«کشف شگفت‌انگیز باستان‌شناسان: یادداشت ۲۰۰ ساله یک هم‌رزم قدیمی در دنیای کاوش‌ها!»

اعضای تیم حفاری، روز دوشنبه با غربال کردن بقایای یک دهکده باستانی روی صخره‌های نزدیک منطقه دیپه در فرانسه، گلدانی سفالی حاوی یک فلاسک کوچک شیشه‌ای را کشف کردند. گیوم بلوندل، سرپرست تیم باستان‌شناسی می‌گوید: «یک نوع شیشه‌ای بود که زنان دور گردن خود می‌انداختند و حاوی نمک‌های معطر بود.» 

 درون بطری حاوی پیامی روی کاغذ بود که با نخ بسته شده بود. 

عصر سه شنبه، آقای بلوندل کاغذ را باز کرد و محتویات آن به شرح زیر بود: 

«پی. جی. فرت، اهل دیپه، عضو جوامع مختلف روشنفکری، در ژانویه ۱۸۲۵ کاوش‌هایی را اینجا انجام داد. او تحقیقاتش را در این منطقه وسیع به نام اردوگاه سزار ادامه می‌دهد.» 

فرت یک شهروند برجسته بود و سوابق شهرداری تأیید می‌کند که او نخستین حفاری را اینجا ۲۰۰ سال پیش انجام داده است. 

آقای بلوندل گفته: «یک لحظه واقعاً جادویی بود. ما خبر داشتیم در گذشته کاوش‌هایی اینجا انجام شده، اما یافتن این پیام مربوط به ۲۰۰ سال پیش به راستی شگفت‌انگیز بود.» 

«گاهی این کپسول‌های زمانی را می‌بینید که نجاران حین ساختن خانه‌ها بجا گذاشته‌اند. اما این چیزها در نزد باستان‌شناس‌ها بسیار نادر است. بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند ردی از خود بجای نگذارند.» 

دستور حفاری اضطراری به دلیل فرسایش صخره در نقطه‌ای درست در شمال دیپه صادر شد. در حال حاضر، بخش قابل‌توجهی از شهر یا روستای قدیمی ناپدید شده است. 

آقای بلوندل گفته: «ما خبر داشتیم این یک روستای باستانی است. چیزی که نمی‌دانیم اینست که داخل روستا چه گذشته. آیا مکان مهمی بوده؟» 

در هفته‌ای که از آغاز حفاری گذشته، چندین اثر باستانی از دوره گالی (فرانسه پیش از دوره تسلط روم) که عمدتاً قطعات سفالی حدود ۲۰۰۰ سال پیش هستند، کشف شده است.

مطالب مفید