کارخانه‌ای که حتی در زمستان هم شعله‌ور می‌ماند!

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علیرغم این‌که تولیدات شرکت صبا فولاد خلیج فارس علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهای چین، هند، عمان، کره جنوبی، افغانستان، ترکمنستان، میانمار و عراق صادر می‌شود، اما این شرکت در راستای گسترش بازار خود دست به انجام توسعه‌ی طرح‌های مختلفی زده‌است.

طرح‌های توسعه «فصبا»

قطعی گاز معضل بزرگی است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند. با بررسی تمام بنگاه‌های اقتصادی به خوبی مشخص می‌شود که سطح تولید و فروش در زمستان به شدت کاهش یافته و چون برخی هزینه‌های ثابت همچنان پابرجاست، زیان‌های جبران ناپذیری را متوجه آن شرکت می‌کند. 

اما فصبا طرح «عملیات تکمیلی احیا مستقیم ۱» را با هدف جلوگیری از قطعی گاز و توقف تولید ناشی از آن تا ۱۵ مهرماه اجرا کرده و به بهره‌برداری خواهد رسید. از سوی دیگر این شرکت مجوزهای لازم برای تاسیس کارخانه ذوب، ریخته‌گری و نورد با ظرفیت ۳ میلیون تن اخذ کرده است که می‌تواند سودآوری شرکت را افزایش دهد. در این راستا احسان دشتیانه مدیر عامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس از پیگیری مجموعه برایتامین مالی داخلی و خارجی در جهت اجرای این پروژه خبر داد.

رکورد فروش شکسته شد!

«فصبا» سال ۱۴۰۳ را نیز به خوبی آغاز کرد. این بدان معنا است که فروردین امسال فروش ۱.۱ همتی را تجربه کرد و اردیبهشت این عدد را به ۲.۷ همت رساند. با ثبت این عدد، فصبا توانست رکورد فروش خود که متعلق به شهریور سال گذشته بوده را بشکند و تقریبا با فروش کل فصل زمستان شرکت رقابت کند.

 

 

حاشیه سود

چندی پیش، میز صنعت سازمان بورس اعلام کرد که حاشیه سود صنایع و شرکت‌های بورسی از ۲۹ درصد به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است. افزایش نرخ انرژی برای تولیدکنندگان، افزایش تعرفه صادرات، نحوه بازگشت ارز صادراتی و نرخ تامین مالی از دلایل بنیادینی به شمار می‌رود که این کاهش سودآوری را توجیه می‎بخشد. اما فصبا نه تنها کاهش سودآوری را تجربه نکرد، بلکه توانسته با توجه به موارد مطروحه یعنی سرمایه‌گذاری برای طرح‌های توسعه و همچنین افزایش در مقدار و نرخ فروش، حاشیه سود خود را افزایش دهد.

اقدام بانک مرکزی

در ادامه اقدامات حمایتی شورای عالی بورس برای بهبود وضعیت حاکم در بازار سهام، بانک مرکزی نیز در و های گذشته تسهیلاتی را برایصادرکنندگان فعال در صنایع فلزی در نظر گرفت. بر این اساس، کمیتهبازگشت ارز حاصل از صادرات، امکان واردات در ازای صادرات شرکت مدنظر و سایر شرکت‌های هم گروه را با نرخ توافقی مجاز دانست؛ مسئله‌ای که واضحا سبب افزایش صادرات «فصبا» خواهد شد و باید منتظر رکوردشکنی‌های جدیدی در زمینه فروش نیز باشیم. از سوی دیگر شاهد بهره‌برداری از طرح‌های توسعه این شرکت خواهیم بود که برآیند تمام این عوامل سبب می‌شود که به عملکرد «فصبا»، بیش از پیش امیدوار بود.

مطالب مفید