نبرد پرنده‌های پولادین: جنگنده اف-16 آمریکایی در مقابل سیستم دفاع هوایی اس-400 روسی؛ برنده این تقابل مهیج کیست؟

ارسال شده توسط: محمد جواد دهنوی 02 مهر 1403 ساعت 21:44

آیا جنگنده‌های F16 اوکراینی توانایی دور زدن سامانه S400 و نفوذ به خاک روسیه را دارند؟ در این مطلب، در یک درگیری فرضی F16 را در برابر S400 قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام یک دست بالاتر را دارند.

جنگنده آمریکایی F16-Fighting Falcon و سامانه دفاع مبتنی بر موشک S-400 Triumph، نشان دهنده اوج تکنولوژی نظامی در زمینه قدرت تهاجم و دفاع هوایی هستند. به نظر شما در یک درگیری فرضی، F16 می‌تواند از چنگال S400 جان سالم به در ببرد؟

F16 به خاطر چابکی، آویونیک پیشرفته و قابلیت‌های چند منظوره با توانایی اجرا کردن پیچیده‌ترین مانورهای هوایی، به خلبان خود امکان تسلط کامل بر آسمان را می‌دهد. در مقابل سامانه S400 با دقت دوربرد و توانایی رهگیری چندین هدف به صورت همزمان، به عنوان یک سپر دفاعی قدرتمند از حریم هوایی روسیه در برابر تهدیدات بیگانگان دفاع می‌کند. F16 در برابر S400 را می‌توان به تقابل یک شکارچی چابک با یک نگهبان پیچیده تشبیه کرد. در ادامه این مطلب از گجت نیوز، اف 16 را در برابر اس 400 قرار می‌دهیم تا ببینیم بر روی کاغذ و با در نظر گرفتن تونایی‌هایی که این دو محصول مدرن نظامی در عمل از خود نشان داده‌اند، کدام یک در برابر دیگری پیروز خواهند شد.

F16 در برابر S400

اگرچه احتمال درگیری آمریکا و روسیه در طی چند سال آینده بسیار کم به نظر می‌رسد، اما مقامات واشنگتن و اوکراین در گفتگو با آسوشیتدپرس تایید کردند که کشورهای غربی متعهد شده‌اند که جنگنده‌های F16 خود را تحویل کیف دهند و برخی از آن‌ها اخیرا به اکراین رسیده‌اند. بنابراین این جنگنده آمریکایی با پوشیدن لباس رزم اوکراینی در برابر سامانه اس 400 روسی قرار خواهد گرفت.

انتظار می‌رود جنگنده‌های F16 به زودی پروازهای خود را در آسمان اوکراین آغاز کنند. الحاق این جنگنده‌ها، به شدت توان هوایی اوکراین را افزایش خواهد داد؛ چرا که تا پیش‌از این نیرو هوایی اوکراین تنها جنگنده‌هایی را در اختیار داشت که از شوروی سابق دریافت کرده بود.

F16 در برابر S400؛ معرفی

در این تحلیل مقایسه‌ای، ما نقاط قوت، ضعف و اشارات تاکتیکی این سیستم‌‌های قدرتمند را برسی می‌کنیم.

F16-Fighting Falcon

F16 یک جنگنده چند منظوره است که در ابتدا توسط شرکت جنرال داینامیکس، برای نیروی هوایی و دریایی آمریکا تولید می‌شد، اما با دریافت مجوز امکان واگذاری این جنگنده به کشورهای دیگر، لاکهید مارتین مسئولیت تولید گسترده این جنگنده را بر عهده گرفت. از زمان معرفی این جنگنده در سال 1978، F16 به عنوان همه کاره‌ترین و پرقابلیت‌ترین جنگنده جهان شناخته می‌شود.

اما این جنگنده چه ویژگی‌هایی دارد که اینقدر سبب محبوب آن شده است؟

تسلیحات F16: زرادخانه اف 16 شامل یک توپ 20 میلی‌متری از خانواده M61، انواع موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین با قابلیت هدایت اپتیکی، حرارتی و ماهواره‌ای و بمب‌های هدایت شونده دقیق است، که این جنگنده را به یک شکارچی قدر برای اهداف هوایی و زمینی تبدیل کرده است.آویونیک پیشرفته: از زمان تولید اولین نسخه‌های اف 16 تا به امروز، این جنگنده در زمینه آویونیک و سیستم‌های راداری چندین مرتبه ارتقا سنگین را تجربه کرده است؛ اکنون این جنگنده به رادارهای پیشرفته و سیستم‌های جنگ الکترونیکی مهجز شده که می‌تواند به صورت همزمان چندین هدف هوایی و زمینی را شناسایی، ردیابی و منهدم کند.سرعت و قابلیت مانور: این جنگنده به لطف یک موتور توربو جت می‌تواند در حالت بیشینه به سرعت 2 ماخ برسد. F16 با مانور پذیری استثنایی خود شناخته می‌شود. F16 به خلبان خود امکان اجرای مانورهای گریز در برابر تهدیدات هوایی و زمینی را می‌دهد.

S-400 Triumph (اس-400 ترایمف)

سامانه دفاع مبتنی بر موشک اس-400 که توسط شرکت روسی Almaz-Antey ساخته شده است، یک سامانه موشک زمین به هوایی نسل آینده است که با انجام ارتقاهایی بر روی سامانه اس 300 معروفی و تولید شده است. این سامانه برای ارائه دفاع هوایی جامع در برابر طیف وسیعی از تهدیدات هوایی طراحی شده داست. اس 400 برای اولین با در سال 2007 به کار گرفته شد و به دلیل قابلیت‌های چشمگیرش، توسط چندین کشور خریداری شد.

قابلیت‌های سیستم دفاع هوایی مبتنی بر موشک اس 400 به شرح زیر است:

تسلیحات S400: این سامانه می‌تواند انواع مختلفی از موشک نظیر 40N6، 48N6E2، 9M96E2 را که برای بردها و پروفایل‌های هدف متفاوت طراحی شده‌اند، پرتاب کند.رادار: این سامانه با استفاده از رادار آرایه فازی پیشرفته که در مکانی مجزا از کامیون حمل اس 400 نصب می‌شود، می‌تواند چندین هواپیما، موشک و هواپیمای بدون سرنشین را به طور همزمان ردیابی و مورد هدف قرار دهد.دقت و برد مؤثر: اس 400 روسی می‌تواند با اهدافی در فاصله 400 کیلومتری و نهایتا ارتفا 30 کیلومتری، به صورت مؤثر درگیر شده و پوشش حفاظتی گسترده‌ای را فراهم سازد.

جدول مقایسه F16 با S400:

موضوعاف-۱۶ فایتینگ فالکوناس-۴۰۰ ترایمفنوعجت جنگنده چند منظورهسیستم دفاع هوایی سطح به هواکشور سازندهایالات متحدهروسیهشرکت سازندهلاکهید مارتینآلماز-آنتیسال معرفی۱۹۷۸۲۰۰۷خدمه۱ نفرنامشخصنقشبرتری هوایی، حمله زمینی، شناساییدفاع هوایی برد بلندسرعتبیش از ۲ ماخ (۲,۴۱۴ کیلومتر)نامشخصبرد۴,۲۲۰ کیلومتر با باک های اضافیتا ۴۰۰ کیلومترسقف۱۵,۲۴۰ متر (۵۰,۰۰۰ فوت)اهداف تا ۳۰ کیلومتر ارتفاع (۹۸,۴۲۵ فوت)تسلیحاتتوپ ۲۰ میلیمتری M61 Vulcan
موشک های هوا به هوا و هوا به سطح
بمبموشک های ۴۸N6E2, 40N6, 9M96E2
رادارهای ۷۲N6E, 92N6E
تا ۷۲ موشک به ازای هر سیستمآویونیکرادار پیشرفته، سیستم های جنگ الکترونیکرادار آرایه فازی، سیستم های فرمان و کنترلبرد شناسایی هدف۳۷۰ کیلومترتا ۶۰۰ کیلومترحداکثر سرعت هدف+۲ ماخ۱۴ ماخ (۱۷,۰۰۰ کیلومتر بر ساعت)شعاع عملیاتی۵۵۰ کیلومترموثر در برابر اهداف تا ۴۰۰ کیلومترزمان عملیاتی شدننامشخص۵ تا ۱۰ دقیقه

مقایسه F16 با S400؛ نقاط قوت و ضعف

F16-Fighting Falcon

نقاط قوت: امکان انجام انواع مانورهای فرار در سرعت بالا، توانایی استفاده بر علیه تمامی اهداف، آویونیک پیشرفته، طیف وسیع سلاح‌های ساخته شده برای این جنگنده، هزینه تعمیرات و نگهداری پایین

نقاط ضعف: نیاز به پشتیبانی لجستیک قابل توجهی دارد، چرا که موتور توربو جت این جنگنده دارای مصرف سوخت بسیار بالایی است.

S-400 Triumph

نقاط قوت: قابلیت درگیری دوربرد، قابلیت درگیری با چندین هدف به صورت همزمان، توانایی استتار بالا، جابه‌جایی سریع، توانایی استفاده از موشک‌های گوناگون، دارای برنامه‌ریزی ویژه برای رهگیری و درگیری با جنگنده F16

نقاط ضعف: هزینه نگهداری بسیار بالا، در برابر جنگ الکترونیک آسیب‌پذیر است.

تقابل F16 در برابر S400؛ اشارات تاکتیکی

در یک درگیری فرضی، اگر F16 در برابر S400 قرار بگیرد عوامل متعددی برای تعیین پیروز میدان وجود خواهد داشت. اگر F16 توسط یک خلبان حاذق رانده شود، این جنگنده به راحتی می‌تواند با انجام انواع مانورهای فراری، از خط سیر موشک و تیرهای هوایی فرار کند. از طرفی در دماغه این جنگنده سامانه‌هایی برای جنگ الکترونیک وجود دارد که می‌تواند به طور مستقیم بر روی دقت رهگیری اس 400 تاثیر منفی بگذارد.

در سوی مقابل روس‌ها 30 سال پس از رونمایی F16، سامانه اس 400 را طراحی و تولید کرده‌اند. این سامانه به لطف کامپیوتر پیشرفته خود با تمامی قابلیت‌های F16 آشناست و به راحتی متوجه بدل‌ نمایی‌های این جنگنده خواهد شد. اما در جنگ اوکراین و روسیه بارها امنیت حریم هوایی روسیه توسط اوکراینی‌ها شکسته شد، حتی با مواردی که از جنگنده F16 ضعیف‌تر بودند.

به طور کلی در چند ماه اینده با استفاده گسترده اوکراین از جنگنده اف 16، مشخص خواهد شد که آیا روس‌ها با برنامه‌ریزی اس 400 توانسته‌اند این شکارچی را شکار کنند یا همچنان F16 حرف اول را می‌زند.

در گجت نیوز بخوانید: بریتانیا، ژاپن و ایتالیا از جدیدترین جنگنده کانسپت خود رونمایی کردند نگاهی به بزرگترین نبردهای هوایی تاریخ؛ وقتی غرش جنگنده ها تمام نمی‌شود نگاهی به تعداد و انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل کشورهای مختلف برای خرید جنگنده فرانسوی داسو رافال صف کشیده‌اند انتشار تصاویر ماهواره ای از یک جنگنده ناشناس ایرانی؛ قاهر ۳۱۳ در حال تست؟ هر آنچه که باید درباره جنگنده اف ۲۰ تایگرشارک بدانید؛ کوسه ببری آمریکایی که تولید نشد

مطالب مفید