اولویت بازار سرمایه: اصلاح نرخ بهره و ایجاد اعتماد پایدار برای سرمایه‌گذاران / سودآوری مستمر باید هدف اصلی باشد

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، تحت تأثیر تحولات تازه مدیریتی قرار گرفت. با این حال، نگاه‌ها به هفته جاری و امکان بازگشت بازار به مسیر رشد معطوف شده است. پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد که بازار سرمایه نیازمند به کاهش نرخ بهره است تا اعتماد پایدار سرمایه‌گذاران به بازار ایجاد شود.

به گزارش تجارت نیوز،

در شرایط کنونی بازار سرمایه، تحولات مدیریتی باعث ایجاد ابهاماتی در چشم‌انداز آینده شده است و با این وجود، بسیاری از کارشناسان بر لزوم توجه به عوامل کلیدی مانند نرخ بهره و اعتماد سرمایه‌گذاران تاکید دارند.

بازار سرمایه نیازمند کاهش نرخ بهره است

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در تحلیل وضعیت کنونی بازار و پیش‌بینی آن برای هفته جاری، به تجارت‌نیوز گفت: «در هفته‌ای که گذشت، بازار سرمایه بیشتر درگیر حواشی تغییر ریاست سازمان بورس و مراسم تودیع و معارفه بود. در این مراسم، سخنان مهمی از سوی مسئولان مطرح شد. هم وزیر اقتصاد و هم ریاست جدید سازمان بورس به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. در این میان، اشاره‌ای به اهمیت دستیابی به بازاری به ارزش ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار شد، در حالی که ارزش بازار سرمایه ما حدود ۱۴۰ میلیارد دلار است.»

وی افزود: «این صحبت‌ها را بیشتر می‌توان به چشم وعده‌ و وعید نگاه کرد، اما در کنار آن به تغییر ریل غیرمنتظره‌ای در ارتباط با نرخ بهره نیز پرداخته شده است. با این حال، نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار سرمایه به‌واسطه این سخنان به سمت‌وسوی مشخصی حرکت خواهد کرد. بازار سرمایه به‌طور جدی نیازمند کاهش نرخ بهره و همچنین ایجاد اعتماد پایدار در میان سرمایه‌گذاران است.»

بازار سرمایه باید به طور مداوم سودآور باشد

الیاس کردی گفت: «وقتی از اعتماد صحبت می‌کنیم، بیایید آن را کمی شفاف‌تر کنیم. منظور این است که بازار باید بتواند به طور مداوم سودآور باشد و حداقل از زیان‌های عجیب و غیر منتظره دوری کند. طبیعی است که بازارها نوسان داشته باشند، بالا بروند و پایین بیایند، اما آنچه مهم است، داشتن یک روند پایدار و پیش‌بینی‌پذیر برای بازار سرمایه است.»

چشم بازار سهام به قیمت دلار دوخته شده است

این کارشناس بازار در رابطه با وضعیت هفته جاری بازار سرمایه، اظهار داشت: «نیاز است که ارزش معاملات هفته گذشته در هفته جاری هم تکرار شود. با این حال، به نظر می‌رسد که شنبه، به دلیل تعطیلی، فرصتی از دست رفته است و یک هفته‌ زخمی را در پیش داریم. روز یکشنبه از اهمیت ویژه‌ای برای بازار سرمایه برخوردار است، از این جهت که باید ببینیم ارزش معاملات چقدر است و آیا روند معاملات بازار همچنان ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.»

او ادامه داد: «به نظر من، بازار تا جایی که بتواند به رشد خود ادامه خواهد داد. نقطه‌ای که آقای پزشکیان به قدرت رسیدند یعنی شنبه ۱۶ تیر ماه می‌تواند روز بازگشت بازار باشد و حداقل پله اول این بازگشت را طی کند. اگر دقت کنیم، از آن زمان تاکنون، نه نرخ بهره تغییر قابل توجهی داشته و نه قیمت دلار نوسان چشمگیری نشان داده است. بنابراین، بازار به راحتی توانایی بازگشت به آن نقطه را دارد، اما باید دید دلار در بازار آزاد چه مسیری را دنبال خواهد کرد.»

او در پایان گفت: «البته نباید فراموش کنیم که دلار نیما در این هفته افزایش چشمگیری داشت. به طرز عجیبی قیمت دلار نیما بالا رفت. هرچند که در روز آخر هفته تقریبا ثابت بود، اما در روزهای دیگر به‌طور صعودی و مطلوبی معامله می‌شد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

 

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

مطالب مفید