12 خودروی افسانه‌ای که باید در سال 2025 با آن‌ها وداع کنیم

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 31 شهریور 1403 ساعت 12:01

اینجا به معرفی 12 خودرو دوست‌داشتنی می‌پردازیم که تا پایان سال 2025 باید با آن‌ها خداحافظی کنیم. این مدل‌ها عموما قربانی الکتریکی‌سازی صنعت خودرو خواهند شد.

صنعت خودروسازی در میانه یک تحول بزرگ قرار دارد؛ زیرا طی سال‌های اخیر اکثر اتومبیل‌سازان بزرگ از تصمیم خود برای گذر از خودروهای بنزینی و گرایش به مدل‌های الکتریکی خبر داده‌اند. در این بین برخی اتومبیل‌سازان سیاست محافظه‌کارانه‌ای پیش گرفته و مدل‌های بنزینی و الکتریکی خود را در کنار یکدیگر به مخاطبین عرضه می‌کنند؛ درحالیکه تعدادی از دیگر کمپانی‌های خودروساز رویکرد تهاجمی‌تری پیش گرفته و از خداحافظی قریب‌الوقوع با مدل‌های خودرو شگفت‌انگیز خود خبر داده‌اند. به همین بهانه امروز قصد داریم در بخش اخبار خودرو گجت نیوز نگاهی داشته باشیم به تعدادی از جذاب‌ترین اتومبیل‌هایی که در سال 2025 با آن‌ها خداحافظی خواهیم کرد.

برای خداحافظی با این 10 خودرو در سال 2025 آماده شوید

سال 2024 را باید سال بسیار بدی برای علاقمندان به خودروهای ریشه‌دار و خاطره‌انگیز دنیا دانست؛ زیرا در این سال شاهد کنار گذاشته شدن تعدادی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مدل خودروهای دنیای؛ خصوصا پیکاپ‌ها و مدل‌های اسپرت بودیم. با این وجود به نظر می‌رسد روند کنار گذاشتن خودروهای بنزینی توسط خودروسازان مطرح دنیا در سال آینده نیز ادامه داشته باشد و باید انتظار وادع با اتومبیل‌های بیشتری را داشته باشیم.

در ادامه با تعدادی از خاطره‌انگیزترین خودروهایی که به‌زودی از چرخه تولید کنار گذاشته خواهند شد آشنا می‌شویم.

نیسان GT-R

با وجود آنکه خداحافظی با خودروهای سوپر اسپرت خاطره‌انگیز نیسان جی تی آر بسیار سخت به نظر می‌رسد، اما باید در نظر داشت که از سال 2009 و معرفی نسل اول نسل R35 خودروهای سوپر اسپرت نیسان تا به امروز این سری محصولات تغییرات چندانی را تجربه نکرده‌اند. به همین جهت شاید کنار گذاشتن آن‌ها در نسل کنونی اقدامی سنجیده و منطقی از سوی نیسان باشد.

علیرغم این که عملکرد سری خودروهای نیسان GT-R پس از گذشت این همه سال هنوز هم شگفت‌انگیز و جذاب است، اما این دسته اتومبیل‌ها دیگر آن سوپر اسپرت‌های قاتل پرچمدار و نفس‌گیر گذشته نیستند و زمان تغییر در آن‌ها فرا رسیده است.

نیسان هنوز در خصوص جایگزین این خودرو افسانه‌ای اظهارنظر رسمی نکرده؛ اما می‌توان انتظار داشت که پیشرانه جایگزین این اتومبیل هیبریدی بوده و متشکل از موتور شش سیلندر VR38 به کار رفته در R35 در کنار یک پیشرانه الکتریکی باشد. تولید نسل کنونی نیسات جی تی آر در ماه اکتبر 2024 به پایان خواهد رسید. بنابراین باید برای خداحافظی با این خودرو در سال 2025 آماده شویم.

در گجت نیوز بخوانید: ۱۵ مورد از بهترین خودروهای نیسان در کل دوران

آئودی R8

سوپرخودروی آئودی R8 مدت‌ها بود که سایه خروج از خط تولید را روی سر خود می‌دید. در ابتدا آئودی در سال 2022 اعلام کرد که تولید این خودروی بسیار محبوبش را پس از مدل 2023 متوقف خواهد کرد. این اتفاق اما انگار باعث شد که رانندگان متوجه شوند چه جواهری را از دست داده‌اند؛ زیرا فروش مدل 2023 این خودرو پس از اعلام Audi با رشدی چشمگیر روبرو شد و بازنشستگی آن یک سال به تاخیر افتاد. با این وجود سرانجام در ماه مارس سال 2024 این خودرو رسما از خط تولید کنار گذاشته شد.

آئودی البته هنوز هیچ جزئیاتی در خصوص نسل بعدی R8 منتشر نکرده؛ اما اطمینان داده که در آینده شاهد نسل‌های جدید آن خواهیم بود. بسیاری افراد گمان می‌کنند نسل بعدی این خودرو تمام برقی خواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید: عجیب ترین خودروهای آئودی که تا به حال ساخته شده است

شورلت مالیبو

خودروی کم‌ادعای شورلت مالیبو نیز دیگر خودرو محبوبی است که در سال 2025 باید با آن خداحافظی کنیم. این خودرو هم‌اکنون به همراه کراس اوور کادیلاک XT4 در کارخانه کانزاس جنرال موتورز تولید می‌شود. با این وجود در ماه نوامبر 2024 تولید هردوی آن‌ها متوقف شده و این کارخانجات برای ساخت و مونتاژ خودروهای برقی آتی کادیلاک استفاده خواهند شد.

مدل Malibu به‌طور کلی خودروی بسیار خوبی است؛ اما هرگز نتوانست آن‌طور که باید دیده شود. در دوره‌ای که رانندگان بیش از پیش به اتومبیل‌های کراس اوور و شاسی بلند علاقه نشان می‌دهند، سدان بی‌ادعای آمریکایی رفته‌رفته سهم خود از بازار را از دست داده و به همین دلیل نیز باید در پایان امسال بازنشسته شود.

مینی کلاب‌من

به‌دنبال انقلاب خودروهای برقی در صنعت اتومبیل‌سازی، خودروسازان یکی پس از دیگری مدل‌های بنزینی خود را بازنشسته کرده و با نمونه‌های برقی جایگزین می‌کنند. Mini Clubman یکی از همین قربانیان الکتریکی‌سازی صنعت خودرو است که پس از سال 2024 از چرخه تولید کنار گذاشته شده و با مدل تمام‌برقی Aceman جایگزین خواهد شد.

کلاب من البته هرگز نتوانست به محبوبیت و شهرت دیگر هاچبک‌های برند مینی برسد. این خودرو البته به‌لطف طراحی متفاوت و کابین جادارتری که ارائه می‌کرد محصولی مناسب‌تر از Mini Hatch برای کاربری روزمره به شمار می‌رفت؛ اما همچنان در قیاس با سایر رقبای کراس اوور وهاچبک هم‌قیمت کوچکتر و جمع و جورتر بود و نتوانست به محبوبیت چندان زیادی دست پیدا کند.

این روند البته ظاهرا برای مدل تمام‌برقی Aceman نیز تکرار شده؛ اما شاید الکتریکی بودن آن محرکی برای استقبال بیشتر از آن باشد.

سوبارو لگسی

شورلت مالیبو تنها سدان سابقه‌دار بازار نیست که باید در سال 2025 با آن وادع کنیم. دیگر محصول جذاب در این دسته نیز Subaru Legacy است که قرار است اوایل سال 2025 بازنشسته شود. این سدان اقتصادی در سال‌های اخیر بخش اعظمی از فروش خود در بازار را به اتومبیل‌های کراس اور و شاسی بلند واگذار کرده و قرار است تا سال 2028 نه با یک مدل، بلکه با چندین خودروی الکتریکی جایگزین شود.

قیمت 25 هزار دلاری این خودرو آن را به گزینه‌ای فوق‌العاده برای علاقمندان به اتومبیل‌های اقتصادی تبدیل کرده و بعید به نظر می‌رسد جایگزین الکتریکی آن بتواند از لحاظ قیمتی هم‌تراز این سدان جذاب ظاهر شود. با این وجود اخیرا اعلام شده که هزینه تولید باتری‌های الکتریکی خودروهای برقی بین سال‌های 2023 تا 2025 حدود 40 درصد کاهش خواهد یافت. بنابراین بعید نیست که سوبارو بار دیگر با یک خودروی تمام برقی کاملا اقتصادی شگفت‌زده‌مان کند.

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ در دنیایی که خودروسازان حتی درصددند که ارزان‌ترین محصولاتشان را نیز به قدرتمندترین موتورها و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها مجهز کنند، محصولی منحصربفرد است. این خودروی بسیار ارزان که در سال 2021 هم فیس لیفت شده بود از یک موتور 1.2 لیتری ساده بهره می‌برد که گشتاوری تنها 78 اسب بخاری تولید می‌کند. علاوه بر این، کابین و تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو نیز به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده بودند تا قیمت تمام‌شده آن به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

میتسوبیشی البته به‌طور رسمی بازنشستگی مدل Mirage در سال 2025 را تایید نکرده؛ اما با توجه به ملاحظات شدید محیط زیستی خودروسازان مختلف دنیا می‌توان انتظار داشت که این خودروی دوست‌داشتنی تا پایان سال آینده با مدل‌هایی الکتریکی جایگزین شود.

جگوار تیپ F

با توجه به برنامه رادیکالی که جگوار برای آینده خود به تصویر کشیده، می‌توان مطمئن بود که اکثر مدل‌های کنونی این کمپانی به‌زودی از چرخه تولید خارج شده و جای خود را به مدل‌های تمام الکتریکی خواهند داد. خودرو Jaguar F-Type یکی از این مدل‌هاست که در سال 2025 باید با آن خداحافظی کرد. این خودرو که از سال 2013 روی خط تولید قرار داشته، البته تا کنون تنها یک بار فیس لیفت شده و حتی بدون در نظر گرفتن نقشه‌های الکتریکی‌سازی به پایان عمرش نزدیک شده بود.

جگوار همچنین تصمیم گرفته با عرضه نسخه‌ای ویژه از این خودرو تحت نام F-Type ZP در تنها 150 دستگاه وداعی باشکوه با آن داشته باشد. این مدل ویژه رنگ‌بندی منحصربفردی داشته و با لیبل و پلاک منحصربفرد روانه بازار خواهد شد. این مدل همچنین از یک موتور V8 با قدرت 575 اسب بخار بهره خواهد برد.

آلفا رومئو جولیا کوادریفولیو

با توجه به این که برند مادر کمپانی آلفا رومئو یعنی استلانتیس یکی از طلایه‌داران الکتریکی‌سازی در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود تعجبی ندارد که موتورهای 500 اسب بخاری V6 فراری که در برجسته‌ترین خودروهای آلفا رومئو به کار رفته‌اند تا پایان سال آینده بازنشسته شوند. به‌طور خاص مدل‌های محبوب Giulia QV و Stelvio QV اتومبیل‌هایی هستند که آلفا رومئو به‌طور قطعی خبر از کنار گذاشتنشان داده است.

سخنگوی آلفا رومئو البته در خصوص جانشین این خودروهای محبوب سخنی به میان نیاورده؛ اما می‌توان انتظار معرفی یک مدل هیبریدی یا الکتریکی از این خودرو را در آینده نزدیک داشت. این اتفاق احتمالا طی دو سال آینده رخ خواهد داد و احتمالا هر دو مدل Giulia QV و Stelvio QV در مدل‌های برقی روانه بازار خواهند شد. با این حال کم‌کم باید برای خداحافظی از این دو خودرو در سال 2025 آماده شویم.

نیسان تایتان

با وجود اینکه خودروهای پیکاپ به‌طور کلی محصولات محبوبی در اکثر نقاط دنیا به شمار می‌روند، اما نیسان تایتان ظاهرا اوضاع چندان خوبی را تجربه نمی‌کند. میزان کل فروش این خودرو در سه ماهه نخست 2024 در کشو آمریکا که بازار اصلی وانت‌هاست تنها 4100 دستگاه بوده است. اگر این عدد را با فروش 36 هزار دستگاهی تویوتا توندرا در همین بازه زمانی مقایسه کنید متوجه خواهید شد که کنار گذاشتن آن در سال 2025 تقریبا قطعی به نظر می‌رسد.

کارخانجاتی که در حال حاضر ساخت مدل Titan را بر عهده دارند قرار است به‌زودی برای تولید دو خودرو الکتریکی (یکی با برند نیسان و دیگری اینفینیتی) تجهیز شوند. با این وجود نیسان هنوز به‌طور کامل بازار پیکاپ‌ها را رها نکرده و همچنان مدل Frontier را روی خط تولید نگه خواهد داشت.

اگر ژاپنی‌ها تصمیم به معرفی نسل جدیدی از Titan داشته باشند، احتمالا باید حدودا سه الی چهار سال دیگر منتظر نسخه‌ای برقی از آن بود. انتظار می‌رود در همین سال نیسان از فناوری جدید باتری خود برای خودروهای الکتریکی رونمایی کند.

ولوو S60

خودروی پلاگین هیبرید ولوو اس 60 محصول واقعا خوبی است و گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی به شمار می‌رود که هنوز آماده خرید یک اتومبیل تمام الکتریکی نیستند. عملکرد این خودرو به‌طور کلی قابل قبول ارزیابی شده و میزان پیمایش آن روی موتور برقی تقریبا از تمامی محصولات هم‌رده بالاتر است. با این وجود S60 نتوانست رانندگان را به‌خوبی با خود همراه کند و در نتیجه پس از سال 2024 از خط تولید کنار گذاشته خواهد شد.

ولوودر عوض کراس اوور تمامی برقی EX30 را به بازار عرضه خواهد کرد تا با موج پرشور خودروهای کراس اوور برقی در جهان همراه شود. با توجه به مسیر برقی‌سازی که Volvo مثل بسیاری خودرسازان بزرگ اروپایی پیش گرفته بعید به نظر می‌رسد در آینده خبری از نسل جدید S60 باشد.

شورلت کامارو

دیگر خودرو فوق‌العاده محبوب و دوست‌داشتنی که تا پیش از سال 2025 باید با آن خداحافظی کنیم شورلت کامارو خواهد بود. بحث کنار گذاشتن این خودرو البته از مدت‌ها پیش مطرح بوده و حتی طی ماه‌های گذشته شایعات زیادی نیز در خصوص جانشین آن در آینده بر سر زبان‌ها افتاده بود. در این خصوص البته هیچ‌گونه اطلاعات رسمی در اختیارمان نیست؛ اما مسئولین کمپانی شورلت اطمینان داده‌اند که Camaro هنوز به‌طور کامل به پایان خط نرسیده است.

در همین زمینه البته مدیران جنرال موتورز پیش‌تر ادعا کرده‌اند که ممکن است کامارو در آینده به فرم یک خودروی سدان یا کراس اور اقتصادی معرفی شود تا افراد بیشتری قادر به خریدش باشند. بنابراین اگر انتظار دارید نسل‌های بعدی کامارو نیز محصولاتی کوپه و عضلانی با عملکرد بالا باشند احتمالا ناامید خواهید شد.

جگوار XF

مدل‌های XF و XE جگوار نیز از جمله اتومبیل‌هایی بوده‌اند که در نقشه راه این کمپانی برای آینده جایی نداشته و از چرخه تولید کنار گذاشته شده‌اند. برند جگوار به دنبال آن است که در سال 2025 نام خود را به‌عنوان یک خودروساز لوکس با تولید محصولاتی محدود سر زبان‌ها بیندازد. به همین دلیل مدل‌های میانرده و اقتصادی‌تر این کمپانی از جمله XF و XE به‌ناچار از چرخه تولید خارج خواهند شد.

این برند همچنین قصد دارد به‌زودی به یک خودروساز تمام الکتریکی تبدیل شود. بنابراین نخستین برنامه این کمپانی ساخت یک شاسی بلند لوکس و سدان کاملا برقی طی سال‌های آینده است. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که خبری از مدل‌های جدید XF و XE در آینده باشد. بنابراین احتمالا باید پرونده این دو خودرو را تا پایان 2025 به‌طور کامل بست.

در گجت نیوز بخوانید: کدام برندها قابل اطمینان ترین خودروهای جهان را عرضه می‌کنند؟ این خودروهای جدید و جذاب در سال ۲۰۲۵ معرفی می‌شوند بهترین خودروهای اسپرت اقتصادی سال ۲۰۲۴

مطالب مفید