۷ باور غلط درباره آلزایمر که احتمالا نمی‌دانستید

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل و یک بیماری مغزی غیرقابل درمان است و افزایش سن بزرگترین عامل خطر شناخته شده برای این بیماری است.

به گزارش سرگرمی روز، بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. انجمن آلزایمر آمریکا رایج ترین افسانه ها و حقایق در مورد این بیماری رایج قرن را بررسی می کند.

افسانه: بیماری آلزایمر و زوال عقل یکسان هستند

مردم اغلب از واژه های آلزایمر و زوال عقل به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما تفاوت زیادی وجود دارد. دمانس به طور کلی به شرایطی اطلاق می شود که منجر به اختلال در حافظه، تفکر، استدلال و رفتار می شود و بیماری آلزایمر تنها یکی از انواع زوال عقل است. این اصطلاحات احتمالا اشتباه گرفته می شوند زیرا آلزایمر شایع ترین و شناخته شده ترین نوع زوال عقل است. انواع دیگر زوال عقل عبارتند از زوال عقل با اجسام لویی، زوال عقل فرونتومپورال و دمانس عروقی.

افسانه: اگر پدر و مادرم آلزایمر بگیرند، حتماً به آن مبتلا خواهم شد

اگر یکی از والدین یا یکی از بستگان نزدیک شما مبتلا به آلزایمر باشد، ممکن است در افزایش سن نیز نگران ابتلا به آن باشید. اگر ژن‌های خاصی از والدین منتقل شوند، احتمال ابتلای فرد به آلزایمر بیشتر است. با این حال، در بیشتر موارد، فقط به این دلیل که والدین بیولوژیکی مبتلا به آلزایمر هستند، به این معنی نیست که فرزندان آنها نیز این بیماری را خواهند داشت.

عوامل محیطی و سبک زندگی مانند ورزش، رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و سیگار نیز می توانند بر خطر ابتلا به آلزایمر تأثیر بگذارند.

افسانه: فقط افراد 70 سال و بالاتر به آلزایمر مبتلا می شوند

اگرچه بزرگترین عامل خطر شناخته شده برای آلزایمر سن است، اما این بدان معنا نیست که فقط افراد مسن به آن مبتلا می شوند. برخی از افراد حتی در سن 30 سالگی علائم این بیماری را تجربه می کنند. زمانی که فردی در سنین 30 تا 60 سالگی به آلزایمر مبتلا می شود، به آلزایمر زودرس مبتلا می شود.

باور غلط: علائم آلزایمر با افزایش سن طبیعی است

بسیاری از افراد با افزایش سن فراموشکارتر می شوند. برخی از این فراموشی ها طبیعی است. با این حال، علائم و نشانه‌های رایج بیماری آلزایمر، مانند قضاوت و تصمیم‌های ضعیف مکرر، مشکل در شناخت دوستان و خانواده، یا از دست دادن تاریخ یا زمان سال، بخشی طبیعی از روند پیری نیستند.

افسانه: هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد

در سال های اخیر، پیشرفت قابل توجهی در جهت درمان های بهتر برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر صورت گرفته است. اکنون چندین دارو برای درمان علائم و کند کردن روند بیماری در برخی بیماران در دسترس است.

افسانه: آلزایمر قابل پیشگیری است

هیچ راه اثبات شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید. برخی از عوامل خطر را می توان کنترل کرد، در حالی که برخی دیگر، مانند ژن هایی که به ارث می برید، نمی توانند.

به طور کلی، داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری آلزایمر و سایر مشکلات سلامتی مرتبط با سن کمک کند. این موارد عبارتند از:

– کنترل فشار خون بالا

– حفظ وزن سالم

– از نظر ذهنی و جسمی فعال بمانید

– پیشگیری از آسیب سر

– خواب با کیفیت در شب

– استفاده از سمعک (مانند سمعک و کاشت حلزون) در صورت نیاز

افسانه: قرار گرفتن در معرض آلومینیوم باعث بیماری آلزایمر می شود

آلومینیوم فلزی است که معمولاً در چیزهایی مانند گلدان، تابه و حتی خاک یافت می شود.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا دریابند که آیا ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض آلومینیوم و بیماری آلزایمر وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال، مطالعات کالبد شکافی سطوح بالاتری از آلومینیوم را در مغز افراد مبتلا به آلزایمر نسبت به افراد بدون آلزایمر نشان داده است، اما مشخص نیست که آلومینیوم چه نقشی در این امر ایفا می کند. محققان هنوز در حال بررسی چگونگی تأثیر عوامل محیطی مانند فلزات سنگین، آلودگی هوا و سایر مواد شیمیایی بر خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

مطالب مفید