام، بازی دیوید مازوز در مورد روایت داستان نوجوانی بروس وین بود و کمتر به شخصیت بتمن پرداخته شد. او به‌شکل قدرتمندی، واکنش بروس وین کوچک به مرگ والدینش را نشان داد و در طول چند فصل سریال، گاهی اوقات آخرین ذره از معصومیت نیز از شخصیت او دور شد. اما همین مسیری که طی کرد باعث شد در فصل آخر سریال گاتهام، شهر کودکی‌اش را برای بهتر آماده شدن، ترک کند و در نهایت در آخرین اپیزود به‌عنوان یک جنگجوی بالغ و با لباس بتمن برای نجات گاتهام از راه رسید.

شاید دیوید مازوز اغلب در فهرست‌هایی مانند این، دست کم گرفته شود و خیلی‌ها آن سکانس پایانی او با لباس بتمن را نادیده بگیرند؛ اما واقعیت این است که او حتی بدون ماسک و لباس بتمن نیز در طول سریال گاتهام به‌خوبی توانست تجسمی از این شخصیت را به بینندگان القا کند. دیوید مازوز جنبه‌ای از بروس وین را به ما نشان داد که قبلا هرگز نمونه‌اش را ندیده بودیم. احتمالا منحصربه‌فردترین تفسیر از شخصیت بروس وین در این لیست، همین گزینه است و به‌لطف دیوید مازوز به یکی از بهترین‌ها هم تبدیل شد.

5. رابرت پتینسون در فیلم بتمن 2022

فیلم The Batman 2022 اثر مت ریوز، فیلم خوبی بود و توانست مورد پسند منتقدان و طرفداران قرار بگیرد؛ اما آیا رابرت پتینسون هم توانست در بین بهترین بازیگران نقش بتمن جای داشته باشد؟ رابرت پتینسون جوان از همان ابتدا، خود را در برابر همان نوع انتقاداتی دید که سال‌ها پیش از مایکل کیتون می‌شد؛ اما او هم مانند مایکل کیتون اجازه داد قدرت بازیگری‌اش پاسخ منتقدان را بدهد. بروس وینی که پتینسون به نمایش گذاشت، روح عذاب‌کشیده‌ای داشت و از شخصیت فیلتر نشده‌ای برخوردار بود که فقط یک مرد ثروتمند گوشه‌نشین که شب‌ها لباس بتمن می‌پوشد تا به جنگ مجرمان برود را به نمایش نمی‌گذاشت.

این نسخه، نخستین سال‌های بتمن در مبارزه با جرم و جنایت را به ما نشان داد؛ بتمنی که خشم و عطش انتقام در او شعله‌ور است و هنوز دوگانگی شخصیت بروس وین/بتمن، به‌خوبی در او شکل نگرفته است. شاید همین، جذاب‌ترین ویژگی شخصیت بتمن رابرت پتینسون محسوب می‌شد. او این مزیت را داشت که نسخه متفاوتی از شوالیه تاریکی را نسبت به قبل اجرا کند؛ اما قصد نداشت نسبت به نسخه‌ای که پیش از آن توسط بزرگان دیگر به نمایش درآمده بود، بی‌احترامی و بی‌توجهی کند.

شاید اگر سخت‌گیری کمتری داشتیم، رابرت پتینسون می‌توانست بهترین بتمنی باشد که تا به حال دیده‌ایم و خیلی خوشحالیم که می‌توانیم باز هم او را در نقش شوالیه تاریکی ببینیم؛ چرا که قرار است دنباله‌های دوم و سوم از The Batman مت ریوز نیز ساخته و اکران شود. بنابراین پتینسون هنوز این فرصت را دارد که چیزهای بیشتری از بتمن بودن را به ما نشان دهد.

4.  کوین کانروی در سری انیمیشن‌های بتمن و بازی‌های Batman Arkham

گزینه چهارم از بهترین بازیگران بتمن، کاملا متفاوت از بقیه است. در واقع این بار قرار نیست به یک بازیگر واقعی از فیلم‌ها و سریال‌های لایو اکشن بپردازیم. کوین کانروی، فردی است که صدای او با شخصیت بتمن نهادینه شده و ما بتمن را در انیمیشن‌های Batman: The Animated Series، جاستیس لیگ، The New Batman Adventures و انیمیشن‌های DC Universe و همچنین سری بازی های بتمن Arkham با صدای جذاب او تجربه کردیم. شاید اگر از شما خواسته شود چند خط از دیالوگ‌های بتمن در کتاب‌های کمیک دی سی را بخوانید، احتمالا صدای کوین کانروی در ذهن شما پخش خواهد شد. تاثیری که او بر میراث بتمن گذاشت، وصف‌ناپذیر است و به‌شدت از این که او را در سال 2022 از دست دادیم، متاثریم.

اولین بار در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series بود که صدای Kevin Conroy برای 85 قسمت روی شخصیت شوالیه تاریکی نشست و از همان ابتدا می‌شد حدس زد که او چه تاثیر شگفت‌انگیزی بر طرفداران گذاشته است. در سرتاسر این سریال انیمیشنی، او از لحن‌های متضادی برای ایجاد تمایز بین بتمن و بروس وین استفاده کرد؛ تکنیکی که مایکل کیتون نیز توانست آن را با موفقیت اجرا کند. او از لحنی تندتر و خشن‌تر برای شخصیت بتمن و از رویکردی آرام‌تر و اغواکننده‌تر برای جنبه انسانی‌اش، یعنی شخصیت بروس وین استفاده می‌کرد.

اصلا جای تعجب نیست که عملکرد کوین کانروی فقید، توسط همگان مورد ستایش قرار گرفت و به همین دلیل او در تعداد بی‌شماری از انیمیشن‌ها و همچنین سری بازی های ویدیویی محبوب Batman Arkham، نقش صداپیشگی بتمن را ادامه داد. کانروی، شخصیت بتمن را برای یک نسل خاص، تعریف کرد و خاطرات فراموش‌نشدنی را برای خیلی از افراد ساخت. تفاوت کوین کانروی با بقیه بازیگران این لیست، این بود که برای جان دادن به شخصیت شوالیه تاریکی، نیازی به پوشیدن لباس و زدن ماسک نداشت.

3. آدام وست در سریال بتمن 1966 تا 1968 و فیلم بتمن 1966

آدام وست اولین بازیگری نبود که شنل و روپوش بتمن را به تن کرد؛ اما شاید یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازیگران نقش بتمن در طول تاریخ باشد. او در مجموعه تلویزیونی بتمن 1966 و اسپین آف آن، یعنی فیلم بتمن 1966 در سینما، تفسیری از شخصیت شوالیه تاریکی را به نسل جدید در آن زمان، معرفی کرد. حتی خیلی‌ها او را باعث و بانی نجات کتاب‌های کمیک بتمن در آن زمان می‌دانند.

بر خلاف همتایان امروزی‌اش، آدام وست نیازی نداشت که بر قدرت بدنی یا لباس‌های مخوف، تکیه کند. او از محدودیت‌های آن زمان به نفع خودش استفاده کرد و با استفاده از یک لحن طنزآمیز، بتمن را به‌عنوان قهرمانی بزرگ در زندگی به نمایش گذاشت. توانایی او در ارائه حتی مضحک‌ترین خطوط دیالوگ با یک بیان جدی و مرگبار، نشان می‌دهد که او چقدر در کار خودش حرفه‌ای بود.

آدام وست با ظاهر جذاب و توانایی ذاتی در پوشیدن لباس‌های زیبا، یک بروس وین واقعی بود و حتی توانست تفاوت‌های بین بروس وین و بتمن را به‌خوبی نشان دهد. او نماد امید بود و هر کسی که در مشکلی گرفتار می‌شد می‌توانست به او اعتماد داشته باشد. بتمن آدام وست از محافظت مردم دست نمی‌کشید و با وجود لحن پرخاشگری که داشت، همیشه انسانی باانگیزه را به ما نشان می‌داد؛ انسانی که خود را از هیچ‌کس برتر نمی‌دانست و قادر بود الگوی یک نسل باشد.

بتمن آدام وست، شاید شوالیه تاریکی ترسناکی نباشد که امروزه در فیلم‌ها یا حتی کمیک‌های دی‌سی، وحشت را به جان همه می‌اندازد؛ اما او در دهه 60 میلادی به‌اندازه کافی به منابع اقتباسی خود وفادار بود. حتی رابطه امیدوارکننده او با رابین نیز باعث می‌شود همیشه دلمان برای بتمن آدام وست تنگ شود.

2. کریستین بیل در سه گانه شوالیه تاریکی نولان

مگر می‌توان سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان (شامل فیلم‌های آغاز بتمن، شوالیه تاریکی و شوالیه تاریکی برمی‌خیزد) را دوست نداشت؟ بخشی از محبوبیت و موفقیت این سه گانه، قطعا مدیون ایفای نقش کریستین بیل در نقش بتمن و بروس وین است. خیلی ساده بخواهیم بگوییم، کریستین بیل، جان تازه‌ای به شخصیت بتمن دمید؛ اما این تعریف، قطعا تمام کارهایی که او برای این فرنچایز انجام داد را در بر نمی‌گیرد.

او با ورود به صحنه شهر گاتهام در سال 2005 با فیلم Batman Begins، کار خود را آغاز کرد و در فیلم The Dark Knight سال 2008 مورد تحسین جهانیان قرار گرفت و در فیلم The Dark Knight Rises، رسالت خود را با شکوه هرچه تمام‌تر به پایان رساند. این سه‌گانه با داستان عالی خود، پیشرفت بروس وین از یک انتقام‌جو به یک قهرمان محبوب و فداکار را نشان داد و کریستین بیل نیز به‌خوبی توانست این قوس شخصیتی را به نمایش بگذارد.

شاید بتوانیم بگوییم هیچ بازیگر دیگری به اندازه کریستین بیل نتوانست جنبه شخصیتی بروس وین را به ما نشان دهد. او به‌راحتی می‌توانست به تراژدهی‌های شخصی که متحمل شده بود، بپردازد و نشان دهد چگونه گناه و اندوه، روح او را عذاب می‌دهد. بروس وین با بازی بیل، متین، جذاب و کاریزماتیک بود و اعتماد به نفس زیادی داشت. همچنین بتمن او نیز در مواقعی که لازم بود، ترسناک و خشن ظاهر می‌شد و صدای خش‌خش‌کننده و بمی که او برای پنهان کردن هویتش به‌کار می‌برد نیز این شخصیت ترسناک را برجسته‌تر می‌کرد.

کریستین بیل به‌خوبی در دنیای پیچیده و واقع‌گرایانه سه‌گانه شوالیه تاریکی نولان، جای خود را پیدا کرد و توانست این فرنچایز را بعد از جنجال‌های فیلم بتمن و رابین 1997، احیا کند.

1. مایکل کیتون در فیلم بتمن 1989، بازگشت بتمن 1992 و فلش 2023

چیزی که مایکل کیتون توانست در نقش بتمن به انجام برساند را نمی‌توان در چند خط توصیف کرد. او در اواخر دهه 80 میلادی، اولین و بهترین انتخاب طرفداران برای بازی در نقش بتمن نبود، اما وقتی در سال 1989 ماسک بتمن را روی چهره گذاشت و لباس و شنل بتمن را پوشید، همه را عاشق خود کرد و توانست این ابرقهرمان محبوب را بار دیگر به زندگی برگرداند.

مایکل کیتون در هر دو فیلم بتمن ساخته تیم برتون، یعنی بتمن 1989 و بازگشت بتمن 1992 بازی کرد. بتمن او، کمی عجیب و غریب، نسبتا عصبی، گاهی اوقات شوخ‌طبع و حتی کمی سادیست بود و این ترکیب به‌طور شگفت‌انگیزی در دنیایی که تیم برتون خلق کرده بود، عمل کرد. شخصیت بروس وین او نیز انسانی بود که از نظر عاطفی زخمی شده بود و نمی‌توانست گذشته را رها کند و این همان چیزی بود که در نهایت او را به بتمن و شوالیه نگهبان گاتهام تبدیل کرد.

کیتون با پوشیدن لباس خفاشی بتمن، همه چیز را به سطح کاملا جدیدی رساند. او با لحن آرام و تقریبا بی‌جان، جنبه تاریک این شخصیت را چنان در آغوش گرفت که احساس می‌کردیم تبدیل به انتقام‌جویی شیطانی شده است که جنایتکاران گاتهام را به وحشت می‌اندازد. در واقع باید بگوییم، او فقط نقش بتمن را بازی نمی‌کرد، بلکه تبدیل به این شخصیت شده بود؛ همان ویژگی مهمی که پیش از این گفته بودیم در شخصیت‌های جرج کلونی و حتی بن افلک، ندیدیم.

مانند کریستین بیل، آدام وست و وال کیلمر، مایکل کیتون نیز همان بتمنی بود که گاتهام به او نیاز داشت. سی سال بعد از آخرین ایفای نقش او برای شخصیت بتمن در فیلم بازگشت بتمن 1992، او برای بازی در فیلم The Flash محصول 2023 بازگشت و باز هم توانست بتمنی را به نمایش بگذارد که همه را شیفته خود می‌کرد. در فیلم فلش، ما یک قوس شخصیتی از بتمن مایکل کیتون را دیدیم؛ یعنی زمانی که احساس کرد شهر دیگر نیازی به او ندارد و از مبارزه با جرم و جنایت دست کشیده بود، اما این بروس وین منزوی و دل‌شکسته، به این واقعیت پی برد که یک بار دیگر هدف خود را پیدا کرده و باید به صحنه بازگردد تا به فلش و سوپرگرل کمک کند و دشمنان فضایی را از پای درآورد.

دیالوگ “I’m Batman” یا «من بتمن هستم» در ابتدای فیلم 1989 و همچنین در فیلم فلش، به‌خوبی در ذهن طرفداران حک شده است. او بهترین بتمن تاریخ است و ما از دیدن بازگشت او در فیلم فلش، حسابی به وجود آمدیم.

نظر شما درباره بازیگران بتمن در فیلم‌ها و سریال‌ها چیست؟ کدام‌یک از این بازیگران را برای ایفای نقش بتمن و بروس وین، بیشتر دوست داشتید؟ نظر خود را در بخش کامنت‌‌ها با ما و دیگر کاربران گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید: رتبه بندی قوی ترین بتمن های تاریخ سینما و تلویزیون رده بندی بهترین ماشین های بتمن ؛ جذاب‌ترین بتموبیل های تاریخ در دنیای سینما و تلویزیون تریلر جدید سریال The Penguin منتشر شد؛ وقتی پنگوئن گاتهام را به خاک‌وخون می‌کشد

مطالب مفید