افسردگی ۳۰ درصد خوابگاهی‌ها از دوری خانواده؛ دانشجویان نسل Z چه مشکلاتی دارند؟

مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بیشتر آسیب های موجود در محیط دانشگاه و دانشجویان در خوابگاه ها متاثر از فضای ناامیدی و کم امیدی به آینده است که حتی برای رفتار خود دانشجو نیز مضر است. . آسیبی که ما با آن مواجه هستیم افسردگی و انزوا است.”

به گزارش «فرهیختگان»، اسماعیل شریفیان معاون دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره مهم ترین آسیب اجتماعی دانشجویان خوابگاهی گفت: انواع اختلالاتی مانند افسردگی وجود دارد که خوشبختانه تعداد آنها کم است، اما تعدادشان کم است. همچنین به دلیل اهمیت اعداد و ارقام در حوزه روانشناسی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در زمینه سیگار و اعتیاد نیز سعی شده است با ارائه آموزش ها و برگزاری سمینارهای مختلف این موضوع و پیامدهای آن را به دانشجویان آموزش دهیم.

وی به حضور نسل Z در دانشگاه ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آنچه در دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شد بحث مشارکت و مشارکت خود دانشجویان دانشگاه ها در فعالیت های مختلف است. ما به شاگردان فکر نخواهیم کرد. از طرفی باید بپذیریم که شکاف نسلی بین ما و دانش آموزان بیشتر شده و نوع نگاه ها و نیازها متفاوت است. به جای اینکه بدانیم دانش آموزان چه مشکلات و نیازهایی دارند، آنها را با مشکلات دانشجویی درگیر کردیم. آنها به عنوان نمونه اردوگاه هایی را پیشنهاد و برنامه ریزی می کنند و ما فقط از آنها حمایت می کنیم.»

اکبر غفوری، معاون دانشجویی دانشگاه یزد گفت: نسلی که امروز در دانشگاه ها داریم، یعنی نسل Z، ویژگی های خاص خود را دارد و از نظر توقع با ما متفاوت است. دانشگاه یزد 14000 دانشجو و 6000 دانشجوی خوابگاهی دارد که اکثر دانشجویان خوابگاهی اصفهان، شیراز و … هستند. وقتی این دانشجویان وارد خوابگاه می شوند، احساس بی احترامی می کنند و این وضعیت آسیب می بیند.»

معاون دانشجویی دانشگاه یزد گفت: نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که به طور طبیعی حدود 30 درصد از دانشجویان به دلیل اینکه قبلاً در خانه با والدین خود در خانه بودند اما اکنون در خوابگاه هستند، دچار افسردگی هستند. در این راستا تلاش می کنیم اقدامات لازم را انجام دهیم.»

مطالب مفید