چری اومودا C5: انقلاب جدیدی از فونیکس FX مدیران خودرو در راه است!

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 02 مهر 1403 ساعت 18:20

کراس اوور کامپکت چری اومودا C5 در حالی راهی بازار قزاقستان می‌شود که مدیران خودرو قصد دارد آن را به عنوان فیس لیفت فونیکس FX راهی بازار کند.

یکی از شرکت‌های خودروسازی فعال در ایران، مدیران خودرو است که محصولات شرکت چری را مونتاژ و عرضه می‌کند. فونیکس FX از کراس اوورهای جذاب این برند بوده که در بازارهای جهانی با نام چری اومودا به فروش می‌رسد. هم اکنون مطلع شده‌ایم که قرار است فیس لیفت این خودرو با نام Omoda C5 و در بازار کشورمان تحت عنوان فیس لیفت فونیکس اف ایکس به فروش برسد.

چری اومودا C5 در راه بازار ایران

براساس گزارش برخی منابع، چری اومودا C5 از اواخر سال میلادی جاری به بازار قزاقستان ارسال می‌شود و سپس مدیران خودرو با مونتاژ آن در داخل، شرایط فروش این کراس اوور را اعلام خواهد کرد. نخستین بار که صحبت از اومودا سی 5 شد، آوریل سال 2024 بود.

به گفته نمایندگان برند چری، خودرو جدید آن‌ها از زبان طراحی Omoda E5 الهام گرفته و شباهت‌هایی به این ماشین دارد. البته وجه اشتراک اومودا C5 با اومودا C7 بیشتر است. همچنین اواسط سپتامبر سال جاری، دفتر برند چری در روسیه، تصاویری از این کراس‌ اوور تازه وارد منتشر کرد.

طراحی ظاهری اومودا C5

جلو پنجره این خودرو از نو طراحی شده و به نظر می‌رسد کوچک‌تر از قبل شده و تا قسمت پایینی سپر امتداد دارد. سپر با طرح جدید جلوپنجره تهاجمی‌تر از قبل دیده می‌شود و به وضوح می‌توان در زبان طراحی این کراس اوور فیس لیفت، الگوی X را مشاهده کرد.

از دیگر تغییرات اومودا C5 باید به نازک‌تر شدن چراغ‌های روشنایی روز و همچنین لوگوی برند اشاره کرد که به صورت حروف میان آن‌ها قرار گرفته است. (لوگو در نسخه‌های قبلی روی کاپوت حک می‌شد) حدس می‌زنیم که لوگو در فوونیکس اف ایکس فیس لیفت، نورانی باشد که در این صورت مشابه اکسید تی ال ایکس خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کیا EV5 کوشا خودرو ؛ کراس اور برقی، جذاب و کره‌ای

قوای محرکه

اومودا C5 یا فیس لیفت فونیکس FX یک کراس اوور کامپکت بوده که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4400 میلی متر، 1830 میلی متر و 1585 میلی متر است. همچنین فاصله محوری این خودرو 2630 میلی متر خواهد بود. قرار است که اومودا سی 5 برای بازار قزاقستان با دو نوع پیشرانه عرضه شود.

نسخه اول این ماشین مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری است که می‌تواند در شرایط ایده آل، حداکثر 147 اسب بخار قدرت تولید کند و نیروی محرکه را از طریق یک جعبه دنده CVT25 به محور عقب که دارای تیر پیچشی است، منتقل می‌کند.

دومین نسخه از فونیکس FX فیس لیفت، زیر کاپوت یک موتور 1.6 لیتری مجهز به سیستم چهار چرخ محرک دارد که می‌تواند در بهترین شرایط حداکثر 150 اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس 7 سرعته روباتیک به هر چهار چرخ انتقال دهد. شنیده‌ها حاکی از این است که این کراس اوور در قزاقستان با قیمت 2.2 تا 2.57 (معادل یک میلیارد و 670 میلیون تومان) روبل به فروش می‌رسد.

قوای فنی و امکانات فونیکس FX

گفتیم که کراس اوور کامپکتی که با نام اومودا C5 قرار است به بازار خودرو قزاقستان برود، توسط مدیران خودرو تحت عنوان فیس لیفت فونیکس FX به فروش می‌رسد. طراحی مدرن و امکانات قابل قبول و متنوع از جمله ویژگی‌های این خودرو هستند. دو تیپ از این محصول به بازار کشورمان وارد شده که اکسلنت و پرمیوم هستند و امکانات متفاوتی دارند.

نسخه 1.6 لیتری فونیکس اف ایکس یک موتور توربوشارژ 4 سیلندر 16 سوپاپه بوده که می‌تواند در شرایط ایده آل، 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور به کف جاده منتقل کند. گیربکس این خودرو 7 سرعته دو کلاچه است و در عرض 7.8 ثانیه می‌تواند از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسد. به طور ترکیبی در هر صد کیلومتر پیمایش با این خودرو، 6.9 لیتر بنزین مصرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کراس اوور هیبریدی لکار 459 معرفی شد؛ کپی ارزان قیمت تسلا Y

طراحی کابین فونیکس FX مینیمالیستی با صفحه نمایش‌های بزرگ است. دو نمایشگر 10.25 اینچی داخل کابین تعبیه شده که با سیستم مولتی مدیای سونی و 8 بلندگو، تجربه مدرن و جذابی را ارائه می‌دهد. نوع فرمان دی کات بوده و با نگاهی به کنسول بزرگ میانی، حس سوار شدن در یک کراس اوور لوکس به سرنشینان القا می‌شود.

از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی این کراس اوور چینی می‌توان به 6 کیسه هوا، سیستم‌های ترمز پیشرفته‌ای مثل ABS و ESP، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی و سیستم کمکی پارک اشاره کرد. سانروف پانوراما، تهویه مطبوع دوگانه، صندلی‌های چرمی با تنظیمات برقی و گرم کن، نورپردازی داخلی با قابلیت نمایش 64 رنگ و استارت از راه دور جزو امکانات رفاهی فونیکس اف ایکس هستند.

با وجود سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب و جلو، تجربه یک رانندگی راحت و پایدار را خواهید داشت. همچنین در مقایسه با تیپ اکسلنت، پرمیوم قدرت بیشتری دارد و گیربکس آن عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و در نتیجه شتاب‌گیری با آن لذت بخش‌تر است.

در گجت نیوز بخوانید: استیشن واگن بی وای دی دنزا Z9 GT معرفی شد + مشخصات فنی و آپشن‌ها وولینگ بینگو، شاسی بلند برقی جدید چینی ها فقط ۶۶۰ میلیون تومان قیمت دارد ورود شورای رقابت و نهادهای نظارتی به تخلف ۲۱ هزار میلیاردی ایران خودرو بی وای دی از ون برقی E-Vali رونمایی کرد + مشخصات

مطالب مفید