سینمای ایران، نماینده‌اش برای اسکار 2025 را معرفی کرد!

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 01 مهر 1403 ساعت 11:18

نماینده سینمای ایران در اسکار 2025 در حالی مشخص شده که کارنامه سینمای کشورمان در سال جاری نشان می‌دهد هیچ شانسی برای موفقیت وجود ندارد.

وقتی گفته می‌شود که سینمای ایران هیچ فیلمی در اسکار امسال ندارد، منظور این است که نماینده داریم، اما شانسی برای موفقیت وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای به خانه آوردن اسکار 2025، حمایت یک شرکت پخش‌کننده معروف و کمپین‌های تبلیغاتی پیرامون آن است. آیا فیلم سینمایی در آغوش درخت، این دو مولفه را دارد؟

نماینده سینمای ایران در اسکار 2025 کیست؟

هیات انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، پس از سنجش سه نامزد نهایی، در آغوش درخت را به عنوان نماینده کشورمان در این دور از رقابت‌ها معرفی کرد. به اعتقاد بعضی از کارشناسان، گزینه‌های بهتری برای معرفی نماینده وجود داشت، اما چون واجد شرایط نبودند، از میان آثار حائز شرایط انتخاب انجام شد.

هیأت انتخابی نماینده ایران در اسکار 2025 متشکل از بازیگران معروفی مثل شبنم مقدمی، نرگس آبیار، فریدون جیرانی، علی دهکردی و مرتضی رزاق کریمی هستند. کارگردانی در آغوش درخت به عهده بابک خواجه پاشا بوده و حالا قرار است این کارگردان راهی اسکار شود و اثر خود را محک بزند.

سه نامزد نهایی برای ورود به رویداد اسکار 2025 عبارتنداز: مستند ایساتیس به کارگردانی علیرضا دهقان، سینمایی شهر خاموش به کارگردانی احمد بهرامی و در آغوش درخت به کارگردانی بابک خواجه پاشا.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های هندی بالیوود در سال ۲۰۲۴

اثر دیگری برای عرضه نداشتیم؟

شایان ذکر است که دو فیلم سینمایی کیک محبوب من و پیر پسر می‌توانستند شانس بیشتری در مقایسه با سه نامزد نهایی فوق داشته باشند، اما بنابه محدودیت‌هایی که برای کشورمان وجود دارد، از دایره انتخاب کنار گذاشته شدند. همچنین یکی از پیش شرط‌های اساسی برای شرکت داده شدن در اسکار این است که فیلم‌های بخش غیرانگلیسی زبان باید در یک بازه زمانی مشخص و حداقل برای 7 روز اکران عمومی شوند و دو فیلم بالا به دلیل نداشتن این پیش شرط، عملا شانسی نداشتند.

هیچ یک از سه نامزد نهایی هیأت داوران معرفی نماینده به اسکار، در جشنواره‌های معتبر حضور نیافته و به نظر می‌رسد که اگر جز در آغوش درخت هر یک از دو اثر دیگر به اسکار می‌رفتند، اوضاع یکسان بود. دیگر دورانی که انتخاب برای معرفی یک نماینده سخت و دشوار به شمار می‌رفت، تمام شده و حداقل امسال، کارگردان‌های مطرح کشورمان موفق نشدند فیلمی درخور توجه جشنواره‌های جهانی تولید کنند.

در گجت نیوز بخوانید: این ۹ فیلم، بهترین فیلم های سال ۲۰۲۴ از نظر منتقدان نیویورک تایمز هستند ۱۵ فیلم برتر سینمای سوئد که همین الان باید ببینید اطلاعات جذابی از فیلم جدید جیمز باند منتشر شد رتبه بندی بهترین بازیگران نقش بتمن در سینما و تلویزیون

مطالب مفید