به این نوع از خوراکی‌ها لب نزنید

رستوران های زنجیره ای فست فود زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که با داشتن شغل سرو مرغ سوخاری رونق زیادی پیدا کرده اند. با این حال، کارشناسان و متخصصان تغذیه بر این باورند که مرغ سوخاری یکی از ناسالم ترین غذاهای روی کره زمین است.

به گزارش سرگرمی روز، یکی از مشاغل جدید در عرضه مواد غذایی مرغ سوخاری کیلویی است که به دلیل قیمت کمتر و تحویل سریعتر توانسته در مدت زمان کوتاهی تعداد فروشندگان را افزایش دهد و مشتریان زیادی را جذب کند.

البته افزایش مصرف مرغ سوخاری و جنون مصرف آن مختص کشور ما نیست. رستوران های زنجیره ای فست فود زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که با داشتن شغل سرو مرغ سوخاری رونق زیادی پیدا کرده اند. با این حال، کارشناسان و متخصصان تغذیه بر این باورند که مرغ سوخاری یکی از ناسالم ترین غذاهای روی کره زمین است.

شکی نیست که مرغ سرخ شده می تواند خوشمزه باشد. اما آیا به پیامدهای سلامتی خوردن این غذا فکر کرده اید؟ اگر نمی دانید چرا مصرف زیاد و تقریبا مداوم مرغ سوخاری دشمن شماره یک شماست و چه راهکارهایی را می توانید برای کاهش مضرات آن دنبال کنید، این مقاله را بخوانید.

عوارض مصرف مرغ سوخاری

خوردن مرغ سوخاری به طور منظم به معنای استخدام یک قاتل خاموش با قراردادی طولانی مدت است. هر زمان که میل شدید به خوردن مرغ سوخاری داشتید و به این نتیجه رسیدید که این میل به یک عادت و عادت تبدیل شده است، مراقب عوارض زیر باشید:

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در حال افزایش است اگر شما چاق هستید یا کلسترول بالا، به ویژه سطوح بالای کلسترول بد (LDL) دارید، این خطر چندین برابر افزایش می یابد. سبک زندگی کم تحرک خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

نوسانات خلقی غیر قابل توضیح

ارتباط بین روده و مغز تا حدود یک دهه پیش به خوبی ثابت نشده بود. با این حال، تحقیقات بر روی میکروب های روده به طور قابل توجهی نحوه مطالعه خلق و خو و شرایط مزمن مانند اضطراب و افسردگی را تغییر داده است. اکنون با درک بهتر محور مغز-روده، می دانیم که خلق و خوی ما تا حد زیادی تحت تاثیر نوع غذایی که می خوریم دارد. دستگاه گوارش همچنین با میلیون ها سلول عصبی به نام نورون پوشیده شده است که به هضم غذا و تنظیم خلق و خوی کمک می کند.

سطح سروتونین (هورمون شادی) در روده شما تا حد زیادی توسط تعداد باکتری های خوب موجود در میکروبیوم روده شما تنظیم می شود. به عنوان مثال، خوردن منظم غذاهای سرخ شده می تواند باعث ایجاد باکتری های بد بیشتر شود و منجر به التهاب در بدن شود. این باعث نوسانات خلقی غیر قابل توضیح می شود و می تواند بر روابط شما با افراد دیگر تأثیر بگذارد.

کلسترول بالا و خطر حمله قلبی

مصرف منظم مرغ سرخ شده، کلسترول بد (لیپوپروتئین با چگالی کم) را به سطوح هشدار دهنده ای افزایش می دهد. در نتیجه، چربی می تواند در شریان های شما جمع شود و به مرور زمان آنها را باریک کند و خطر حمله قلبی را افزایش دهد. برای سالم ماندن، باید کلسترول بد را کاهش دهید و سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا) را بهبود بخشید. باید به این هشدار توجه کنید غذاهای چرب که در دمای بالا سرخ می شوند، دشمن شماره یک کلسترول خوب هستند.

احتمال چاقی

چاقی یک بیماری شایع و جدی است. شرایط مرتبط با چاقی عبارتند از بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها. اینها یکی از علل اصلی مرگ زودرس هستند، اما می توان از آنها پیشگیری کرد. اگر هنوز چاق نشده اید و می خواهید خوش اندام شوید، باید بشقاب مرغ سوخاری که دوستانتان از آن لذت می برند را کنار بگذارید.

افزایش خطر مرگ

طبق یک مطالعه بزرگ که در سال 2019 در مجله BMJ منتشر شد، زنانی که حداقل یک وعده مرغ سوخاری در روز می‌خورند در مقایسه با زنانی که مرغ سوخاری نمی‌خورند، 13 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. این عدد ممکن است برای بسیاری از دوستداران مرغ سوخاری کم به نظر برسد. اما از نظر علمی، این رقم نگران کننده ای است.

روغن های سرخ کردنی ایمن تر و روش های پخت جایگزین

با وجود مضرات فراوان، ممنوعیت مصرف مرغ سوخاری توصیه نمی شود و بیشتر توصیه ها، مصرف کمتر این غذای خوشمزه و بیشتر تهیه آن در منزل است. اگر طعم غذاهای سرخ شده مانند مرغ و سیب زمینی سرخ شده را دوست دارید، آنها را در خانه با استفاده از روغن های سالم تر یا روش های جایگزین «سرخ کردن» بپزید.

روغن های سالم

نوع روغنی که برای سرخ کردن استفاده می شود به شدت بر خطرات سلامتی مرتبط با غذاهای سرخ شده تأثیر می گذارد. برخی از روغن ها می توانند دمای بسیار بالاتری را نسبت به بقیه تحمل کنند و بنابراین استفاده از آنها ایمن تر است.

به طور کلی روغن‌هایی که عمدتاً از چربی‌های اشباع و تک غیراشباع تشکیل شده‌اند هنگام حرارت دادن پایدارترین آنها هستند.

روغن های نارگیل، زیتون و آووکادو از ایمن ترین و پایدارترین روغن ها برای سرخ کردن هستند:

روغن نارگیل: بیش از 90 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل اشباع هستند و این بدان معناست که این روغن در برابر حرارت بسیار مقاوم است. در واقع بررسی ها نشان می دهد که حتی پس از 8 ساعت سرخ کردن مداوم، کیفیت آن افت نمی کند.

روغن زیتون: روغن زیتون عمدتا حاوی چربی های تک غیراشباع است، بنابراین برای پخت و پز با حرارت بالا نسبتا پایدار است.

روغن آووکادو: ترکیب روغن آووکادو شبیه روغن زیتون است. همچنین دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت است که آن را به گزینه ای عالی برای سرخ کردن عمیق تبدیل می کند.

استفاده از این روغن های سالم تر می تواند برخی از خطرات مرتبط با خوردن غذاهای سرخ شده را کاهش دهد. اما به خاطر داشته باشید که این روغن ها پایدارترین روغن ها برای سرخ کردن هستند، نه لزوما مغذی ترین روغن ها.

مطالب مفید