مصرف برق تلویزیون‌های مدرن: چقدر است و آیا ابعاد صفحه نمایش تأثیری دارد؟

آیا می‌دانید مصرف برق تلویزیون شما چقدر است؟ با پیشرفت فناوری، تلویزیون‌های هوشمند بخش زیادی از انرژی مصرفی خانه را به خود اختصاص می‌دهند.

تلویزیون‌های هوشمند امروزی بسیار پیشرفته‌تر از تلویزیون‌های قدیمی هستند، اما همچنان برای کار به برق نیاز دارند. با این حال، میزان مصرف برق آن‌ها معمولاً کمتر از چیزی است که تصور می‌کنید. عوامل مختلفی می‌توانند بر مصرف برق تلویزیون های مدرن و قدیمی تاثیر بگذارند.

البته میزان مصرف برق به مدل تلویزیون شما بستگی دارد. تلویزیون‌های قدیمی با لامپ تصویر، معمولا بین ۶۰ تا ۱۵۰ وات در ساعت برق مصرف می‌کنند. اما تلویزیون‌های هوشمند به دلیل اتصال به اینترنت و امکانات پیشرفته‌تر برای پخش فیلم و بازی به توان بیشتری نیاز دارند.

پرمصرف‌ترین تلویزیون‌ها، تلویزیون‌های پلاسما هستند که می‌توانند در هر ساعت تا ۳۰۰ وات برق مصرف کنند. البته این نوع TV دیگر تولید نمی‌شود و سازندگان برای مدل‌های LCD، LED و OLED از روش‌های صرفه‌جویی در انرژی استفاده می‌کنند. میزان مصرف برق این مدل‌ها هم می‌تواند متغیر باشد، اما معمولا از ۱۰۰ وات در ساعت بیشتر نمی‌شوند؛ بعضی مدل‌ها حتی کم‌تر از ۳۰ وات برق مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

۵ نکته مهمی که باید قبل از خرید تلویزیون جدید در نظر بگیرید

عوامل موثر در مصرف برق تلویزیون

با وجود اینکه تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند مصرف برق بالایی داشته باشند، اما همچنان انرژی کمتری نسبت به بسیاری از لوازم خانگی دیگر مصرف می‌کنند. مثلاً، دستگاه قهوه‌ساز می‌تواند بیش از ۵۰۰ وات و کولر گازی هم می‌تواند تا ۷۵۰ وات برق بخورد. با این حال، عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند مصرف برق تلویزیون شما را افزایش دهند. در ادامه، به این عوامل و راه‌هایی برای کاهش مصرف برق تلویزیون اشاره می‌کنیم.

اندازه نمایشگر می‌تواند در مصرف برق آن تاثیر بگذارد

اندازه تلویزیون یک فاکتور بسیار مهم است، زیرا باید مطمئن شوید که اندازه آن برای فضای شما مناسب است. اگر به مصرف برق اهمیت می‌دهید، اندازه تلویزیون نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما نوع تلویزیون نیز مهم است.

به طور کلی، میزان مصرف انرژی یک نمایشگر با افزایش اندازه آن ارتباط مستقیم دارد. فناوری‌های LED، LCD و OLED در این زمینه عملکرد بهتری دارند. دستگاه‌هایی که اندازه صفحه نمایش‌شان بین 15 تا 24 اینچ است معمولا حداکثر 50 وات انرژی مصرف می‌کنند.

تلویزیون‌های با فناوری‌های LED، LCD و OLED به طور کلی مصرف انرژی کمتری نسبت به تلویزیون‌های پلاسما دارند. تلویزیون‌های با اندازه متوسط (30 تا 60 اینچ) با این فناوری‌ها، در هنگام پخش محتوا، بین 30 تا 200 وات انرژی مصرف می‌کنند. در حالی که تلویزیون‌های کوچک پلاسما با وجود اندازه کوچکتر، مصرف انرژی بسیار بالاتری دارند و می‌توانند تا 120 وات در ساعت برق مصرف کنند. لازم به ذکر است که حتی در حالت آماده به کار نیز، تمامی تلویزیون‌ها مقدار ناچیزی انرژی مصرف می‌کنند.

با این وجود، چند راه ساده برای کاهش مصرف برق تلویزیون وجود دارد. کاهش میزان روشنایی و کنتراست تلویزیون، تنظیم آن در حالت صرفه‌جویی انرژی، خاموش کردن کامل یا کشیدن دوشاخه آن هنگام خاموشی، و استفاده از یک منبع تغذیه قابل حمل برای تأمین برق آن، همگی راه‌هایی هستند که می‌توانید برای کاهش هزینه‌های مصرف برق خود استفاده کنید.

در گجت نیوز بخوانید:

مطالب مفید