۱۰ تکنیک ژاپنی برای پاکسازی ذهن در نیم‌سال دوم سال

راهنماتو-اگر امسال در مسیر تغییر هستند و می‌خواهید موفق‌تر شوید، تمرکز، شفافیت و شجاعت‌تان بیش‌تر شود، بهترین راه برای رسیدن به این هدف آن است که خودتان را غرق در ذهنی باز، پیوندهای عمیق با دیگران، تمرین ممارست و در آغوش گرفتن تغییر کنید.

به گزارش راهنماتو، موفقیت محصول وضعیت ذهنی خونسرد، متعادل و شاد است و نمی‌توانید درحالیکه دچار استرس و اضطراب هستند به آن دست پیدا کنید. چطور می‌توانیم به وضعیتی دست پیدا کنیم که ذهنی آرام و زندگی‌ای سامان‌یافته داشته باشیم؟ در این مقاله ما 10تکنیک ژاپنی را با شما در میان می‌گذاریم که عمل آن‌ها می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد:

1.تکنیک شیرین-یوکو Shinrin-yoku

یعنی حمام جنگل و تکنیکی فرح‌بخش است که به رسیدن به رضایت از زندگی و شفافیت ذهنی کمک می‌کند. منظور قرار گیری در فضاهای سبز به خصوص مناطقی وحشی‌تر و طبیعی‌تر است اما در شرایطی که به این محیط‌ها دسترسی نیست، می‌توان در پارک‌ها نیز به آن دست یافت. کافی است که روی بو، صدا و منظره متمرکز شوید و اجازه بدهید که استرس از بدن‌تان خارج شود. این تکنیک می‌تواند تا حد زیادی به کم کردن احساسات سنگین و استرس و اضطراب کمک کند. این تکنیک همچنین باعث بهبود خلق، افزایش عملکرد ایمنی و تقویت حس خونسردی و پیوند با جهان طبیعت می‌شود.

2.تکنیک ما Ma

ما عین فضای بین اشیاء، رویدادها و لحظات. یعنی سکوت و مکث که به ذهن اجازه استراحت و بازیابی خودش را می‌دهد. در جهان امروز این تکنیک ضرورت دارد.

3.تکنیک زازِن Zazen

زازن در ژاپنی یعنی مدیتیشن نشسته. این تکنیک شامل مشارکت در مدیتیشن در وضعیت نشسته در فضایی آرام و راحت می‌کند. اما فرد باید تنفس‌اش تمرکز کند. تنفس باید آرام و پایدار باشد تا بتواند همه حواس‌پرتی‌ها، افکار منفی و احساسات منکوب‌کننده را از ذهن خارج کند. این تکنیک ساده در گذر زمان می‌تواند اثرات بسیار مفیدی برای زیستن در لحظه حال داشته باشد.

4.کینسوگی Kintsugi

کینسوگی تکنیکی ساده برای سم‌زدایی از ذهن است و از یک فلسفه ماندگار ژاپنی می‌آید که یعنی در آغوش گرفتن و پذیرش نقص‌ها. هنر ژاپن برای تعمیر سفال‌های شکسته ارزش خیلی زیادی قائل است و آن‌ها را با نقره، طلا و پلاتینوم ترمیم می‌کند. این تکنیک زیبا نمادی از زیبایی نقص‌هاست و درنهایت یعنی پذیرش خودتان با همه نقص‌ها و پذیرش چالش به مثابه فرصتی برای رشد کردن.

4.کایزن Kaizen

یکی دیگر از تکنیک‌های قدرتمند، کایزن است، که یعنی کوشش برای رشد متداوم در زندگی. یعنی هر روز به موفقیت‌های بسیار کوچک اما پیوسته دست پیدا کنیم. این موفقیت‌ها می‌توانند در عرصه‌ها فردی یا شغلی اتفاق بیفتند و به هر حال به ما کمک می‌کنند که تا حد زیادی از شر احساسات منکوب‌کننده و ناخوشایند رهایی پیدا کنیم. این تمرین شامل هدف‌گذاری‌های بسیار ریز و کوچک و اتخاذ عادات تازه در راستای تقویت کارامدی و در نهایت سعادت در همه عرصه‌های زندگی می‌شود. این رویکرد برای دستیابی به ذهنیت رشد متداوم و تشویق رویکرد مثبت‌اندیشانه در زندگی ضرورت دارد.

5.ایکیگای Ikigai

ایکیگای تکنیکی ژاپنی به معنای زیستن هدفمند است. این تکنیک قویاً بر ارزشمند بودن بازاندیشی در مهارت‌ها، علایق و کاری که می‌توانیم برای خدمت به جامعه‌مان بکنیم، تأکید می‌کند. این تکنیک شامل خود-کاوی و در عین حال همراستا کردن زندگی با این بصیرت‌های ارزشمند در راستای پیدا کردن معنای عمیق‌تری از زندگی است. وقتی ایکیگای خودتان را کشف کنید، می‌توانید  مسیرتان را شفاف‌تر پیدا کنید و انگیزه‌تان را تقویت کنید و درنهایت به رضایت بیش‌تری در زندگی دست پیدا کنید. ایکیگای یعنی زندگی کردن در راستای هدف و ارزش که می‌تواند به شفافیت و رضایت ذهنی کمک کند.

6.شودو Shodo

شودو یعنی خطاطی با قلم و جوهر. شودو ابزاری ارزشمند برای خالی کردن ذهن و سم‌زدایی ذهنی است.

7.وابی-سابی Wabi-Sabi

وابی-سابی یک فلسفه ژاپنی است که زیبایی را در سادگی و نقص می‌بیند. این تکنیک تشویق می‌کند تا ویژگی‌های منحصربه‌فرد چیزها را تحسین کنیم و برای بی‌نظمی‌ها و نقص‌ها و نقصان‌ها به عنوان بخشی زیبا از سفرمان ارزش قائل باشیم. این تکنیک بر مینیمالیسم تأکید می‌کند و تشویق می‌کند که چیزهای ضروری را بر زیاده‌طلبی و شلوغ کردن دو رو برمان با اشیاء و افکار زائد ترجیح بدهیم.

8.میزوبوری Mizubori

میزوبوری یک تکنیک آرامش‌بخش ژاپنی شامل نقاش کردن روی سطوح مثل سنگ، تخته‌های چوبی و آسفالت با استفاده از برسی است که در آب فرو رفته و خیس است. با اینکه این اثر هنری عمر کوتاهی دارد، به رسیدن به آرامش ذهنی کمک می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا ذهن‌آگاهی را تمرین کنیم.

 

 

مطالب مفید