دمپخت گوشت بوشهری: سفری لذیذ به قلب طعم‌های جنوبی

فراروـ  غذا‌های محلی درواقع به نوعی میراث فرهنگی مردمان هر کشوری محسوب می‌شوند. برخی از این غذا‌ها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذا‌های جدید، کم کم از یاد رفته‌اند و یا روش طبخ آن‌ها متفاوت شده است. اگر به هر نقطه از ایران سفر کنید، قطعا با غذا‌های بسیار خوشمزه و محلی آشنا می‌شوید که برخی از آن‌ها را تابه‌حال نخورده‌اید یا حتی نامش را شنیده‌اید. خوزستان و استان‌های جنوبی ایران خاستگاه غذا‌های متنوعی است که هر کدام از آن‌ها پیشینه فرهنگی خاص خود را دارند. پلو‌های مخلوط واقعا بی‌نظیر هستند. کمتر کسی پیدا می‌شود که لوبیا پلو، عدس پلو، باقالی پلو، شیرینی پلو و… را دوست نداشته باشد. پلو‌های مخلوط جدای از خوشمزگی خیلی هم متنوع هستند و تقریبا با هر موادی که در دسترس دارید، می‌توانید دست به ابتکار بزنید و یک بشقاب پلوی مخلوط خوشمزه درست کنید. دمپخت گوشت بوشهری یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه و مشهور جنوبی است که می‌خواهیم در این مطلب آموزش آن را با شما به اشتراک بگذرایم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج: ۳ پیمانه
گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۱ بوته
گشنیز: ۶۰۰ گرم
شوید: ۲۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی: ۱ پیمانه سرخالی
نمک، فلفل، زردچوبه و پودر لیمو عمانی: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این دمپخت خوشمزه ابتدا گوشت را همراه با یک عدد پیاز، کمی زردچوبه، یک حبه سیر، فلفل و یک لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا گوشت کم کم بپزد و نرم شود. لوبیا چشم بلبلی را هم همراه با آب و مقداری نمک بگذارید تا بپزد. شوید و گشنیز را خرد کنید. سیر‌ها را پوست و خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز قرار بدهید. سی ثانیه بعد وقتی عطر سیر بلند شد، گشنیز و شوید خرد شده را اضافه کنید و کمی زردچوبه، نمک، فلفل و پودر لیمو عمانی بپاشید. سبزی را حدود دو تا سه دقیقه تفت بدهید، سپس برنج را که از قبل چند ساعت خیس داده‌اید، به سبزی‌های تفت خورده اضافه کنید. لوبیا چشم بلبلی پخته را آبکش کنید و روی برنج بریزید و در آخر گوشت پخته را همراه با آب گوشت صاف شده به قابلمه برنج اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند. اجازه بدهید آب برنج بجوشد و کشیده شود، سپس مقداری روغن روی برنج بریزید و برنج را دم کنید و ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا برنج دم بکشد. حالا دمپخت گوشت بوشهری خوشمزه ما آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم
۱ـ برای درست کردن این دمپخت حتما از سبزی تازه استفاده کنید؛ زیرا سبزی‌های خشک عطر و بوی کافی را ندارند.

۲ـ برای درست کردن این غذا بهتر است از گوشت گوسفند با چربی استفاده کنید. اکر گوشت گوسفند دوست ندارید، می‌توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید.

۳ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم‌تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

مطالب مفید