کدام دستگاه برای بازی تجربه هیجان‌انگیزتری را ارائه می‌دهد: گوشی یا تبلت؟

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 02 مهر 1403 ساعت 19:17

افرادی که به‌قصد سرگرمی یا به‌طور حرفه‌ای به بازی با موبایل می‌پردازند می‌توانند گوشی یا تبلت را برای بازی کردن انتخاب کنند. اما کدامیک از این دو تجربه بهتری ارائه می‌دهد؟

فراگیر شدن بازی‌های موبایلی آن را به یک تجارت جهانی بزرگ و پرسود تبدیل کرده است. مهم‌ترین دستگاه‌های موبایلی حال حاضر دنیا برای بازی کردن گوشی های موبایل و تبلت ها هستند که انتخاب هریک، چه برای گیمرهای حرفه‌ای و چه افرادی که صرفا دنبال سرگرمی هستند تاثیر مهمی بر کیفیت بازی خواهد داشت. در ادامه با مقایسه تجربه بازی روی گوشی و تبلت به شما در یک انتخاب مناسب کمک خواهیم کرد.

برخی از توضیحات ارائه شده در این متن البته ممکن است واضح و بدیهی به نظر برسند. با این وجود اگر قصد خرید یک گوشی یا تبلت گیمینگ چند ده میلیون تومانی را داشته باشید لازم است که حتی به پیش پاافتاده‌ترین نکات نیز کاملا دقت کنید.

بازی با گوشی با تبلت؛ شست در مقابل نوک انگشتان

حین انجام بازی‌های موبایل چگونگی استفاده از انگشتان یکی از پارامترهای مهم تعیین‌کننده استفاده از گوشی یا تبلت است؛ زیرا نحوه لمس صفحه در تبلت و گوشی کاملا با یکدیگر متفاوت است. در بازی‌های شوتر مانند PUBG یا Call of Duty که کنترل کاراکتر عموما از طریق حرکت انگشت شست انجام می‌شود، استفاده از گوشی به‌دلیل اندازه کوچکتر در مقایسه با تبلت مناسب‌تر است.

در عین حال انجام بازی‌های ریتمی که نیازمند استفاده بیشتر از نوک انگشتان است، روی تبلت‌ها لذت‌بخش‌تر خواهد بود؛ زیرا در این دستگاه‌ها اندازه هدف‌ها و المان‌های بازی بزرگتر خواهند بود. از سوی دیگر، تبلت‌ها همچنین کمتر از گوشی‌ها جابجا شده و خصوصا اگر روی یک استند یا سطح صاف قرار گیرند راحت‌تر و مستحکم‌تر از گوشی‌ها خواهند بود.

بازی‌های رقابتی در برابر تک‌نفره

هدف شما از انجام یک بازی نیز دیگر پارامتری است که می‌تواند دستگاه مناسب را برای‌تان تعیین کند. اگر هدف شما از بازی کردن صرفا لذت‌بردن از بازی یا ریلکس کردن حین بازی است، بهتر است با هر پلتفرمی که راحت‌تر هستید به تجربه بازی بپردازید. بنابراین اگر انجام یک بازی معمایی یا پازل روی گوشی برای‌تان لذت‌بخش‌تر است تا تبلت، توصیه می‌کنیم روی همان دستگاه به تجربه‌اش بپردازید.

در عین حال حتما می‌دانید که بعضی بازی‌ها قادر به ارائه جلوه‌های بصری پیشرفته‌ای بوده و گرافیک بالایی دارند. در این دسته بازی‌ها تبلت‌ها به دلیل ارائه جزئیات بیشتر عملکرد بهتری خواهند داشت.

از سوی دیگر اگر قصد دارید در بازی‌های رقابتی شرکت کنید باید توجه داشته باشید که فاکتور مهم در این عناوین عملکرد بهتر دستگاه است. به‌طور کلی گوشی‌ها به‌دلیل جمع و جورتر بودن دسترسی به فرامین مختلف در بازی‌ها را راحت‌تر فراهم کرده و شانس موفقیت در بازی‌های رقابتی که نیازمند سرعت و دقت عمل بالا هستند را افزایش می‌دهند. در نتیجه انتخاب بسیاری بازیکنان حرفه‌ای در بازی‌هایی مانند Mobile Legends، Wild Rift و حتی PUBG، گوشی موبایل است.

ارائه تجربه سمعی بصری

تبلت‌ها با در اختیار داشتن بلندگوهای قدرتمندتر نسبت به گوشی، کیفیت صدای به‌مراتب بهتری داشته و با بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگتر فضای دید بیشتری به شما ارائه خواهد داد. در نتیجه در تبلت‌ها می‌توانید دقیق‌تر و بهتر حس و حال انجام یک بازی را تجربه کنید.

در عین حال اتصال هدست‌های واقعیت مجازی به گوشی‌های موبایل و تجربه عناوین VR نیز راهکار دیگری برای دستیابی به یک تجربه واقعی از محیط بازی‌های موبایل است که حتی نسبت به تبلت‌ها نیز تجربه غنی‌تری ارائه می‌دهد. در عین حال دو مشکل بزرگ پلتفرم‌های واقعیت مجازی، اولا تعداد محدود عناوین VR و ثانیا سرگیجه و تهوع در اثر جابجا شدن‌های آنی در این بازی‌هاست که ممکن است گریبانگیرتان شود.

بازی در خانه یا بیرون از منزل

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب گوشی یا تبلت برای انجام بازی‌های موبایل، مکانی‌ست که در آن قصد انجام بازی را دارید. وقتی بیرون از خانه هستید، بازی با گوشی گزینه مناسب‌تری است؛ زیرا گوشی‌ها قابل حمل‌تر از تبلت‌ها هستند. با این وجود اگر در محل کار خود و در استراحت بین تایم کاری قصد بازی کردن را دارید، می‌توانید تبلت را روی میز کارتان قرار داده و با آن بازی کنید.

در عین حال اگر قصد بازی کردن در منزل را دارید، تبلت گزینه بسیار بهتری نسبت به گوشی به شمار می‌رود؛ خصوصا اگر گیمر PC باشید، می‌توانید بازی‌های جذاب کامپیوتر خود را از طریق استیم لینک روی تبلت خود استریم کنید. حتی اگر گیمر استیم نباشید هم می‌توانید از سرویس ها GlosSI برای اجرای بازی های ایکس باکس روی استیم لینک استفاده کنید. البته این نکته را از یاد نبرید که حتی زمانی که در خانه هستید هم حس و حال تجربه بعضی از بازی‌ها در گوشی بسیار بهتر است.

برای بازی موبایل کدام را باید انتخاب کنید؟

هیچ پاسخ قطعی درمورد این که از چه دستگاهی برای بازی های موبایل استفاده کنید وجود ندارد و مطالب بالا نیز صرفا فاکتورهای موثر در انتخاب گوشی یا تبلت برای بازی های موبایل را معرفی می‌کنند. با این وجود اگر علیرغم مطالعه این مطلب همچنان گوشی‌های موبایل را گزینه بهتری می‌دانید توصیه می‌کنیم یکی از بهترین گوشی های گیمینگ بازار را تهیه کرده و از تجربه عناوین رقابتی جذاب مثل پابجی موبایل، کال آف دیوتی موبایل یا وایلد ریفت لذت ببرید.

در عین حال تبلت‌ها نیز مزیت‌های خاص خود را دارند و می‌توانند برای عده‌ای از گیمرها مناسب‌تر باشند. در صورتی که تصمیم به انجام بازی حرفه‌ای روی تبلت دارید نیز می‌توانید با خرید یک تبلت گیمینگ مناسب و البته اکسسوری‌های مربوطه مثل دسته یا ایرباد وارد دنیای گیمینگ موبایل شوید.

در گجت نیوز بخوانید: راهنمای خرید گوشی گیمینگ؛ بهترین موبایل های مخصوص بازی در سال ۲۰۲۳ اینفینیکس جی تی ۲۰ پرو؛ گوشی گیمینگ ۳۰۰ دلاری که با موبایل‌های هزار دلاری سرشاخ شده است تبلت گیمینگ لنوو Legion Y700 با باتری 6550 میلی آمپر ساعتی، شارژ 45 واتی و مشخصات قدرتمند معرفی شد

مطالب مفید