باورکردنی نیست! این 7 ویژگی برجسته در آیفون 16 پرو که حتی پرچمداران اندرویدی هم ندارند!

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 04 مهر 1403 ساعت 17:18

شاید آیفون 16 پرو محصولی انقلابی نباشد؛ اما قابلیت‌هایی دارد که حتی پرچمداران اندرویدی هم از آن بی‌بهره هستند. اینجا با این قابلیت‌ها آشنا خواهیم شد.

با وجود اینکه سری گوشی‌های پرچمدار آیفون 16 اپل ارتقایی جزیی نسبت به سال گذشته به شمار می‌روند، اما همچنان بسیاری قابلیت‌های جذاب این کمپانی‌ها هنوز حتی توسط بهترین گوشی‌های اندرویدی نیز قابل ارائه نیست. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از قابلیت های منحصربفرد آیفون 16 پرو اپل که در پرچمداران اندرویدی وجود ندارند.

کدام قابلیت های آیفون 16 پرو در پرچمداران اندرویدی هم قابل مشاهده نیست؟

از میان قابلیت‌های منحصربفرد سری iPhone 16، برخی به‌طور خاص مرتبط با تراشه A18 هستد و تعدادی نیز از توانمندی و خلاقیت اپل نشات می‌گیرند. در هر صورت هیچ‌یک از این قابلیت‌ها هنوز توسط رقبای مهم اندرویدی اپل ارائه نشده است.

شارژ مغناطیسی سریع مشابه MagSafe

اپل سیستم شارژ بیسیم مگ سیف خود را در سال 2021 و همراه با آیفون 12 معرفی کرد و از آن زمان به‌طور پیوسته در حال ارتقای آن است؛ به‌طوری که آیفون 16 پرو اکنون از شارژ بیسیم 25 واتی پشتیبانی می‌کند.

آنچه مگ سیف را به سیستمی منحصربفرد تبدیل می‌کند، نه فقط توانمندی شارژ آن، بلکه پروفیل توزیع توان مغناطیسی خاصش است که کاربر را از قرار دادن گوشی موبایل در زاویه‌ای خاص برای شارژ شدن آن به‌صورت بیسیم بی‌نیاز می‌کند. از سوی دیگر به‌کمک مگ سیف می‌توان اکسسوری‌های مختلف آیفون را به قسمت پشت آن چسباند تا نگرانی از بابت گم شدن‌شان از بین برود.

در سوی دیگر هم استاندارد Qi2 را داریم که در سال 2023 با هدف ارائه سیستم شارژ بیسیم مشابه مگ سیف اپل برای گوشی‌های اندرویدی معرفی شد. با این وجود پس از گذشت یک سال هیچ‌یک از گوشی‌سازان مهم اندرویدی مثل سامسونگ و گوگل از آن استفاده‌ای نکرده‌اند.

البته کمپانی HMD مدتی پیش یک گوشی اندرویدی با قابلیت شارژ بیسیم Qi2 را رونمایی کرد؛ اما این گوشی نه بازار گسترده‌ای داشت و نه مشخصات فنی درخور توجهی ارائه می‌کرد. این سیستم شارژ بیسیم همچنین حداکثر توان 15 واتی را ارائه می‌کند که در مقایسه با توان 25 واتی اپل ضعیف‌تر به شمار می‌رود و بعید به نظر می‌رسد هواخواهان چندانی پیدا کند.

کلید اکشن باتن قابل شخصی‌سازی

سال گذشته، اپل کلید خاطره‌انگیز قطع و وصل کردن زنگ‌خور آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس را با کلیدی موسوم به اکشن باتن جایگزین کرد. این کلید قابل تنظیم بوده و کاربران می‌توانستند بسته به نیاز خود کاربری خاصی را به آن محول کنند.

محبوبیت این کلید باعث شد کوپرتینویی‌ها تمامی اعضای خانواده آیفون 16 را به این کلید مجهز کنند. این درحالی‌ست که هیچ‌یک از گوشی‌های سرشناس بازار اندروید کلید فیزیکی تنظیم‌پذیر را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد.

به‌کمک کلید Acton Button در آیفون 16 قادر خواهید بود هر اپلیکیشنی که در نظر دارید را باز کنید یا حتی چراغ فوه را روشن کرده و یا شروع به ضبط صدا نمایید. در عین حال تنها کار اضافی که کلیدهای فیزیکی گوشی‌های اندرویدی انجام می‌دهند، دو بار فشردن پیاپی کلید Power برای باز کردن اپلیکیشن دوربین در برخی مدل‌هاست.

از سوی دیگر، قابلیت میان‌برها (Shortcuts) در آیفون 16 پرو و دیگر اعضای خانواده آیفون 16 نیز ویژگی جذاب دیگری است که پرچمداران اندرویدی از آن بی‌بهره‌اند.

کلید دوربین خازنی

یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های سری آیفون 16 را نیز باید کلید کمرا کنترل دانست که همان‌طور که از نامش پیداست، کنترل کامل تنظیمات عکسبرداری و ضبط ویدیو را زیر انگشتان کاربر قرار می‌دهد.‌ یک بار فشردن این کلید اپلیکیشن دوربین را باز کرده و با سوایپ کردن روی آن می‌توانید به تنظیمات مختلف تصویر مثل میزان اکسپوژر، سطح بزرگنمایی یا بالانس رنگ سفید دسترسی پیدا کنید یا سبک‌های عکاسی مختلف را انتخاب نمایید.

این کلید همچنین صرفا مختص اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین نبوده و با سایر اپلیکیشن‌های شخص ثالث هم سازگار خواهد بود. کلید کمرا کنترل در آیفون 16 همچنین قادر به ارائه پاسخ ارتعاشی به انگشت کاربر هم بوده و می‌تواند چگونگی کادربندی و وضعیت عکس را به کاربران اطلاع دهد.

البته برخی گوشی‌های سونی اکسپریا پیش‌تر کلید فیزیکی دوربین را به کاربران‌شان ارائه کرده بودند. با این وجود کلید فیزیکی این گوشی‌ها بسیار ساده‌تر طراحی شده و کاربری فوق‌العاده محدودتری داشت. از سوی دیگر، سایر گوشی‌سازان اندرویدی اما با این کلید بیگانه بوده و تا کنون هرگز آن را در محصولاتشان تعبیه نکرده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید: ۸ قابلیت منحصربفرد کلید کمرا کنترل آیفون ۱۶ که عکسبرداری را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهند

پشتیبانی از عکس‌های 48 مگاپیکسلی ProRAW بدون لگ شاتر

بهترین گوشی های پرچمدار اندرویدی حال حاضر بازار قادر به ثبت تصاویر RAW با رزولوشن 50 یا حتی 200 مگاپیکسلی هستند. با این وجود تاخیر نسبتا طولانی شاتر حین ثبت عکس‌های RAW باعث می‌شود که ثبت تصاویر پیاپی عملا غیرممکن شده و گرفتن عکس از سوژه‌های متحرک به فرآیند طاقت‌فرسا در گوشی‌های اندرویدی تبدیل شود.

با این وجود آیفون 16 پرو به‌لطف بهره‌مندی از سنسورهای سریع و پردازشگر قدرتمند سیگنال تصویری قادر است بدون کوچکترین تاخیر در عملکرد شاتر تصاویر RAW ثبت کند. البته این قابلیت ممکن است برای بسیاری کاربران عادی اصلا مهم نباشد. با این وجود اگر به عکسبرداری اندکی حرفه‌ای‌تر فکر می‌کنید مسلما ثبت تصاویر RAW برای‌تان فوق‌العاده حائز اهمیت خواهد بود.

ضبط ویدیوهای 4K/120 FPS دالبی ویژن

دیگر قابلیت دوربین آیفون 16 پرو که پرچمداران اندرویدی از آن بی‌بهره هستند، ضبط ویدیوهای با رزولوشن 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه در حالت دالبی ویژن HDR است که در دنیای امروز گوشی‌های موبایل استثنایی و بی‌رقیب به شمار می‌رود.

در دنیای اندروید البته برخی گوشی‌های چینی مثل محصولات پریمیوم و اولترا شیائومی قادر به ارائه ویژگی مشابه هستند. با این وجود اکثر بازیگران اصلی و تاثیرگذار دنیای گوشی‌های اندرویدی هنوز از HDR10+ به‌جای دالبی ویژن پشتیبانی کرده و ضبط ویدیوهای 4K در آن‌ها به 60 فریم بر ثانیه محدود است.

حاشیه‌های فوق‌العاده باریک صفحه نمایش

تعداد گوشی‌های پریمیوم اندرویدی با صفحه نمایش‌های باکیفیت امولد قابل شمارش نیست. این گوشی‌ها عموما با ارائه نرخ رفرش بالا و حاشیه‌های خمیده سعی دارند جذاب‌تر به نظر رسیده و میزان حاشیه را تا جای ممکن کمتر نشان دهند. اپل اما امسال با آیفون 16 پرو توانسته این کار را واقعا انجام دهد و حاشیه‌های صفحه نمایش 120 هرتزی و اولد خود را به‌طور باورنکردنی نازک طراحی کند.

اپل البته ادعا کرده که حاشیه‌های صفحه نمایش iPhone 16 Pro از تمامی محصولاتش در طول تاریخ باریک‌تر است. با این وجود اگر به پرچمداران مطرح حال حاضر دنیای گوشی‌های اندرویدی نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که هیچیک از آن‌ها قادر به رقابت با گوشی‌های جدید اپل در این بخش نخواهد بود.

ضبط عکس‌ها و ویدیوهای محیطی

دیگر قابلیت منحصربفرد آیفون 16 پرو اپل عکسبرداری، ضبط ویدیو و ثبت صداهای «محیطی» است. سری آیفون 15 پرو اپل البته پیش‌تر قابلیت ضبط ویدیوهای محیطی را به کاربران ارائه می‌کردند. با این وجود در نسل جدید شاهد افزوده شدن امکان عکسبرداری محیطی به پرچمداران اندروید هستیم.

اگر تصاویر و ویدیوهای محیطی ثبت‌شده توسط آیفون 16 پرو را در هدست ویژن پرو تماشا کنیم، صحنه‌هایی سه‌بعدی را مشاهده خواهیم کرد؛ گویی در همان لحظه در محل ثبت عکس حاضر هستیم. البته به‌جز هدست‌های گرانقیمت اپل ویژن، هدست Quest متا نیز از عکس و ویدیوهای سه‌بعدی پشتیبانی کرده و به‌زودی می‌تواند در کنار آیفون‌های جدید اپل به کار رود. با این وجود هیچ گوشی میانرده یا حتی پرچمدار اندرویدی تا کنون چنین قابلیتی را به کاربرانش ارائه نکرده است.

البته اگر واقع‌بینانه به مسائل نگاه کنیم، فناوری‌های واقعیت افزوده/مجازی هنوز نتوانسته‌اند به‌طور قابل توجهی روی زندگی کاربران تاثیرگذار باشند. بنابراین شاید عدم پشتیبانی از آن‌ها توسط پرچمداران اندرویدی مساله چندان بزرگی نباشد.

جمع‌بندی؛ ویژگی‌های اختصاصی آیفون 16 پرو تا چه‌حد روی موفقیت آن در برابر رقبای اندرویدی تاثیرگذار هستند؟

ممکن است گمان کنید اکثر قابلیت‌های اختصاصی iPhone 16 Pro که در این متن معرفی شدند چندان تاثیرگذار و حائز اهمیت نیستند. تا حد زیادی حق با شماست و بسیاری قابلیت‌های جدید آیفون‌های 2024 اپل در کاربری عادی این گوشی تاثیر چندانی نخواهند داشت. با این وجود برخی دیگر از این ویژگی‌های اختصاصی آیفون 16 پرو گویای اوج دقت عمل اپل در طراحی محصولات پرچمدار و توجه بی‌سابقه‌اش به جزئیات و ارائه برترین قابلیت‌ها به کاربرانش است.

بنابراین اگر در حال حاضر کاربر گوشی‌های اندرویدی باشید احتمالا این قابلیت‌های اختصاصی جذابیت چندانی برای‌تان نخواهند داشت؛ اما اگر در حال حاضر از گوشی‌های اپل استفاده می‌کنید احتمالا ویژگی‌های جدید آیفون 16 پرو را تحسین خواهید کرد.

در گجت نیوز بخوانید: امتیازهای دوربین آیفون 16 پرو مکس در آزمون‌های DxOMark مشخص شد تماشا کنید: این شما و این نخستین ویدیو جعبه گشایی آیفون ۱۶ پرو اپل ۵ قابلیت جدید آیفون ۱۶ پرو که سال‌هاست روی گوشی‌های اندرویدی وجود دارد ۷ دلیل برای خرید آیفون ۱۶ پرو و سه دلیل برای عدم خرید آن

مطالب مفید