مدیر بزرگ شرکت استلانتیس: بحران بر صنعت خودرو سایه افکنده است!

مدیر استلانتیس، شرکت عظیم خودروسازی، در گفتگویی از وضعیت بحرانی صنعت خودرو گفت که می‌تواند مسیر آینده این صنعت را تغییر دهد.

استلانتیس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی در جهان است که جیپ، دوج، فیات، مازراتی و پژو فقط برخی از زیرمجموعه‌های نامدار آن هستند. وقتی مدیر استلانتیس، غول خودروسازی جهان، از وضعیت بحرانی صنعت خودرو می‌گوید، می‌توان مطمئن بود که این صنعت به معنای واقعی در خطر است. گفته‌های اخیر مدیرعامل این شرکت می‌تواند باعث نگرانی دنبال‌کنندگان اخبار خودرو شود.

مدیر استلانتیس از وضعیت خطرناک صنعت خودرو می‌گوید

استلانتیس در مقطع کنونی با چالش‌های متفاوتی در بازارهای اروپا و آمریکا دست‌وپنجه نرم می‌کند. نمایندگی‌های استلانتیس در ایالات متحده از «فاجعه» به بار آمده توسط مدیرعامل این شرکت گلایه کرده‌اند و نهادهای نظارتی در اروپا هم فشاری مضاعف روی این شرکت برای فروش بیشتر خودروهای برقی وارد می‌کنند. به همین خاطر، استلانتیس و بقیه شرکت‌های رقیب در وضعیت دشواری به سر می‌برند؛ چراکه به‌صورت کلی محصولات برقی گران‌تر از نمونه‌های بنزینی و دیزلی هستند.

خودروسازان فعال در بازار اروپا حتی موظف شده‌اند از سال 2025 بیش از پیش انتشار آلایندگی‌ها را کاهش بدهند. در غیر این صورت، با جریمه‌هایی هنگفت مواجه می‌شوند. امکان کاهش آلایندگی‌ها با تولید موتورهای درون‌سوزِ سازگارتر با محیط زیست و خودروهای هیبرید بیشتر وجود دارد، اما تغییر چشمگیر زمانی نمایان می‌شود که شرکت‌ها خودروهای الکتریکی بیشتری به بازار عرضه کنند.

«کارلوس تاوارز» (Carlos Tavares)، مدیرعامل استلانتیس، درباره بحران کنونی خودشان چنین گفت:

برای این‌که زنده بمانیم، باید به توازن هزینه‌ها بین خودروهای برقی و درون‌سوز برسیم، اما اینجا هم مسئله‌ای دیگر به وجود می‌آید. ما در منطقه جغرافیایی ناپایداری فعالیت می‌کنیم که پیش‌بینی کردن امور در آن دشوار است. دولت‌ها تصمیم گرفته‌اند مشوق‌های خرید را کاهش بدهند و همین بازار را عقب نگه داشته است.

بازار ماشین‌های الکتریکی در اروپا رو به افول است و حتی تولید فیات 500e به‌دلیل کمبود تقاضا به مدت چهار هفته متوقف شده بود. همچنین به گزارش انجمن خودروسازان اروپا (به‌اختصار ACEA)، طی 7 ماه اول سال 2024 سهم بازار خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا به‌همراه بریتانیا از 14.3 درصد به 13.8 درصد کاهش پیدا کرده است.

کارلوس تاواراز علی‌رغم همه این چالش‌ها نمی‌خواهد که اتحادیه اروپا برنامه‌های خود در زمینه کاهش آلایندگی را به تعویق بیندازد. او در گفتگو با رسانه Agence-France Presse گفت «این‌که الان قوانین تغییر پیدا کنند باورکردنی نیست» و همچنین از آمادگی استلانتیس برای اجرای مقررات سختگیرانه نهادهای نظراتی خبر داد.

ماشین‌هایم و تیمم آماده‌اند و کارخانه‌هایمان هم آماده‌اند. چرا تاخیر؟ دیگر گرمایش جهانی مسئله نیست؟ همین حالا نصف پرتغال دارد می‌سوزد.

اتحادیه اروپا کماکان به دنبال این است تا از سال 2035 فروش خودروهای تولیدکننده آلایندگی را ممنوع کند، ولی احتمالاً خودروهای درون‌سوزی که از سوخت مصنوعی استفاده می‌کنند شامل این ممنوعیت نمی‌شوند. در هر صورت، تصمیم‌گیری‌ها در اروپا پیامدی در سطح جهان خواهند داشت و می‌توانند آینده صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار بدهند.

در گجت نیوز بخوانید: کراس اوور هیبریدی لکار 459 معرفی شد؛ کپی ارزان قیمت تسلا Y مقایسه نسل جدید نیسان پاترول و تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰؛ نبرد غول‌های ژاپنی رهبر چچن: ایلان ماسک تسلا سایبرتراک من را از راه دور غیرفعال کرد! این خودرو برقی لوسید قاتل تسلا مدل Y است

مطالب مفید