چطور خیارشور را طولانی‌تر نگهداریم؟ راهنمای کامل ماندگاری و نحوه نگهداری!

درست کردن خیارشور کار چندان سختی نیست، اما نگهداری آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. برای اینکه بتوانید حجم بالایی از خیارشور را در مدت زمان طولانی سالم و ترد نگه دارید، باید نکاتی را رعایت کنید که در این مقاله از مجله اکالا به آنها‌ می‌پردازیم.

خیارشور یکی از دورچین‌های پرطرفدار است که برای استفاده طولانی‌تر از آنها باید مکان و طرز نگهداری آن را به خوبی بدانید که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

۱- نگهداری در یخچال

بهترین مکان برای نگهداری خیارشور، محیط خنک است. بنابراین سعی کنید همیشه آن را در یخچال نگهداری کنید تا هم آلودگی وارد آن نشود و هم از کیفیت و تردی خیارشور کاسته نشود.

اگر امکان نگهداری خیارشور در یخچال را ندارید، باید در سریع‌ترین زمان آن را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خیارشور فوری ۱ ساعته

۲- نمک دریایی بریزید

نمک یکی از مواردی است که ممکن است باعث خرابی خیارشور شود. بنابراین بهترین کار استفاده از نمک دریایی حین تهیه آن است. نمک‌های معمولی به دلیل داشتن مواد افزودنی، از تخمیر مثبت جلوگیری می‌کنند.

۳- به اندازه سرکه بریزید

یکی از دلایل ماندگاری خیارشور وجود سرکه است. سعی کنید حتما از سرکه‌های باکیفیت برای تهیه خیارشور استفاده کنید. به صورت کلی به ازای هر ۱۴ لیوان آب، باید یک لیوان سرکه اضافه کنید.

۴- گل خیار را دور بریزید

گل خیار به انواع کپک‌ها آلوده است، بنابراین حتما دقت کنید که در حین آماده کردن خیارها، گل را جدا کنید تا بعدا باعث نرمی و لزج شدن خیارشور نشود.

۵- محلول آب نمک درست کنید

یکی از اشتباهات رایجی که در تهیه خیارشور اتفاق می‌افتد، جدا اضافه کردن نمک و آب است. شما باید ابتدا در یک طرف جداگانه نمک و آب را با هم ترکیب کنید و بعد محلول نمکی را به خیارشورها اضافه کنید.

اندازه مناسب نمک در خیارشور ۲ قاشق غذاخوری به ازای هر لیتر آب است. استفاده به اندازه نمک، افزون بر خوش‌طعم کردن خیارشورها، ماندگاری را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: چکار کنیم خیارشور پوک نشود

۶- دور ظرف محافظ ببندید

یکی از دلایل خرابی و کپک زدن خیارشورها ورود هوا به داخل ظرف است. برای جلوگیری از این اتفاق در ظرف خیارشور را با یک پارچه یا یک کیسه به کمک کش یا بند ببندید تا هیچ هوایی داخل ظرف وارد نشود.

یکی از راه‌های در امان نگه داشتن خیارشور از ورود هوا، استفاده از بطری نوشابه به عنوان محل نگهداری است. باید در نظر داشته باشید که حتما از خیارهای ریز و کوچک استفاده کنید تا به مشکل بر نخورید.

۷- از آب ولرم استفاده کنید

دمای آبی که در تهیه خیارشور استفاده می‌شود مهم است. گرما یا سرمای بیش‌اندازه باعث خراب شدن خیارشور می‌شود. بنابراین از آب گرمی استفاده کنید که گرمای آن را با بتوانید با سر انگشتان خود حس کنید.

۸- خیارشور را هم بزنید

یکی دیگر از روش‌های سالم نگه داشتن خیارشور، هم زدن آن است. سعی کنید هر چند روز یک بار با اطمینان از محکم بودن در ظرف، آن را به خوبی تکان دهید تا خیارشورها از حالت راکد خارج شوند.

در این مقاله از مجله اکالا، بهترین مکان برای نگهداری خیارشور را معرفی کردیم و به روش‌های نگهداری صحیح آن پرداختیم. امیدواریم با رعایت نکات گفته شده، مدت زمان نگهداری این دورچین خوشمزه را طولانی‌تر کنید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید