ترشی لیمو بندری؛ طعمی که تنها یک بار تجربه می‌شود!

ترشی یکی از بهترین چاشنی‌های کنار غذا است و ترکیب آن با غذاهای شیرین و ملس بسیار دلپذیر است. یکی از ترش‌ترین و جذاب‌ترین ترشی‌هایی که هیچوقت طعم آن تکراری نمی‌شود، ترشی لیمو بندری است. در این مقاله از مجله اکالا طرز تهیه این ترشی جنوبی را آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه ترشی لیمو بندری

لیمو ترش نیم کیلوآب لیموترش تازه یک فنجانسرکهیک تا ۲ لیواننمک و زردچوبه به میزان لازمفلفل قرمز، فلفل سبزبه میزان لازمسیر ۲ حبهسیاه دانه و تخم گشنیزبه میزان لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

طرز تهیه ترشی لیمو ترش بندری

برای درست کردن این ترشی طبق مراحل زیر عمل کنید:

مرحله اول: لیموها را آماده کنید

ابتدا لیموها را به خوبی بشویید و آنها را روی یک دستمال پارچه ای پهن کنید تا خشک شود. نصف لیموها را جدا کنید و مقداری از سر و ته آنها را با چاقو برش دهید. سپس به صورت ورقه‌ای لیموها را برش بزنید و هسته آنها را جدا کنید.

بیشتر بخوانید: ترشی پیاز بندری را در ۲ مرحله درست کنید

مرحله دوم: پوست لیمو را جدا کنید

نیمی دیگر از لیموها را پوست بگیرید و برای جلوگیری از تلخ شدن ترشی، هسته‌ها را از لیمو خارج کنید. سپس به صورت ورقه‌ای لیموها را برش دهید.

مرحله سوم: سیر و فلفل را ریز کنید

۲ حبه سیر را به همراه فلفل سبز و فلفل قرمز به صورت خیلی ریز خرد کنید.

مرحله چهارم: تخم گشنیز را تفت دهید

در این مرحله یک تابه کوچک روی گاز قرار دهید و زمانی که داغ شد تخم گشنیز را در آن بریزید و کمی تفت دهید. این کار باعث می‌شود تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله پنجم: ادویه را ترکیب کنید

تخم گشنیز تفت داده شده را به همراه فلفل سبز، فلفل قرمز،سیاه دانه، سیر، زردچوبه و نمک در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه شور با سرکه سیب

مرحله ششم: لیموهای با پوست را در ظرف بچینید

در یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک درب دار، لیموهای با پوست را بچینید و ادویه را به آن اضافه کنید. سپس آب لیموترش تازه و سرکه را تا نیمی از ظرف پر کنید. درب شیشه را ببندید و آن را به مدت یک هفته مقابل نور آفتاب قرار دهید تا آماده شود.

مرحله هفتم: لیموهای بی‌پوست را در ظرف بچینید

درست به روش مرحله قبل، لیموهای بدون پوست را در یک ظرف شیشه‌ای دیگر قرار دهید و پس از اضافه کردن ادویه، آن را با آب لیموترش تازه و سرکه تا نیمه پر کنید. درب شیشه را ببندید و آن را به مدت یک هفته مقابل نور آفتاب قرار دهید تا آماده شود.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیمو بندری:

در مدتی که ترشی در حال آماده شدن است، چند مرتبه ظرف را تکان دهید تا مواد یه صورت یکدست ترکیب شوند.می‌توانید به جای حلقه کردن لیمو، آن را به ۴ قسمت برش دهید.حتما توجه داشته باشید که مقداری از سر ظرف باید خالی بماند، چون به مرور زمان ترشی آب می‌اندازد.از زمانی که درب ترشی را باز کردید، باید آن را در یخچال نگهداری کنید.بهترین لیمو برای این ترشی، لیمو شیرازی است.اگر طعم خیلی ترش را نمی‌پسندید، می‌توانید کمی شکر قهوه‌ای به سرکه اضافه کنید.

در این مقاله از مجله اکالا طرز تهیه ترشی لیمو بندری را آموزش دادیم. حتما این ترشی جذاب را درست کنید و در کنار غذاهایی مانند آبگوشت و عدسی میل کنید.

 

 

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید