۱۰ خوراکی مفید برای زونا

زونا، که یکی دیگر از انواع آبله مرغان است، می تواند در بزرگسالان رخ دهد و گاهی اوقات دردناک و آزاردهنده است.

برای درمان زونا چه بخوریم؟

به گزارش عصرترکیه، غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا سبز، کاهو، انواع توت ها مانند تمشک و توت فرنگی، مرغ و آجیل برای این دوره توصیه می شود که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کرده و التهاب را به طور مفید کاهش می دهد.

هرپس زوستر چیست؟

زونا یک عفونت ویروسی است که در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر (zvz) در بدن شما ایجاد می شود. این ویروس معمولاً در دوران کودکی باعث ایجاد آبله مرغان می شود، ویروس عامل زونا می تواند سال ها در بدن نهفته بماند و پس از مدتی دوباره فعال شود. زونا بیشتر در بزرگسالان دیده می شود.

با هرپس زوستر چه غذاهایی بخوریم؟

اگر زونا دارید، رژیم غذایی و تغذیه سالم می تواند نقش موثری در مدیریت بهتر این بیماری داشته باشد. یک رژیم غذایی سالم به تقویت سیستم ایمنی، بهبود سریعتر بیماری و کاهش التهابی که باعث درد و ناراحتی در بدن شما می شود کمک می کند. در زیر به غذاهای سالمی اشاره می کنیم که خوردن آنها در هنگام ابتلا به زونا مفید است:

انواع قارچ

قارچ هایی مانند شیتاکه، ریشی و میاتاکی دارای ترکیباتی هستند که پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد. این گروه غذایی می تواند یک درمان خانگی مناسب برای بهبودی زودهنگام زونا باشد.

سیر

سیر حاوی ترکیباتی مانند آلیسین است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

زردچوبه

اگر به دنبال یک درمان خانگی خوب برای زونا هستید، زردچوبه می تواند گزینه خوبی باشد. ترکیب فعال کورکومین موجود در زردچوبه نقش ضدالتهابی دارد و تاثیر مثبتی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

انواع توت ها (انواع توت ها)

میوه هایی مانند توت فرنگی، تمشک و زغال اخته به دلیل وجود آنتی اکسیدان های فراوان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و می توانند پاسخ خوبی برای این سوال باشند که برای تبخال چه بخوریم.

آجیل و دانه ها

دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان و مغزهایی مانند بادام حاوی مواد مغذی ضروری هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و درمان های خانگی موثری برای تبخال زوستر هستند.

غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده پروبیوتیک های زیادی دارند که از معروف ترین این غذاها می توان به ماست و کفیر اشاره کرد. سبزیجات تخمیر شده همچنین فلور میکروبی سالم روده را تقویت می کنند که با افزایش سلامت سیستم ایمنی مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 در دانه های کتان، گردو و ماهی های روغنی یافت می شوند. این ترکیبات علاوه بر بهبود سیستم ایمنی، التهاب را نیز کاهش می دهند.

انواع سبزیجات

سبزیجاتی مانند کاهو به پاکسازی کبد و سیستم لنفاوی کمک می کند. این اندام ها که در زمان هرپس زوستر بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند، با کمک سبزیجاتی مانند کاهو و کرفس پاک می شوند.

مارچوبه

مارچوبه حاوی ترکیباتی است که از بروز هرپس زوستر جلوگیری می کند.

غذاهای غنی از پروتئین

پیشرو در این دسته برای درمان زونا لوبیا سبز است که به دلیل خواص ضدالتهابی خود می تواند غذای موثری برای درمان زونا باشد. از آنجایی که ویروس هرپس زوستر سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد، خوردن غذاهایی که ویتامین B را تامین می کنند بسیار مهم است.

یک تخم مرغ
مرغ ارگانیک.
و گوشت گاو

علاوه بر موارد فوق، یکی دیگر از راه های موثر برای درمان زونا، خوردن غذاهایی است که ویتامین ها و مواد معدنی زیر را به بدن شما می رساند:

ویتامین c
ویتامین A
ویتامین E
ویتامین B12.
ویتامین D
روی
اسید فولیک.
آهن

چه غذاهایی برای هرپس زوستر مضر است؟

بیایید نگاهی به لیست غذاهای مضر برای درمان زونا بیندازیم. هنگامی که سیستم ایمنی با ویروسی مانند زوستر (عامل زونا) درگیر می شود، غذاهای زیر می توانند در عملکرد آن اختلال ایجاد کنند و روند بهبودی را کند کنند:

غذاهای تند

زونا پوست را حساس می کند. اگر در این دوره هستید، خوردن غذاهای تند می تواند نورون ها را تحریک کرده و به دلیل وجود کپسایسین، جریان خون را در پوست شما افزایش دهد که می تواند باعث سوزش، خارش یا درد شود.

غذاهای حاوی قند بالا

قند بیش از حد می تواند التهاب را افزایش دهد و توانایی سیستم ایمنی بدن برای پاسخ به ویروس را کاهش دهد.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده سرشار از چربی های ناسالم و کربوهیدرات های تصفیه شده کم تغذیه هستند که باعث التهاب مزمن می شوند. چنین غذاهایی در عملکرد سلول های ایمنی اختلال ایجاد می کند و بدن در برابر عفونت ها ضعیف می شود.

کربوهیدرات هایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای زیر دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند:

نان سفید
برنج
سیب زمینی
آب نبات
غلات شیرین شده.
پاستا
بستنی
نوشیدنی های رژیمی شیرین.

چربی اشباع شده

چربی های اشباع شده باعث التهاب سیستمیک می شوند، یعنی. التهاب در سراسر بدن، و گلبول های سفید سیستم ایمنی بدن برای پاسخ به عفونت ها کند می شود. بیشتر غذاهای حاوی چربی اشباع شده عبارتند از:

کره
روغن نارگیل
روغن پالم
سوسیس
بیکن
خدایا

چربی اشباع شده

غذاهای مفید برای درمان تبخال در طب سنتی عبارتند از:

یکی از درمان های خانگی تبخال در طب سنتی استفاده از روش های آرامش بخشی مانند نوشیدن اسطوخودوس، گل گاوزبان و بادرنجبویه است.

همچنین عصاره هایی مانند عصاره کاسنی، عصاره شاتره و گل همیشه بهار نقش خنک کنندگی دارند و در برابر خارش عمل می کنند.

علاوه بر این موارد، توصیه طب سنتی استفاده از غذاهایی مانند میوه و سبزیجات و مواد غذایی با پروتئین بالا و ماست است. این غذاها می توانند پاسخ خوبی برای این سوال باشند که غذاهای مفید برای درمان هرپس زوستر چیست.
حرف آخر
زونا در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می شود. این بیماری باعث بثورات خارش دار و بثورات پوستی، سوزش و درد می شود.

داشتن یک رژیم غذایی غنی از ریزمغذی های مختلف مانند ویتامین C، ویتامین B، ویتامین E و روی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

بهتر است از غذاهای فرآوری شده، قند بالا و چربی های ناسالم پرهیز کنید و با کاهش استرس و خواب کافی بر این دوره بیماری غلبه کنید.

مطالب مفید