اینستاگرام برای نوجوانان: چه امکاناتی در اختیارشان قرار می‌دهد و چه اهمیتی دارد؟

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 02 مهر 1403 ساعت 16:02

اینستاگرام به‌تازگی اکانت جدیدی موسوم به اکانت نوجوانان را راه‌اندازی کرده که امنیت بالاتری داشته و امکان مدیریت محتوای مشاهده‌شده توسط کودکان و نوجوانان را برای والدین فراهم می‌کند.

اینستاگرام را باید یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اجتماعی دهه اخیر توصیف کرد.‌ این سرویس در سال‌های اخیر به یک فضای فوق‌العاده گسترده و بزرگ تبدیل شده که پر از خطرات مختلف برای کاربران، خصوصا کودکان و نوجوانان است. خطراتی که در این شبکه اجتماعی در کمین کاربران است تا کنون موضوع بحث و اظهار نظر کارشناسان زیادی بوده است. با این وجود تا به امروز شاهد تغییرات چندان تاثیرگذاری در سیاست‌های کاری و مدیریتی اینستاگرام نبوده‌ایم. این مساله اما اخیرا با معرفی اکانت نوجوانان اینستاگرام تغییر کرده است.

اکانت نوجوانان در اینستاگرام چیست؟

در ابتدای هفته گذشته، متا از راه‌اندازی سیستم جدیدی برای مدیریت محتوای نمایش‌داده‌شده برای کاربران زیر 16 سال خبر داد. این سیستم که در گام نخست به‌مدت 60 روز تست می‌شود، تمامی کودکان و نوجوانان با سن زیر 16 سال در آمریکا، انگلستان و استرالیا را به صفحه جدید مخصوص نوجوانان هدایت می‌کند. همچنین تمامی کاربران جدید در این محدوده سنی که برای نخستین بار در اینستاگرام ثبت نام می‌کنند نیز به‌صورت خودکار به همین صفحه هدایت خواهند شد.

این اکانت جدید با هدف ایجاد فضایی امن‌تر برای نوجوانان و ایجاد آرامش خاطر در والدین آن‌ها محدودیت‌هایی روی محتوای قابل مشاهده و فعالیت‌های قابل انجام توسط کودکان و نوجوانان اعمال می‌کند. تغییر هرگونه تنظیمات توسط کاربران این اکانت نیازمند تاییدیه والدین آن‌ها خواهد بود.

این تغییر استراتژی اینستاگرام خبری بسیار مهم و آرامش‌بخش برای والدین و کمپین‌های حفاظت از امنیت سایبری کاربران به شمار می‌رود. این کمپانی در سال 2021 نخستین گام را در راستای امن تر کردن فضای شبکه اجتماعی خود انجام داد و ضمن خصوصی کردن اکانت‌های مربوط به نوجوانان، تابستان سال گذشته نخستین ابزارهای کنترلی والدین را نیز به اینستاگرام افزود. همچنین اوایل امسال نیز تغییرات دیگری در ایمنی شبکه اینستاگرام انجام گرفت. با این وجود هیچ‌یک از این تغییرات به‌اندازه اکانت نوجوانان چشم‌گیر و قابل توجه نبوده است.

حساب نوجوانان چه تفاوت‌هایی با حساب‌های معمولی اینستاگرام خواهد داشت؟

اکانت نوجوانان در سه زمینه مهم «امنیت مجازی»، «محتوای قابل نمایش» و «مدت زمان کار با اپلیکیشن» که دغدغه‌های اصلی والدین بوده‌اند پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. در وهله اول تمامی اکانت های نوجوانان در اینستاگرام کاملا شخصی هستند؛ به آن معنا که کاربران این اکانت‌ها باید حتما دنبال‌کنندگان جدید را تایید نمایند. از سوی دیگر، دنبال‌کنندگان اکانت‌های نوجوانان نیز به‌هیچ‌وجه قدر به تعامل با صاحب اکانت نه از طریق پیام، نه تگ و نه منشن نخواهند بود. اینستاگرام همچنین از فیلترهای مخصوص کلمات مخفی نیز برای فیلتر کردن کامنت‌ها و پیام‌های شخصی استفاده می‌کند تا آسیب‌های وارده از این طریق را به حداقل برساند.

اینستاگرام همچنین مدیریت سخت‌گیرانه‌ای نیز روی محتوای قابل مشاهده توسط کودکان اعمال خواهد کرد. مسئولین متا در صدد هستند که تجربه کار با اینستاگرام برای نوجوانان را صرفا بر اساس دوستان آن‌ها و علایق خود کاربر و دوستانشان طراحی کنند. این علایق پیش از شروع کار با اپلیکیشن قابل انتخاب بوده و محتوای نمایش داده‌شده بر اساس آن تنظیم می‌شود.

اینستاگرام همچنین برای مدیریت زمان استفاده نوجوانان از اپلیکیشن نیز برنامه داشته و پس از یک ساعت استفاده روزانه از آن‌ها درخواست می‌کند که اپلیکیشن را ترک کنند. از سوی دیگر مد خواب (Sleep Mode) در اکانت نوجوانان اینستاگرام نیز به‌طور خودکار بین ساعت 10 شب تا 7 صبح فعال شده و ضمن قطع کردن اعلان‌ها به‌طور خودکار پاسخ‌های ارسال شده به کاربر را به بخش پیام‌های شخصی ارسال می‌کند.

همچنین در صورتی که نوجوانان قصد ایجاد هرگونه تغییراتی در تنظیمات مدیریت کاربری در این شبکه را داشته باشند باید ابتدا سیستم مدیریت والدین را فعال کنند. در این روش، والدین و فرزندان می‌بایست اکانت‌های اینستاگرام خود را به یکدیگر لینک کنند تا از این طریق والدین بتوانند روی فرزندان خود و فعالیت‌های آن‌ها در اینستاگرام نظارت داشته باشند.

برای مثال والدین قادر خواهند بود افرادی که به فرزندانشان پیام می‌دهند را مشاهده کنند؛ هرچند که امکان مشاهده محتوای پیام‌ها برای آن‌ها فراهم نیست. از سوی دیگر والدین همچنین می‌توانند با اعمال محدودیت‌های مختلف روز زمان استفاده نوجوانان از اینستاگرام، کنترل بیشتری روی فرزندانشان داشته باشند.‌ با وجود آن که سیستم مدیریت والدین فعلا فقط برای اکانت کاربران با سن زیر 16 سال قابل استفاده است، اما به‌زودی در اختیار والدین با فرزندان مسن‌تر هم قرار خواهد گرفت.

در این بین البته سوال بزرگ آن است که چه راهکاری برای نوجوانانی که در باره سن خود دروغ می‌گویند وجود دارد؟ این مساله نیز یکی دیگر از نگرانی‌های والدین سرتاسر دنیاست که هنوز پاسخ مناسبی به آن داده نشده است. اینستاگرام تا کنون اعلام کرده که در این خصوص به‌طور جدی‌تری حین نمایش محتوا به دریافت تاییدیه سن کاربران خواهد پرداخت. علاوه بر این، متا همچنین از توسعه فناوری‌های پیشرفته‌ای برای شناسایی کودکانی که خود را به‌عنوان بزرگسالان جا می‌زنند خبر داده و قصد داره نتیجه کار خود را حدودا سال آینده روی کاربران آمریکایی تست کند.

در گجت نیوز بخوانید: اینستاگرام قابلیت های جذاب جدیدی به بخش دایرکت اضافه کرد آیا قرار است اینستاگرام و واتس‌اپ رفع فیلتر شوند؟ حالا می‌توانید نسخه هوش مصنوعی خودتان را در اینستاگرام بسازید آبروریزی برای متا: هوش مصنوعی فیسبوک مسنجر، تصاویر غیراخلاقی می‌سازد + عکس

مطالب مفید