علائمی که نشان از آزار جنسی کودکان دارد

بدون شک هیچ پدر و مادر دلسوز و عاقلی دوست ندارد فرزندش کوچکترین آسیبی را متحمل شود، اما متأسفانه بسیاری از کودکان و نوجوانان در سنین مختلف ممکن است دچار آزار جنسی شوند. در بسیاری از موارد آزار جنسی کودک توسط افرادی که با کودک آشنا هستند انجام می شود و کودک به دلیل ترس از اتهام، شرم یا اضطراب آن را از والدین پنهان می کند. به همین دلیل لازم است والدین آموزش های لازم را به کودک بدهند و از او محافظت کنند. کودکانی که قربانی آزار جنسی می‌شوند معمولاً علائم رفتاری خاصی را نشان می‌دهند و دانستن این علائم می‌تواند به والدین در بهبود و درمان کودک کمک کند.

نشانه های سوء استفاده جنسی از کودکان چیست؟

به گزارش سرگرمی روز، یک روانشناس کودک گفت: کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می گیرند در بسیاری از موارد تغییرات آشکاری در رفتار خود نشان می دهند. این کودکان ممکن است ناگهان از دوستان، خانواده و همسالان خود دور شوند و منزوی شوند. آنها همچنین از اضطراب و افسردگی رنج می برند و شادی و شادی قبلی خود را از دست می دهند.

یکی دیگر از مهمترین نشانه های کودک آزاری که والدین باید به آن توجه کنند، کبودی، خونریزی یا آسیب خاص در بدن به خصوص در ناحیه تناسلی است که حتما باید مراقب آن باشید. برخی از کودکانی که قربانی آزار می‌شوند، رفتارهای پس‌رونده‌ای مانند مکیدن انگشت یا شب ادراری دارند. این کودکان ممکن است تغییرات قابل توجهی در خواب و غذا خوردن نشان دهند یا شب ها کابوس ببینند و نتوانند خوب بخوابند. همچنین ممکن است متوجه شوید که اطلاعات یا علاقه فرزندتان به فعالیت‌ها و محتوای جنسی بیشتر از قبل است، یا اینکه او سؤالات جنسی فراتر از سن خود می‌پرسد. البته این نشانه ها لزوماً مختص کودک آزاری نیستند و ممکن است دلایل دیگری داشته باشند.

چگونه از کودک آزاری جنسی جلوگیری کنیم؟

بدون شک، مجرمان جنسی همه جا هستند، بنابراین شما هرگز نمی توانید فرزند خود را برای محافظت از آنها در خانه حبس کنید. در عوض باید کارهایی انجام دهید که تا حد امکان از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید.

در گام اول، مهم ترین نکته این است که اثربخشی آموزش و آگاهی را دست کم نگیرید. درستی و استقلال بدن را به کودک بیاموزید و لمس نامناسب را به او آموزش دهید. در مورد قسمت های خصوصی بدن کودک خود توضیح دهید و به او بگویید که هیچ کس نباید آنها را ببیند یا لمس کند. حتما از ابزار، کلمات و لحن مناسب کودک استفاده کنید. همچنین می توانید با یک روانشناس کودک مشورت کنید تا راه های مناسبی برای آموزش کودک به شما ارائه دهد.

مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ارتباط باز، حمایتی و صادقانه با فرزندتان را بهبود بخشید. محیط خانه باید امن باشد تا کودک بتواند بدون ترس و ترس از سرزنش شدن درباره احساسات و اتفاقات روزانه خود صحبت کند. به کودک کمک کنید تا مرزهای فیزیکی تعیین کند و اجازه ندهید دیگران آن مرزها را زیر پا بگذارند.

هرگز کودک را در خانه فردی که به او اعتماد ندارید و شناخت کافی از او ندارید تنها نگذارید. به طور کلی بهتر است کودک هیچ وقت بدون شما در جایی رها نشود. زیرا این کار به سوء استفاده کنندگان اجازه می دهد تا از تنهایی کودک سوء استفاده کنند. توصیه می کنیم مراقب ارتباطات آنلاین فرزندتان در اینترنت باشید، زیرا بسیاری از سوء استفاده کنندگان از این طریق از کودک سوء استفاده می کنند.

اگر کودک قربانی آزار جنسی شد چه باید کرد؟

اگر به نحوی متوجه شدید که کودک قربانی آزار جنسی شده است، بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید، اما سعی کنید با نگرانی خود بیشتر باعث اضطراب و شرمندگی کودک نشوید. اگر زمان زیادی نگذشته است، بهتر است موضوع را با خدمات اجتماعی یا پلیس در میان بگذارید و کودک را نزد پزشک ببرید تا میزان و نوع آسیب مشخص شود. اما به یاد داشته باشید که درمان این درد و فراموش کردن این تجربه دردناک زمان زیادی طول می کشد.

به والدین توصیه می کنیم هرگز کودک آزار دیده را سرزنش نکنند و بیش از گذشته با آنها مهربان باشند. کودک باید احساس حمایت و تشویق کند. نیازی به گفتن نیست که بسیاری از کودکان با خود احساس گناه و عصبانیت می کنند. نباید کودک را از محبت خود محروم کنید تا احساس بی ارزشی، تنهایی و طرد شدن کند.

به او گوش دهید، اما او را زیر سوال نبرید. درست است که می خواهید جزئیات ماجرا را بدانید و بفهمید که کودک چگونه آسیب دیده است، اما بهتر است از سوالات تکراری خودداری کنید. از سوی دیگر، به کودک اطمینان دهید که در کنار او هستید و از او محافظت کنید. از او بخواهید هر زمان که خواست با شما صحبت کند، البته می توانید این کار را به یک روانشناس کودک بسپارید. برای بازگرداندن سلامت روان کودک و بهبود تدریجی این تجربه و ضربه وحشتناک حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید.

در پایان باید بگوییم که پیشگیری از آزار جنسی کودکان بسیار مهم است. اگرچه قلدرها همه جا هستند و حتی ممکن است به کودک نزدیک شوند، ارائه آموزش مناسب به کودکان در این زمینه می تواند به طور چشمگیری احتمال آسیب دیدن کودک را کاهش دهد. والدین باید همیشه از رفتار کودک و اطرافیان، تغییرات رفتاری و عاطفی کودک، تعاملات و نحوه ارتباط او با دیگران آگاهی کامل داشته باشند تا تا حد امکان از این آسیب های دردناک پیشگیری کنند.

مطالب مفید