6 اصل حیاتی برای نگهداری بهینه از سرکه سیب

سرکه سیب یکی از مفیدترین انواع سرکه با ارزش غذایی بالا است که اگر از روش درستی برای نگهداری آن استفاده نکنید، بعد از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهد و خراب می‌شود. اما چگونه از سرکه سیب در خانه نگهداری کنیم؟ در این مقاله از بخش دانستنی در مجله اکالا می‌توانید با اصول نگهداری سرکه سیب در خانه آشنا شوید.

شیوه نگهداری سرکه سیب برای زمان طولانی

شیوه نگهداری سرکه سیب برای زمان طولانی بسیار ساده است، برای این کار تنها باید از ظرف مناسب استفاده کنید و سرکه را در مکانی خنک و دور از نور و گرما بگذارید. اکسیژن، نور و رطوبت از مهم ترین عوامل فساد سرکه سیب هستند که باید از آن دور بمانند. در ادامه این بخش به نکاتی مهم در مورد بهترین ظرف و مکان برای نگهداری سرکه سیب اشاره شده است.

۱- از ظرف شیشه‌ای تیره استفاده کنید

در پاسخ به این سوال که کدام ظرف برای نگهداری سرکه مناسب است، باید بگوییم که بهترین ظرف برای نگهداری سرکه، ظرف شیشه‌ای تیره رنگ است. از آن جایی که سرکه خاصیت اسیدی دارد، باید آن را در ظروف شیشه‌ای نگهداری کنید تا سلامتی‌تان به خطر نیفتد. نگهداری سرکه سیب در ظروف پلاستیکی موجب واکنش سرکه با پلاستیک و آزاد شدن مواد سمی در آن می‌شود. تیره بودن رنگ شیشه نیز از ورود نور به ظرف جلوگیری می‌کند و ماندگاری سرکه را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: سرکه سیب با آب سیب؛ فوری و پرخاصیت

۲- درب ظرف سرکه را محکم ببندید

مهم‌ترین اصول صحیح نگهداری سرکه سیب، قرار دادن آن در ظرفی در بسته است. سرکه باید در ظرف شیشه‌ای با درب محکم نگهداری شود تا ماندگاری آن بیشتر شود. شل بودن یا باز بودن درب ظرف سرکه موجب ورود هوا، باکتری‌ها و حشرات ریز به داخل آن شده و سبب کپک زدن آن می‌شود.

۳- سرکه را دور از نور خورشید قرار دهید

برای این که کیفیت سرکه کاهش پیدا نکند، باید آن را در مکانی خشک، خنک و دور از نور قرار دهید. استفاده از ظرف شیشه‌ای تیره رنگ و همچنین پوشاندن روی شیشه برای جلوگیری از ورود نور، به افزایش ماندگاری آن کمک می‌کند.

۴- سرکه را در مکان خنک قرار دهید

همانطور که انتخاب ظرف نگهداری سرکه سیب بر کیفیت آن موثر است، محل نگهداری سرکه نیز نقش مهمی بر افزایش ماندگاری آن دارد. سرکه باید در مکانی خنک و دور از نور مستقیم قرار بگیرد. به هیچ عنوان سرکه سیب را نزدیک به اجاق گاز یا پشت یخچال قرار ندهید و آن را در مکانی خنک بگذارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه سیب خانگی

۵- از رقیق کردن سرکه سیب اجتناب کنید

به هیچ عنوان سرکه سیب طبیعی را رقیق نکنید و به آن آب یا هیچ ماده دیگری اضافه نکنید. این کار موجب کاهش میزان اسیدیته سرکه و خراب شدن زودهنگام آن می‌شود. در واقع زمانی که سطح اسیدی سرکه کاهش پیدا کند، باکتری‌ها شروع به رشد در سرکه می‌کنند و از همین رو این سرکه سریع‌تر خراب می‌شود. در صورت رقیق کردن سرکه باید آن را در یخچال قرار دهید و هر چه سریع‌تر استفاده کنید.

نکاتی که باید در مورد نگهداری سرکه سیب بدانید: 

سرکه سیب پس از مدتی کدر می‌شود و این موضوع نشانه خرابی آن نیست. کدر شدن سرکه به خاطر فیبر طبیعی موجود در آن اتفاق می‌افتد.به منظور بررسی علائم خرابی سرکه سیب باید عطر و بوی سرکه را به دقت بررسی کنید. اگر رنگ سرکه تغییر کرده است و مزه آن اسیدی به نظر می‌رسد، پس بهتر است آن را دور بریزید.در صورتی که از سرکه سیب به صورت درست و اصولی نگهداری کنید، کیفیت آن بعد از تمام شدن تاریخ انقضای روی بسته بندی نیز تغییر پیدا نمی‌کند.رسوب سرکه سیب به مقدار کم کاملا طبیعی است، اما در صورتی که متوجه شدید سرکه سیب به مقدار زیاد رسوب کرده است، بهتر است آن را دور بریزید.برای جلوگیری از ورود نور به سرکه بهتر است آن را داخل کابینت یا مکانی تاریک قرار دهید.ورود هوا به ظرف سرکه موجب کپک زدن و خراب شدن سرکه می‌شود و ماندگاری آن را کاهش می‌دهد.

 

در این مقاله به اصول نگهداری سرکه سیب در خانه اشاره شد. به خاطر داشته باشید که سرکه سیب خالص ماندگاری زیادی دارد و اگر به صورت اصولی تهیه و نگهداری شود، تا سالیان سال نیز خراب نمی‌شود. شما از چه روشی برای نگهداری سرکه سیب استفاده می‌کنید؟

 

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید