عمل جراحی تغییر رنگ چشم: خطرات جدی که نمی‌توانید نادیده بگیرید

ارسال شده توسط: امیرحسین کریم نژاد 01 مهر 1403 ساعت 12:00

اخیرا جراحی تغییر رنگ چشم به‌عنوان یکی از عمل‌های پزشکی زیبایی در بین افراد مختلف بسیار محبوب شده است. گرچه کارشناسان هشدار می‌دهند که این کار عواقب بسیار خطرناکی دارد.

فضای مجازی و اینترنت باعث شده که تا حدودی ایده جامعه جهانی به‌واقعیت تبدیل شود. در نتیجه همین روند نیز معیارهای مختلف حالتی جهانی پیدا کرده‌اند و سریع تغییر می‌کنند. یکی از این معیارها و استانداردها به زیبایی مربوط می‌شود. اخیرا هم شاهد محبوب شدن جراحی خطرناک تغییر رنگ چشم در کشورهای مختلف هستیم.

خطرات و مشکلات ایجاد شده در نتیجه جراحی تغییر رنگ چشم

به‌نظر می‌رسد که هیچ محدودیتی برای عمل‌های زیبایی وجود ندارد. زمانی جراحی بینی و کاشت مو بسیار رونق داشت. کمی بعد جراحی قسمت‌های مختلف بدن مورد استقبال قرار گرفت تا افراد جذاب به‌نظر برسند. اکنون نیز شاهد تمایل عجیب جوانان برای تغییر رنگ چشم خود هستیم. البته که این تغییر دائمی است و نمی‌توان آن را با راهکارهایی همچون استفاده از لنزهای رنگی چشم مقایسه کرد.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تغییر دائمی رنگ چشم وجود دارد. گروهی از پزشکان از ایمپلت برای تغییر ظاهر عنبیه استفاده می‌کنند و گروهی دیگر نیز تتو کردن روی عنبیه و استفاده از لیزر را راهکار مناسب می‌دانند. اگرچه جراحی تغییر رنگ چشم می‌تواند شما را زیباتر کند، اما با ریسک‌ها و خطرات زیادی نیز همراه است. شما حتی ممکن است پس از جراحی نابینا شوید.

عنبیه قسمت رنگی چشم است که همچون دایره‌ای اطراف مردمک را می‌پوشاند. این قسمت از چشم همان اندازه که زیبا به‌نظر می‌رسد پیچیده است. در واقع عنبیه چشم از دو لایه ماهیچه نرم تشکیل شده است که توانایی کنترل آنها را نداریم. این ماهیچه‌ها وظیفه دارند در واکنش به تغییرات نوری در محیط اندازه عنبیه و مردمک را کوچک و بزرگ کنند. همچنین این ماهیچه از گیرنده‌های بسیار حساسی که در چشم قرار دارند در برابر آسیب دائمی محافظت می‌کند.

در عنبیه چشم دو لایه رنگی شامل ملانین نیز وجود دارد که در تعیین رنگ چشم شما نقش دارند. ترکیب این دو باعث شده که در جهان شش رنگ چشم قهوه‌ای، فندقی، کهربایی، سبز، آبی و خاکستری وجود داشته باشد. اگر شما میزان زیادی رنگدانه در هر دو لایه داشته باشید، رنگ چشمانتان نیز تیره‌تر خواهد شد. به همین‌خاطر است که حدود ۸۰ درصد از جمعیت جهان چشمان قهوه‌ای دارند.

اگر میزان رنگدانه در لایه جلویی کمتر باشد، چشم شما فندقی یا سبز خواهد شد. این رنگ‌ها بسیار نادر هستند و در تنها ۲ درصد از انسان‌ها دیده می‌شوند. اگر هم ملانین در لایه جلویی وجود نداشته یا میزان آن فوق‌العاده کم باشد، چشم فرد آبی یا خاکستری خواهد شد.

ایجاد مشکلی جدید با تلاش برای زیبایی بیشتر

انجام جراحی روی عنبیه چشم مسئله جدیدی نیست. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که انسان‌ها از قرن پنجم پیش از میلاد تلاش کرده‌اند با جراحی بیماری آب‌ مروارید را درمان کنند. تا چند سال پیش نیز جراحی‌ها عموما برای ترمیم عنبیه یا برطرف کردن مشکلی در آن انجام می‌شدند. هرچند که اخیرا جراحی تغییر رنگ چشم توجه بسیاری را به‌خود جلب کرده است.

در نتیجه این جراحی تعدادی برش بسیار ریز در قرنیه (پرده شفاف و لایه محافظ چشم) ایجاد می‌شود. سپس پزشکان با سوزنی بسیار باریک رنگدانه‌ها را وارد چشم می‌کنند تا رنگ آن را برای همیشه تغییر دهند. برخی از پزشکان نیز ترجیح می‌دهند با استفاده از لیزر رنگدانه‌های موجود در لایه بیرونی عنبیه را حذف کنند. پس از این جراحی رنگ چشم شما از قهوه‌ای به خاسکتری یا آبی روشن تغییر خواهد کرد.

در واقع در این روش پزشکان سلول‌هایی که با رنگدانه‌های چشم مرتبط هستند را می‌سوزانند. چنین روشی فقط برای تبدیل رنگ چشم تیره به روشن جواب می‌دهد و نمی‌توان نتیجه برعکس را انتظار داشت. در واقع اگر لایه بیرونی عنبیه فاقد ملانین باشد، پزشکان فعلا قادر نیستند ملانین را به آن اضافه کنند. در گذشته از این روش برای درمان ملانوم پوستی چشم استفاده می‌شود. مشکلی که در اثر آن سلول‌های رنگدانه حرکت نمی‌کنند و باعث می‌شوند که قسمت‌های سفید چشم نیز تیره شوند.

اما سوال مهم اینجاست که پس از جراحی تغییر رنگ چشم چه مشکلاتی برای فرد پیش می‌آید؟ اضافه کردن رنگدانه و یا حذف آنها با استفاده از لیزر می‌تواند سبب عفونت در لایه‌های بیرونی چشم شود. همچنین فرد ممکن است به‌نور حساسیت پیدا کرده و دچار مشکلات مختلفی در بینایی شود. باریک‌شدن و یا سوراخ شدن قرنیه، آب مروارید، آب سیاه و نابینایی از جمله مشکلات احتمالی هستند.

همچنین برخی از افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند، در طول MRI درد شدیدی را در چشمان خود احساس می‌کنند. شاید در این مرحله با خود بگویید که پس استفاده از ایمپلنت‌های سیلیکونی در چشم بهترین راهکار است. در صورتی که اینگونه نیست. یک مدل اینستاگرامی چندی پیش جراحی تغییر رنگ چشم با استفاده از ایمپلنت را انجام داد. گرچه پس از آن قدرت بینایی او به اندازه یک فرد ۹۰ ساله کاهش یافت.

بینایی یکی از چشمان این فرد به ۵۰ درصد و چشم دیگر به ۲۰ درصد رسید. مشکل کاهش بینایی در سایر افراد انجام دهنده این عمل نیز دیده شده است. همچنین ایمپلنت‌های چشمی در بسیاری از مواقع باعث عفونت‌های شدید در فرد و ایجاد مشکلات مختلف می‌شوند. به‌صورتی که شکل چشم تغییر کرده و حرکت مایعات در آن از حالت عادی خارج خواهد شد.

این اتفاق سبب می‌شود که فشار زیادی روی عصب اپتیک وارد شده و بینایی کاهش یابد. در مواردی نیز ممکن است فشار زیاد به نابینایی دائمی و کامل منجر شود. همچنین شواهد و پژوهش‌های علمی کافی در رابطه با ایمن بودن روش‌های استفاده شده برای جراحی تغییر رنگ چشم وجود ندارد.

این روزها افراد زیادی مجبور شده‌اند برای زیبایی بیشتر یک عمر درد و مشکلات پزشکی را به‌جان بخرند. هرچند که ماجرای چشم با بقیه اعضای بدن کاملا فرق دارد. قطعا تغییر رنگ چشم ارزش یک‌عمر نابینایی و تلخ شدن زندگی را ندارد. همچنین فراموش نکنید که کلینیک‌های زیبایی به‌خاطر سود بیشتر تمامی خطرات احتمالی و عواقب خطرناک این عمل را انکار می‌کنند؛ بنابراین نباید به تبلیغات آنها اعتنا کرد.

در پایان دانشمندان بر این باور هستند که ایمن‌ترین روش برای تغییر رنگ چشم استفاده از لنزهای طبی موجود در بازار با رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

بیشتر بخوانید: نیش زنبور در چشم انسان، آدم را کور می‌کند؟ نخستین پیوند چشم کامل در دنیا با موفقیت در نیویورک انجام شد قطره چشمی جایگزین عینک می‌شود

مطالب مفید