سال‌هاست که «رزمندگان جنگ نرم» زیر آتشبارهای سنگین مدیریتی، سیاسی و اقتصادی گرفتار شده و به «قتل عام» رسیده‌اند. امیدوارم که «آقای صالحی» با جدیت وارد میدان شده و در پشتیبانی همه‌جانبه از «جبهۀ مقاومت»، نقش موثری ایفا کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حبیب الله بهمنی نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما همزمان با هفته دفاع مقدس و سالگرد حماسه غرور آفرین طوفان الاقصی به بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی و سینمایی بالاخص در ترسیم هنرمندانه مقاومت اسلامی پرداخت و با اشاره به مانع تراشی‌های صورت گرفته بر سر دو کار سینمایی و یک سریال تلویزیونی آماده تولید خود در طی یک سال گذشته تصریح کرد: امیدوارم اینک جناب آقای صالحی که با تأیید و یا تأکید مقام معظم رهبری سکان هدایت عرصۀ فرهنگ و هنر را بدست گرفته‌اند، نگاه ایشان را در همۀ ابعاد جاری و ساری نمایند. بنده از ایشان و تمامی مدیران انقلابی حوزۀ سینما و تلویزیون توقع دارم برای پشتیبانی همه جانبه از «جبهۀ مقاومت» بطور جدی وارد عمل شده و ایفای نقش نمایند.

«حبیب الله بهمنی» نویسنده و کارگردان نام آشنای عرصه سینمای مقاومت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس با سالگرد حماسه طوفان الاقصی بیان داشت: به نظر بنده همانطور که دفاع مقدس ایران نقطۀ مهم جهش انقلاب اسلامی به سوی تحقق آرمانهی آن بود، عملیات طوفان الاقصی نیز نقطه عطفی است در روند تلاشهای ملت مظلوم و در عین حال مقتدر فلسطین برای آزاد سازی سرزمینشان از اشغال. سالگرد این دو رویداد مهم تاریخ انقلاب اسلامی را به ملت انقلابی ایران و امت اسلامی بویژه ملت‌های محور مقاومت تبریک می‌گویم.

کارگردان فیلم سینمایی «شب کایت ها» افزود: جا دارد به محضر رزمندگان پیش کسوت دوران دفاع مقدس و رزمندگان جوان مقاومت نیز تبریک بگم. دوست دارم در این فرصت به عنوان یک رزمندۀ دیروز صحنه های نبرد، از همرزمان خودم عذر خواهی کنم. بخاطر کاستی ها و سستی هائی که شخصاً در این عرصه مرتکب شدم. یعنی آنطوری که دوست داشتم نتوانستم بر شرایط غلبه کنم یا با آنها سازش کنم. به عنوان یک فیلمساز دوست داشتم از دردها و رنجهای بی پایان مستضعفان و مظلومان بویژه مردم فلسطین بگویم و قدمی در آگاهی بخشی افکار عمومی جهانیان و احقاق حقوق آنها بردارم. از این رو بود که با پایان دفاع مقدس که عمدتا نظامی بود، با این احساس و انگیزه به جبهۀ فرهنگ و هنر و بویژه سینما آمدم تا بتوانم زینب گونه پیام رسان عاشورای دفاع مقدس و صدای مظلومان و محرومان مردم فلسطین و سایر محرومان باشم.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «زندانی ۷۰۷» و «مروارید سیاه» سپس در پاسخ به این پرسش که شما در کارنامه خود کارهای سینمائی و تلویزیونی متعددی به ثبت رسانده و همچنین سال‌هاست که در عرصۀ تدریس و دانشگاه حضور فعال و جدی داشته اید، آیا به خواستۀ خود نرسیدید؟ گفت: البته تا آنجا که توانستم تلاش کردم. اما در این عرصه، با مسائل و موانع و مشکلاتی روبرو شدم نه از جنس تیر و ترکش و بمب و خمپاره. بلکه از جنس ریا و تزویر و حب مقام و شهرت و شهوت و ثروت. در این جبهه جدید بود که فهمیدم، چرا رسول اکرم صلی الله علیه و آله جنگ را با آن همه سختی های خاص خودش جهاد اصغر نامیده بودند و جهاد با نفس را جهاد اکبر. حداقل فهمیدم در آنجا مجاهد باید از خاکریز دشمن بگذرد. اما در اینجا باید از خاکریز نفس خودش. ابتدا فکر می‌کردم از نفس خودت بگذری کار تمام است. اما بعدتر فهمیدم فقط با نفس خودت روبرو نیستی بلکه نفس های پلید و مارهای خوش و خط وخال دربرابرت صف کشیده‌اند. انگار در طول تاریخ یزیدی ها مأموریت دارند تا زینبی ها نتوانند پیام رسان عاشورائیان باشند.

این سینماگر پیشکسوت عرصه سینمای دفاع مقدس در ادامه ضمن اشاره به نقش مدیران فرهنگی در ایجاد موانع متذکر شد: با این همه خود را مقصر می‌دانم نه آنها را. زیرا آنها برای تصمیماتشان هزاران دلیل و توجیه دارند. دست کم اقتضای مدیریتشان یا سیاستهای رنگارنگشان بوده است. در تمام این سالها من نتوانسته ام آنها را قانع کنم، یا بلد نبوده‌ام چگونه از هزارتوی روابط خود را به مقصد برسانم. هرچه بوده، نتیجه این شده که کسی که می‌توانسته برای تداوم راه شهدای انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ مقاومت و انتقال پیام عاشورائی آنها زینب وار بکوشد، زمین گیر شده و توانش به هدر رفته است. علاوه بر خودم، فرمانده هان خودم را نیز مقصر می‌دانم. همانهایی که بعد از جنگ سخت، رزمندگان جنگ نرم را به حال خود رها کردند تا زیر انواع آتشبار مدیریتی و سیاسی و اقتصادی زمینگیر یا قتل عام شدند.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «تارهای نامرئی» و «رانندهٔ سفیر» در ادامه این گفتگو ضمن بیان این مطلب که «هرچند سال‌هاست دستهای پیدا و پنهان راه‌ها را بر نیروهای انقلاب بسته‌اند، اما هیچگاه نا امید نشده‌ام. این را از امامین انقلاب آموختم که به وظیفه فکر کنم نه به نتیجه» تصریح نمود: دوست دارم در آستانۀ سالگرد حماسۀ تاریخی عملیات طوفان الاقصی، بجای تبریک خشک و خالی به رزمندگان فلسطینی برایشان کاری کرده باشم.

وی افزود: در طول یکسال گذشته خداوند این توفیق را به من و گروهی که با آنها کار می‌کنم، داد تا با سرمایه‌گذاری شخصی خودم سه داستان گوناگون در قالب دو کار سینمایی و یک سریال تلویزیونی که شامل یک طرح و یک فیلمنامه سینمائی با دو داستان متفاوت، و داستان سوم را در چارچوب طرح یک سریال تلویزیونی است را بنویسیم و آماده مراحل بعدی نمائیم.

«حبیب الله بهمنی» در پایان این گفتگو متذکر شد: امیدوارم اینک جناب آقای صالحی که با تأیید و یا تأکید مقام معظم رهبری سکان هدایت عرصۀ فرهنگ و هنر را بدست گرفته‌اند، نگاه ایشان را در همۀ ابعاد جاری و ساری نمایند. بنده از ایشان و تمامی مدیران انقلابی حوزۀ سینما و تلویزیون توقع دارم برای پشتیبانی همه جانبه از مبارزات جبهۀ مقاومت برای آزادی فلسطین بطور جدی وارد عمل شده و ایفای نقش نمایند.

مطالب مفید