راه‌های طلایی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدنتان!

ارسال شده توسط: محمد جواد دهنوی 01 مهر 1403 ساعت 15:51

راهکارهای ساده‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد، که از انجام دادن آن‌ها غافل شده‌ایم؛ چگونه با کمترین هزینه ممکن خود را در برابر بیماری‌ها ایمن کنیم؟

با فرا رسیدن پاییز و شروع یکی از فصل‌های سرد سال، تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرما اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. تقویت سیستم ایمنی بدن به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از بیماری‌ها و عفونت‌ها دور بمانیم. مریض شدن ما را به سمت استفاده از داروهای شیمیایی سوق می‌دهد، پس بهتر است قبل از آنکه مریض شویم، با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به بیماری‌ها، بخصوص سرما خوردگی پیشگیری کنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

در ادامه این مطلب از گجت نیوز، 10 راهکار ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن را به شما یاد می‌دهیم که نه تنها هزینه بالایی ندارند، بلکه می‌تواند به صورت خانگی آن‌ها را انجام دهید.

تغذیه مناسب شامل مصرف به اندازه میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم (مانند آووکادو و روغن زیتون)، پروتئین‌های کم چرب (نظیر مرغ، ماهی و حبوبات) است. با مصرف این مواد غذایی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن خود را تامین خواهید کرد. این مواد به شما کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

لبنیات‌ها نظیر ماست و کفیر، که مقادیر زیادی پروبیوتیک درون خود دارند می‌توانند با کمک به سلامت دستگاه گوارش و ایمنی بدن، سطح سلامت جسمانی شما را ارتقا دهند.

میوه‌هایی مانند پرتقال و کیوی سرشار از ویتامین C هستند، می‌توانند چرخه تکثیر گلبول‌های سفید را تسریع بخشند. از سبزیجات‌ها هم غافل نشوید، بروکلی و اسفناج دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی هستند.

ساده‌ترین راهکار تقویت سیستم ایمنی بدن، نوشیدن آب به مقدار کافی است. آب به حفظ هیدراتاسیون بدن کمک می‌کند و نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

هیدراتاسیون به بدن کمک می‌کند تا سموم اضافی از طریق کلیه‌ها دفع شوند و با تسویه مدام خون، سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

دریافت آب تنها به نوشیدن آب آشامیدنی محدود نمی‌شوند، شما میتواند بخشی از نیاز بدن به آب را از آب میوه‌ها و دمنوش‌ها دریافت کنید.

در معقوله خواب دو موضوع دارای اهمیت است: میزان و کیفیت خواب. خواب باکیفیت به بدن کمک می‌کند تا خود را ترمیم کند و سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن شود. در طول خواب بدن هورمون‌هایی نظیر ملاتونین تولید می‌کند که به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید بدنی سالم داشته باشید و به راحتی مریض نشوید، دور سیگار و الکل را برای همیشه خط بکشید. سیگار کشیدن و مصرف الکل می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند. سیگار کشیدن باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و امکان ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شود. مصرف الکل هم با تاثیر مستقیم و مخرب خود بر روی اجزا دستگاه گوارش به ویژه پانکرانس و کبد، می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی شود.

شست دست‌ها با استفاده از آب و صابون به جلوگیری از انتشار عفونت‌ها و بیماری کمک می‌کند. دست‌ها میزبان خوبی برای انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها محسوبی می‌شوند و به راحتی می‌توانند آلودگی‌ها را از سطوح به بدن شما منتقل کنند. بنابراین شستن منظم دست‌ها با استفاده از آب و مواد شوینده به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها کمک می‌کند.

واضح است که اگر فردی به یک بیماری واگیر مبتلا شده، باید از آن دوری کنیم. اگر مجبوریم در خانه و یا محل کار در کنار آن شخص باشیم، باید از لوازم محافظتی مانند شیلد، ماسک و دستکش استفاده کنیم و از دست دادن، رو بوسی کردن و… اجتناب کنیم.

در فصل سرما از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند اجتناب کنید. این کار یک اقدام پیشگیرانه در راستای تقویت دستگاه ایمنی بدن خواهد بود. در چنین شرایطی در صورت امکان از مکان‌های شلوغ و پرجمعیت دوری کنید و در صورت نیاز به حضور در این اماکن حتما از ماسک استفاده کنید.

ادویه‌های مفید

اگر به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستند، از مصرف ادویه‌ها غافل نشوید. برخی ادویه‌ها مانند زردچوبه، زنجبیل و سیر خواص ضد التهابی و تقویت کننده ایمنی دارند. این ادویه‌ها می‌توانند با کاهش التهاب بدن به عملکرد سیستم دفاعی کمک کنند. به عنوان مثال هنگام پخت غذا می‌توانید این ادویه‌ها را به آن بیفزایید.

مصرف مکمل‌های ویتامینی

در صورتی که مواد غذایی مصرفی روزانه شما مشمول تمامی ویتامین‌ها نمی‌شود، می‌توانید مکمل‌های ویتامین C، D و زینک استفاده کنید. ویتامین C با تاثیر بر روی چرخه تکثیر گلبول‌های سفید و تسریع آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. ویتامین D دارای خاصیت تنظیم‌کنندگی سیستم ایمنی بدن است. البته حتما در نظر داشته باشید که قبل از مصرف مکمل‌های غذایی نظیر قرص‌های ویتامین، با پزشک مشورت کنید و حتی در صورت لزوم با دادن آزمایش از کمبود‌های بدن خود مطلع شوید.

استرس و تنش می‌تواند سبب افزایس سطح کورتیزون در بدن شود. کورتیوزن هورمونی است که در سرکوب سیستم ایمنی بدن نقش دارد. شما می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس، سطح استرس بدن خود را کاهش دهید.

ورزش کردن می‌تواند به شما در زمینه مدیریت استرس کمک کند، حتی زمانی که سر کار هستید، روزانه چند دقیقه به تمرینات تنفسی و مدیتیشن تخصصی بپردازید و از فعالیت‌های خلاقانه نظیر بازی‌های دسته جمعی، چالشی و نوشتن و نقاشی کردن کمک بگیرید.

فعالیت بدنی منظم

ورزش منظم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. فعالیت بدنی سبب افزایش ضربان قلب و افزایش خون‌رسانی به سلول‌های بدن می‌شود.

ورزش کردن سبب افزایش آرامش، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می‌شود که در نتیجه این موارد، می‌توان انتظار روحیه بهتر و عملکرد قوی‌تر سیستم ایمنی را داشت.مطالعات مختلف نشان داده‌اند که ورزش کردن می‌تواند خطر ابتلا به مرگ زود هنگام بر اثر مشکلات قلبی و سرطان را کاهش دهد.

در گجت نیوز بخوانید: داروی جدید محققان آمریکایی، خطر مرگ ناگهانی را برای همیشه از بین می‌برد پنج ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن + روش های پیشگیری از کرونا

مطالب مفید