تلگرام سر تعظیم فرود آورد؛ ارائه اطلاعات مجرمین به دولت‌ها آغاز شد

تلگرام در پی فشار دولت فرانسه و اتحادیه اروپا بعد از دستگیری پاول دورف، از این پس اطلاعات برخی از کاربران را به مراجع تحویل خواهد داد.

به نظر می‌رسد بازداشت پاول دورف که برای مدتی به تیتر اول اخبار تکنولوژی تبدیل شده بود، بالاخره اولین نتایج خود را نشان می‌دهد. تلگرام به‌تازگی اعلام کرد که در صورت صدور حکم، اطلاعات کاربرانِ مظنون نظیر شماره تلفن و آی‌پی آن‌ها را به مراجع تحویل خواهد داد؛ موضوعی که هم می‌تواند به افزایش امنیت کاربران در این پلتفرم کند و هم باعث افزایش نگرانی‌ها درباره نقض حریم خصوصی در آن شود.

تلگرام اطلاعات شخصی کاربران مظنون به جرم را افشا می‌کند

تلگرام در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که در صورت دریافت حکم موثق از سوی مراجع قضایی مبنی بر مظنون بودن کاربری به ارتکاب جرم و نقض مقررات تلگرام، درخواست را به‌صورت قانونی بررسی می‌کند و سپس در مرحله آخر شماره تلفن و آی‌پی کاربرِ مظنون را به مقامات مربوطه ارائه می‌کند.

به نظر می‌رسد بعد از فشار دولت فرانسه روی تلگرام بابت فراهم‌سازی امکان فعالیت‌های مجرمانه در این پلتفرم، تلگرام تصمیم گرفته است با این اقدام در راستای جلب اطمینان مقامات قدم بردارد. پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، در پستی در این پیامرسان گفت که با اعمال این تغییرات به دنبال بازداشتن مجرمان از سوء استفاده از قابلیت سرچ هستند؛ چراکه برخی از افراد برای فروش کالاهای غیرقانونی از همین قابلیت برای پیدا کردن کانال‌های عمومی و بات‌ها استفاده می‌کنند.

دورف در پست تلگرامی خود به صراحت اعلام کرد شماره تلفن و آی‌پی کاربران را در صورت نقض قوانین و مقررات تلگرام به مقامات رسمی ارائه می‌کنند. او همچنین اظهار داشت که «نمی‌گذاریم سوء استفاده‌گران امنیت پلتفرم ما برای حدود یک میلیارد کاربر را به خطر بیندازند».

همان‌طور که وب‌سایت 404 مدیا اشاره کرده است، پیش‌تر تلگرام مطابق قوانین و مقررات خود صرفاً اطلاعات شخصی افرادِ مظنون به اقدامات تروریستی را افشا می‌کرد. با وجود این، حالا این پیامرسان ممکن است اطلاعات مظنونین به بقیه جرائم را هم به مراجع قضایی تحویل بدهد. تلگرام می‌گوید هر سه ماه با انتشار گزارش‌هایی مشخص می‌کند که اطلاعات کاربران را به مراجع ارائه داده است یا خیر.

تلگرام به‌خاطر سیاست‌های آسان‌گیرانه خود همواره بستری مناسب برای خیلی از مجرمان بوده است. حتی گزارشی جدید از سوی نیویورک تایمز از وجود هزاران کانال در این پلتفرم خبر می‌داد که مشغول به فعالیت‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر، سوء استفاده جنسی از کودکان و ترویج افراط‌گرایی هستند.

به گفته دورف، تلگرام علاوه بر به‌روزرسانی قوانین و مقررات خود در زمینه افشای اطلاعات کاربران مظنون، از هوش مصنوعی برای تشخیص و حذف محتوای مسئله‌دار از قسمت سرچ این پیامرسان بهره می‌گیرد. انتظار می‌رود تلگرام رفته‌رفته با اعمال تغییرات بیشتر با هدف مدیریت محتوای مجرمانه و ارتقای امنیت و حریم خصوصی کاربران، برای ترمیم تصویر خود تلاش کند.

در گجت نیوز بخوانید:

مطالب مفید