رازهای تمیز کردن و درخشاندن فریزر: چگونه به روشی حرفه‌ای فریزرتان را همیشه تمیز نگه دارید؟ + ترفندهای کاربردی

تمیز کردن فریزر به افزایش عمر مفید دستگاه و همچنین از بین بردن بوی بد و آلودگی‌های آن کمک می‌کند و با مرتب کردن مواد غذایی منجمد شده، موجب می‌شود تا فضای بیشتری در آن ایجاد شود. در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با مراحل تمیز کردن فریزر به طور کامل آشنا شوید.

چگونه فریزرمان را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن فریزر بهتر است به جای استفاده از مواد شیمیایی و مضر، از تمیز کننده‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید. به طور کلی بهتر است حداقل هر ۳ ماه یک بار اقدام به تمیز کردن فریزر کنید و مواد غذایی فاسد و اضافه را خارج کنید. در ادامه این بخش به مراحل تمیز کردن فریزر اشاره شده است.

۱- محتویات فریزر را تخلیه کنید

برای شروع باید همه مواد غذایی داخل فریزر را خارج و فریزر را تخلیه کنید. برای این کار بهتر است کشوها و یخدان فریزر را به طور کامل جدا کنید. اگر جدا کردن قفسه ها برایتان سخت است، بهتر است فریزر را از برق بکشید و سپس ابتدا مواد غذایی را از کشوها کنید و بعد کشوها را خارج کنید.

بیشتر بخوانید: اصول چیدمان و نظم‌دهی یخچال و فریزر + ترفندهای کاربردی

۲- مواد غذایی خراب را دور بریزید

مواد غذایی موجود در کشوهای فریزر را خارج کرده و به دقت بررسی کنید. تمام مواد غذایی که رنگ و بوی آن‌ها تغییر کرده است یا مدت زمان زیادی از منجمد کردن آن‌ها می‌گذرد را جدا کنید و دور بریزید. برای نگهداری انواع خوراکی‌ها در فریزر، باید آن‌ها را در ظرف در بسته یا کیسه فریزر قرار دهید و محکم گره بزنید. باز بودن کیسه پلاستیک یا درب مواد غذایی موجب بد بو شدن مواد غذایی و تغییر در کیفیت و طعم آن‌ها می‌شود.

۳- کشوها و قفسه‌های فریزر را بشویید

بعد از جدا کردن مواد غذایی فاسد و قدیمی، بهتر است کشوها و قفسه‌های فریزر را با استفاده از یک اسکاچ نرم و مقداری مایع ظرفشویی بشویید و خوب آبکشی کنید. در ادامه کشوها را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید تا کاملا خشک شوند.

به خاطر داشته باشید که برای شستشوی قفسه‌های فریزر که هنوز سرد هستند، نباید از آب گرم استفاده کنید. این کار موجب تغییر ناگهانی دما و ترک خوردن قفسه‌ها و شیشه‌های فریزر می‌شود.

۴- داخل فریزر را تمیز کنید

برای تمیز کردن داخل فریزر به هیچ عنوان نباید از مواد شیمیایی و بودار استفاده کنید. برای پاک کردن آلودگی‌ها و لکه‌های داخل فریزر می‌توانید از مقداری جوش شیرین استفاده کنید. در این روش باید ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم ترکیب کنید. سپس یک پارچه را به این ترکیب آغشته کرده و داخل فریزر را با آن پاکسازی کنید.

در ادامه با یک پارچه تمیز داخل فریزر را پاک کنید تا کاملا خشک شود. برای پاک کردن قسمت داخل فریزر می‌توانید از محلول ۱/۴ لیوان سرکه سیب با ۳/۴ لیوان آب گرم نیز استفاده کنید.

۵- مواد غذایی را در کشوها قرار دهید

بعد از تمیز کردن فضای داخل فریزر و کشوها باید مواد غذایی را به نوبت در کشوها جاسازی کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از جاسازی مجدد مواد غذایی حتما خوراکی‌های فاسد و قدیمی را جدا کنید. بهتر است سبزیجات را در یک کشو، خشکبار و میوه‌ها را در یک قسمت و گوشت و مرغ و ماهی را نیز در کشوی جداگانه قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای سریع و کاربردی برای تمیز کردن یخچال و فریزر

۶- کشوها را در فریزر قرار دهید

بعد از جاساز کردن مواد غذایی در کشوها، باید آن‌ها را در فریزر قرار دهید. در این مرحله بهتر است از فرد دیگری کمک بگیرید تا کشو به خوبی داخل قسمت مناسب قرار بگیرد. بهتر است از ابتدا کشوها را علامت گذاری کنید تا در زمان قرار دادن آن‌ها در فریزر دچار مشکل نشوید.

۷- بدنه فریزر را تمیز کنید

زمانی که تمیز کردن قسمت داخل فریزر به اتمام رسید، باید به سراغ تمیز کردن بدنه آن بروید. برای تمیز کردن این قسمت بهتر است از یک پارچه میکروفیبر و یک اسپری چند منظوره استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که برای پاک کردن بدنه فریزر به هیچ عنوان نباید از اسکاچ زبر یا مواد شیمیایی ساینده استفاده کنید. مقداری از پاک کننده چند منظوره را روی بدنه فریزر اسپری و بعد تمام قسمت‌ها را به دقت تمیز کنید.

۸- لاستیک درب فریزر را تمیز کنید

در این مرحله از تمیز کردن فریزر باید به سراغ پاکسازی لاستیک درب فریزر ببرید. برای تمیز کردن لاستیک درب یخچال می‌توانید از ترکیب برابر آب و سرکه استفاده کنید. سپس با یک پارچه این قسمت را به طور کامل پاکسازی و سپس خشک کنید.

۹- قسمت پشت فریزر را تمیز کنید

بعد از این که قسمت‌های داخلی و بیرونی فریزر را تمیز کردید، بهتر است فریزر را از برق جدا و آن را کمی جلو بکشید. در ادامه به کمک یک برس گرد و خاک را از قسمت‌های پشت فریزر پاکسازی کنید.

نکاتی که باید برای تمیز کردن فریزر بدانید

برای تمیز کردن کشوهای فریزر حتما آن‌ها را به طور کامل از فریزر درآورید و بعد تمیز کنید.برای شستشوی قفسه‌های فریزر که هنوز سرد هستند، به هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید.به منظور پاک کردن لکه‌های داخل یخچال می‌توانید از مقداری خمیر دندان استفاده کنید.پاک کردن فریزر با جوش شیرین، نه تنها موجب از بین بردن لکه‌ها می‌شود، بلکه به رفع بوی بد فریزر نیز کمک می‌کند.انباشته کردن مواد غذایی در فریزر موجب کاهش قدرت سرمایش و همچنین خرابی ترموستات فریزر می‌شود.به منظور تمیز کردن قسمت بیرونی درب فریزر می‌توانید از ترکیب مقداری سرکه سیب، مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. در این روش باید یک ابر را به این مواد آغشته کنید و همه قسمت‌های بیرونی فریزر را با آن پاکسازی کنید.حداقل هر ۳ ماه یک بار فریزر را به طور کامل پاکسازی کنید و تمام مواد غذایی را به طور دقیق بررسی کنید.به منظور جلوگیری از بد بو شدن فریزر می‌توانید یک پنبه را به مقداری وانیل، روغن درخت چای، اسطوخودوس یا لیمو آغشته کنید و آن را در کشوهای فریزر قرار دهید تا بوی بد آن از بین برود.در صورتی که در زمان تمیز کردن فریزر، درب آن به مدت طولانی باز می‌ماند یا داخل فریزر برفک ایجاد شده است، بهتر است قبل از تمیز کردن فریزر آن را از برق بکشید.

در این مقاله به مراحل تمیز کردن فریزر به طور کامل اشاره شد. به خاطر داشته باشید که قرار دادن مواد غذایی به صورت بسته شده و اصولی و همچنین بررسی دوره‌ای مواد غذایی به منظور جلوگیری از خراب شدن آن‌ها، یک راهکار ساده برای افزایش طول عمر فریزر و جلوگیری از آسیب به موتور است. شما از چه روشی برای تمیز کردن فریزر استفاده می‌کنید؟

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید