طرز تهیه شور با سرکه سیب: تجربه یک طعم بی‌نظیر و ملایم!

شور یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و محبوبی است که به عنوان چاشنی در کنار غذاهای مختلف سرو می‌شود. شور با سرکه سیب، با طعمی ملایم و ترشی کمتر طرفدارن خاص خود را دارد. همان‌طور که می‌دانید سرکه سیب خواص و فواید زیادی برای سلامتی و بدن دارد.

در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا، طرز تهیه شور با سرکه سیب را به صورت مرحله به مرحله و همراه با نکات مهم برای شما شرح می‌دهیم تا بتوانید در منزل خود شور خانگی و سالمی را تهیه کنید. 

مواد لازم جهت تهیه شور با سرکه سیب

خیار ۵۰۰ گرمهویج ۲۵۰ گرمگل کلم ۲۵۰ گرمکلم ۲۵۰ گرمفلفل دلمه‌ای ۱ عددسیر ۴-۵ حبهروغن زیتون ۱-۲ قاشق غذاخوریشوید، جعفری و ترخون تازه به مقدار دلخواهآب ۱ لیترسرکه سیب ۵۰۰ میلی لیترنمک ۱-۲ قاشق غذاخوریگل‌پر، سیاه دانه و فلفل قرمز به مقدار دلخواه

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

 

طرز تهیه شور با سرکه سیب

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه ۳۵-۴۵ دقیقه مدت زمان انتظار تا تهیه نهایی این ترشی ۱۰-۷ روز است.مقدار مواد اعلام شده در این آموزش حدود ۱ کیلوگرم شور به شما می‌دهد.درجه سختی تهیه این شور در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول: آماده سازی سبزیجات

خیار، هویج، گل کلم، کلم، فلفل دلمه و سیر را درون ظرف آب بریزید و به خوبی سبزیجات را بشویید.

سبزیجات شسته شده را درون صافی یا آبکش گذارید تا آب اضافی‌شان گرفته شود سپس آن‌ها را روی دستمال آشپزخانه ای بریزید و زمان دهید تا به خوبی خشک شود.

با کمک چاقو سبزیجات را به قطعات یکسان و دلخواهی برش بزنید. توجه داشته باشید که ابعاد سبزیجات باید تقریبا یکسان باشند.

مرحله دوم: تهیه محلول شور

آب و سرکه سیب را درون قابلمه مناسبی بریزید. شما نسبت سرکه سیب و آب را می‌توانید به دلخواه خود تغییر دهید. به طور مثال برای طعم ترش‌تر، مقدار سرکه را بیشتر کنید.

نمک، گل‌پر، سیاه دانه و فلفل قرمز را به مخلوط درون قابلمه اضافه کنید مواد درون قابلمه را در حد مخلوط شدن به هم زنید. مقدار نمک را با توجه به ذائقه خود تنظیم کنید شما. می‌توانید از انواع دیگر ادویه جات مانند دانه خردل یا تخم گشنیز نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شور بامیه

مرحله سوم: حرارت دادن محلول شور

قابلمه را روی حرارت متوسط گذارید و منتظر بمانید تا محتوای درون آن به نقطه جوش رسد اجازه دهید محلول به مدت ۵-۷ دقیقه بجوشد تا نمک و ادویه‌ها کاملاً در آب و سرکه حل شوند و عطر آن‌ها آزاد شود. سپس محلول را از روی حرارت بردارید و کنار گذارید تا کاملاً خنک شود.

مرحله چهارم: انتقال به شیشه

شیشه‌های کاملا تمیز و خشکی را انتخاب کنید.

از سبزیجات خرد شده درون شیشه‌ها بریزد. دقت کنید که از همه سبزیجات به میزان یکسان درون شیشه‌ها بریزید. ۱ سانتی متر از سر شیشه باید خالی بماند.

حال از محلول شور خنک شده روی سبزیجات بریزید تا کاملاً پوشیده شوند. درب شیشه را محکم ببندید و مطمئن شوید که هیچ هوایی به درون شیشه نفوذ نکند.

مرحله پنجم: افزودن روغن زیتون

برای جلوگیری از کپک زدن شور، روی سطح شور را با یک لایه روغن زیتون بپوشانید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شور مخلوط خانگی؛ رازهای کپک نزدن آن

مرحله ششم: نگهداری شور

شیشه‌های حاوی ترشی را جای خشک و خنک قرار دهید. بعد از گذشت ۷-۱۰ روز شور آماده مصرف است.

برای اینکه شور شما سریع‌تر آماده شود، می‌توانید سبزیجات را قبل از قرار دادن در شیشه، کمی جوشانده یا بخارپز کنید.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. جالب است بدانید سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی دارد و از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها در شور جلوگیری می‌کند. این سرکه به شور طعم ترش و مطبوعی می‌بخشد و دارای خواص درمانی؛ مانند کاهش قند خون، بهبود هضم و کاهش وزن است.

شما نیز با رعایت این نکات و مراحل ساده می‌توانید شور خانگی و سالمی را با استفاده از سرکه سیب تهیه کنید و از طعم و مزه بی نظیر آن در کنار غذا هایتان لذت ببرید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید