انتخاب برنده: رییس آینده سازمان سینمایی از بین سه نامزد!

بانی‌فیلم: پس از اینکه برخی شایعات از ماندگار شدن محمد خزاعی خبر می‌داد اما حضور او در برنامه هفت تلویزیون و دفاعش از برنامه‌های سابق سازمان سینمایی نشان داد کهتلاش‌هایش بی‌فایده بوده و او رفتنی‌ست!
دلایل اینکه چرا به کار بردن سیاست‌های مماشاتی که فصل‌الخطاب ماندن خراعی در پست‌های دولتی بود، نتوانست به ابقای این معلم سابق امور تربیتی کمک کند تا همچنان بر اریکه قدرت بماند، حرف و حدیث‌های زیادی دارد که از حوصله این گزارش کوتاه خارج است!
به هر حال با قطعی شدن رفتن خزاعی از ساختمان بهارستان، این روزها نام سه گزینه برای پذیرش مسئولیت ریاست سازمان سبنمایی مطرح شده است.
این سه گزینه عبارتند از: علیرضا تابش مدیرعامل پیشین بنیاد فارابی، رائد فریدزاده مدیر بخش بین‌الملل فارابی و صادق موسوی مدیرعامل سابق انجمن سبنمای جوانان و یکی از معدود مدیران باقیمانده از دوران ریاست حجت‌اله ایوبی و محمدمهدی حیدریان که در دولت سیزدهم نیز حضور پررنگی داشت.

با وجود اینکه مروری بر کارنامه دوران مدیریتی این سه نفر نشان می‌دهد هرکدام دارای سوابق متعددی بوده‌اند اما به نظر می‌رسد از میان این سه گزینه، احتمال سپردن مسئولیت سازمان سینمایی به علیرضا تابش بیشتر از دو گزینه دیگر باشد.
حضور فعال علیرضا تابش در کمیته راهبری و اینکه پیش‌تر از او به عنوان گزینه پست وزارت‌های ارشاد و میراث فرهنگی نام برده می‌شد، کفه ترازو انتخاب را به نفع این مدیر سینمایی سنگین می‌کند.

رائد فریدزاده دیگر گزینه پست ریاست سازمان سینمایی، که حضورش در مشاغل سینمایی بیشتر به مناسبت حضور سالیان دراز پدرش مهدی فریدزاده در مدیریت‌ها تلویزیونی و فارابی بود،در دوره دولت اول حسن روحانی  بنیاد فارابی رفت، در کارنامه فریدزاده و دوران مسئولیت‌اش، فراتر از فعالیت در معاونت بخش بین‌الملل فارابی، مسئولیت دیگری را نمی‌بینیم..
حضور فریدزاده همزمان شد با رفتن امیر اسفندیاری مدیر دیرپای بخش بین‌الملل.،اما این حضور برای سینمای ایران چندان موثر نبود.

اما داستان سیدصادق موسوی متفاوت است؛ او که کارمند رسمی وزارت ارشاد است پس از پایان ریاست‌اش در انجمن سینمای جوانان، در دوران کوتاه ریاست حیدریان هم در این سازمان ماند.(حسین پارسایی مدیر اسلق تئاتری هم از دیگر مدیران ماندگار از دوران ایوبی به دوران حیدریان بود!!)
موسوی پس از پایان عمر دولت روحانی، با حکم خزاعی مدیرکل دفتر امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی شد تا نشان دهد جابجایی روسای سازمان سبنمایی نمی‌توانند جایگاه و موقعیت او را به خطر بیندازند!
با وجود اینکه صادق موسوی تمامی مشخصه‌های مدیران معتمد و مورد تایید را دارد اما بعید است عباس صالحی مسئولیت ریاست سازمان سینمایی را به او بسپارد.
شخصی که قرار است بر صندلی ریاست سازمان سینمایی تکیه زند، نه می‌تواند مسیر نادرست دوران خزاعی را ادامه دهد و نه قادر به بازگشت به دوران پیش از دولت سیزدهم خواهد بود.
سینما و سیاست‌هایش باید شکل و شمایلی جدید را تجربه کند تا شاید در وانفسای دوران کمرنگ شدن جایگاه معنوی سینما و هجوم سرطان‌وار دیدگاه‌های «تجاری-لمپنی»، مدیران جدید بتوانند کشتی بلازده و گرفتار توفان‌ سینمای کشور را به ساحلی امن برسانند، موضوعی که دستیابی به آن بسیار و دشوار است…

مطالب مفید