کدام میوه‌ها قند کمتری دارند

شاید بپرسید کدام میوه ها کمترین قند را دارند؟ میوه های بدون قند یا کم قند برای افرادی مناسب است که باید قند خون خود را تا حد مشخصی تنظیم کنند و همچنین می خواهند از مزایای این غذاها از جمله فیبر، مواد معدنی، ویتامین ها و آب در یک رژیم غذایی سالم بهره مند شوند. به همین منظور در این مطلب از سرگرمی روز به ارائه میوه های کم قند می پردازیم.

به گزارش سرگرمی روز، میوه حاوی قند طبیعی است، اما نه به گونه ای که باعث افزایش چربی دور کمر یا قند خون شود. درست است که افراد مبتلا به دیابت باید مراقب سطح خون خود باشند، اما میوه فواید زیادی دارد. بنابراین نباید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بهتر است مصرف میوه ها را با غذاهایی که قند مصنوعی دارند جایگزین کنید. با این حال، بیایید ببینیم کدام میوه ها قند کمتری دارند.

هلو

هلو شیرین و آبدار است و کربوهیدرات کمی دارد. این میوه شیرین و نرم بسیار خوش طعم است و می توان از آن در انواع غذاها از جمله دسر، اسموتی و … استفاده کرد. این میوه به دلیل وجود چندین ماده شیمیایی گیاهی (آنتی اکسیدان) که رنگ زرد مایل به نارنجی هلو را می دهد، در حفظ سلامت چشم بسیار موثر است. یک تا دو هلو تازه در هفته می تواند از چشمان شما در برابر گلوکوم محافظت کند.

انواع لیموترش

لیمو یک میوه کم کربوهیدرات و پرمغذی است. لیمو را می توان به عنوان میوه ای بدون قند نیز در رژیم غذایی خود استفاده کرد. همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی گزینه مناسبی برای نوشیدنی های بدون قند است. این آنتی اکسیدان ها با مولکول های رادیکال آزاد مرتبط با بیماری مزمن مبارزه می کنند. گنجاندن آب لیمو در رژیم غذایی کاهش وزن، دوز تقویت کننده ایمنی ویتامین C مورد نیاز بدن را فراهم می کند.

توت سیاه

اگر می‌پرسید «کدام میوه‌ها کمترین قند را دارند؟» باید بگوییم که بلک بری یک انتخاب عالی است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C، فیبر و کربوهیدرات کم است. شاه توت همچنین دارای چربی بسیار کم است و کمتر از 1% چربی مورد نیاز روزانه را تامین می کند. شاه توت به دلیل داشتن چربی کم و فیبر بالا ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. مصرف منظم توت فرنگی می تواند خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد.

خربزه

خربزه یکی از میوه های تابستانی با محتوای قند کم است. گوشت خربزه آبدار است و بسته به گونه خاص از نارنجی کم رنگ تا سبز متغیر است. خربزه به دلیل طعم با طراوت بسیار محبوب است و معمولا در روزهای گرم تابستان خورده می شود. این میوه سرشار از ویتامین های A و C است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. همچنین میوه ای آبرسان است و بدن را به خوبی آبرسانی می کند. خربزه را اغلب در دسرها یا به تنهایی بخورید.

گریپ فروت

گریپ فروت یکی دیگر از میوه هایی است که دارای فیبر بالا، کربوهیدرات و قند کم، اما سرشار از ویتامین C است. گریپ فروت سرشار از پتاسیم است که در صورت داشتن فشار خون بالا به تعادل سطح مایعات و سدیم در بدن شما کمک می کند. همچنین ممکن است در کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته موثر باشد. توصیه می کنیم گریپ فروت تازه را در سالاد میوه یا به تنهایی مصرف کنید.

نارنجی

وقتی به دنبال این هستید که ببینید کدام میوه ها قند کمتری دارند، مطمئناً پرتقال به ذهن شما خطور می کند. می توانید پرتقال را به عنوان بخشی از آب مصرفی روزانه خود بنوشید. یک پرتقال استاندارد حاوی 12 گرم قند و بیش از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C است. پرتقال از جذب آهن در بدن حمایت می کند و در عین حال نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی دارد. پرتقال همچنین کربوهیدرات کمی دارد، بنابراین گزینه خوبی برای بیماران دیابتی است.

آووکادو

متخصصان تغذیه آووکادو را به دلیل داشتن ویتامین های فراوان بهترین غذا برای رژیم های کم قند و کم کربوهیدرات می دانند. اما بسیاری از چربی های سالم وجود دارند که می توانند برای کاهش وزن موثر باشند. آووکادو اغلب به عنوان یک غذای کامل در نظر گرفته می شود زیرا می توان از آن در غذاهای مختلف استفاده کرد. علاوه بر این، آووکادو سرشار از فیبر، ویتامین های A، C، E، K و B6 است. آووکادو همچنین حاوی مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و مس است.

خیار

خیار یک میوه خوشمزه و سالم است که اغلب در سالاد استفاده می شود. این میوه قدرت آبرسانی بالایی دارد و می تواند قسمت مهمی از آب روزانه بدن را تامین کند. وقتی پوست خیار را جدا می کنید، این میوه در هر وعده 100 گرمی فقط 2.16 گرم کربوهیدرات دارد. لازم به ذکر است که پوست خیار حاوی بیشتر مواد مغذی است. در نتیجه باید این میوه را کامل بخورید. افرادی که از رژیم غذایی کم قند و کربوهیدرات پیروی می کنند باید خیار را در برنامه خود بگنجانند.

پاپایا

از نظر اینکه کدام میوه ها قند کمتری دارند، باید پاپایا را در لیست قرار دهیم. پاپایا که با نام «خربزه درختی» نیز شناخته می‌شود، میوه‌ای استوایی است که معمولاً در سالاد استفاده می‌شود. این میوه سرشار از فیبر، ویتامین C و به هضم غذا کمک می کند. پاپایا را می توان به سادگی برش داد و با کمی آب لیمو میل کرد. سعی کنید یک سالاد تند تایلندی با فلفل قرمز، سویا و پاپایای خرد شده درست کنید. ترکیب این میوه با سایر غذاها می تواند یک وعده غذایی کم قند را فراهم کند.

هندوانه

در مورد شاخص گلیسمی، هندوانه به عنوان یک میوه کلاسیک تابستانی دارای شاخص گلیسمی پایین 7.55 گرم در هر 100 گرم است. شاخص گلیسمی پایین نشان می دهد که این میوه دارای قند متوسطی است. از طرفی هندوانه سرشار از ویتامین A است و محتوای آب بالایی دارد، بنابراین شما را سیر نگه می دارد. با این حال، توصیه می کنیم مصرف هندوانه خود را به یک یا دو برش در روز محدود کنید.

خربزه

خربزه یکی از میوه های محبوب تابستانی است که در هر 100 گرم آن تنها 8.16 گرم کربوهیدرات دارد. خربزه همچنین جزو میوه های کم فروکتوز (قند طبیعی) طبقه بندی می شود. در نتیجه می توانید روزانه خربزه مصرف کنید. طبق تحقیقات انجام شده خربزه دارای مقدار قابل توجهی ویتامین C است و به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی در پیشگیری از بیماری های مختلف مانند سرطان موثر است. علاوه بر این، خربزه قدرت آبرسانی بالایی دارد و بدن را هیدراته نگه می دارد.

اهمیت میوه های کم قند در رژیم غذایی

بررسی اینکه کدام میوه ها قند کمتری دارند به شما این امکان را می دهد که یک رژیم غذایی کم قند برای خود ایجاد کنید. در واقع، میوه های کم قند فواید زیادی برای شما دارند. این میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و آبرسانی و سیری بالایی (به دلیل محتوای فیبرشان) فراهم می‌کنند.

متاسفانه تعداد کمی از مردم میوه می خورند! بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، از هر 10 بزرگسال، تنها 1 نفر در یکی از وعده های غذایی روزانه خود میوه و سبزیجات مصرف می کند. کمبود این مواد مغذی مهم می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی شود. به طور کلی، مصرف میوه های کم قند در رژیم غذایی می تواند فواید زیر را در هر ماه داشته باشد:

کمک به کاهش وزن و کاهش وزن
کاهش خطر بیماری قلبی
تقویت سلامت دستگاه گوارش
آنها به هیدراته شدن بدن کمک می کنند
خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهید
در رژیم غذایی مرتبط با سرطان موثر است

آیا مصرف میوه های کم قند برای دیابتی ها مجاز است؟

میوه هایی با محتوای قند کم معمولاً برای بیماران دیابتی مجاز است. اما این افراد ممکن است بپرسند کدام میوه ها قند کمتری دارند و باید در رژیم غذایی افراد دیابتی گنجانده شوند؟ این میوه ها شامل انواع توت ها، پرتقال، هلو، خربزه و خیار هستند که می توانند سطح قند خون را سریعتر از میوه های حاوی قند بالا ببرند. با این حال، توصیه می کنیم همیشه با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

حرف آخر

شما به خوبی می دانید که کدام میوه ها قند کمتری دارند. بنابراین توصیه می کنیم این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از فواید آنها بهره مند شوید. اما اگر مشکل یا بیماری مرتبط با قند خون ندارید، بهتر است همه میوه ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اما اگر بیماری زمینه ای دارید، باید میوه هایی مصرف کنید که به بهبود مشکلات شما کمک می کند.

مطالب مفید