بیشتر عسل‌های محلی، تقلبی است؟!

رئیس اداره نظارت بر واردات و صادرات معاونت غذا و داروی استان یزد ضمن بیان اینکه احتمال تقلب در تولید عسل بومی وجود دارد، گفت: عسلی که در کارخانه های معتبر تولید می شود تحت نظارت و سازمان غذا و دارو است. بازرسی

به گزارش سرگرمی روز، «مسعود حبیبی» با اشاره به اینکه عسل طبیعی که بدون دخالت انسان تولید می شود دارای خواصی است، اظهار کرد: با افزایش جمعیت انسان، با افزایش تقاضا برای عسل، تقلب نیز در این بازار افزایش یافته است. .
وی یکی از متداول ترین تقلب ها در این فرآیند را ارائه شربت قند به زنبورها عنوان کرد و گفت: با این کار زنبورها از شربت قند استفاده می کنند و در نتیجه عسلی که تولید می کنند دارای مقدار زیادی قند یا ساکارز است.

حبیبی توضیح می دهد: ساکارز قند معمولی است که از ترکیب گلوکز و فروکتوز تشکیل می شود که حداکثر مجاز برای آن در استاندارد عسل است.

رئیس اداره نظارت بر واردات و صادرات غذا و داروی استان اگرچه با اشاره به اینکه استاندارد ساکارز در عسل پنج درصد است، گفت: عسلی که بر اساس استاندارد تولید می شود با آزمایش های ویژه اندازه گیری و پایش می شود، اما درصد ساکارز در عسل های محلی به دلیل بررسی و آزمایش نشدن مشخص نیست و همه اینها به اعتماد خریدار به فروشنده بستگی دارد.

حبیبی با بیان اینکه بعضاً محصول عرضه شده توسط تولیدکنندگان غیراستاندارد عسل نیست و هیچ دخالتی در فرآیند تولید فرآورده های زنبور عسل ندارد، گفت: برخی افراد سودجو با اختلاط شربت شکر و اسانس عسل تقلبی تولید می کنند.

وی با بیان اینکه عسل تولید شده در کارخانه های معتبر تحت نظارت و کنترل سازمان غذا و دارو است، گفت: اما باز هم گاهی اوقات پیش می آید که کلاهبرداری در تولید عسل در کارخانه ها به ویژه در کارخانه های ناشناس انجام می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح نمونه برداری سطح عرضه (pms) گفت: در اجرای این طرح، کارشناسان با خرید محصولاتی مانند عسل، آزمایشات لازم را برای کنترل و تایید استانداردها انجام می دهند.

حبیبی با وجود اینکه ترکیب هیدروکسی متیل فورفورال را از دیگر مواردی است که در سازمان غذا و دارو بررسی می شود، عنوان کرد: این ماده با حرارت دادن مس تولید می شود.

رئیس اداره کنترل واردات و صادرات در پایان تصریح کرد: عسل های محلی از نظر میکروبی حاوی کلستریدیوم بوتولینوم هستند و به همین دلیل برای کودکان زیر دو سال مناسب نیستند.

مطالب مفید