ماجرای بی‌پایان مطالبات کارگران معدن طزره دامغان: پرونده‌ای که بسته نمی‌شود

به گزارش تجارت نیوز،

حادثه مرگ حدود ۵۰ کارگر معدن در طبس واقعه دلخراشی است که قلب و روح هر انسانی را به درد می‌آورد. در استان سمنان نیز این حوادث مسوبق به سابقه است.

حادثه ریزش آوار تونل ۴۲ معدن زغال سنگ طزره دامغان یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ در روز کارگر و محبوس شدن ۲ معدنکار در زیر آوار به مرگ آنان منجر شد.

شامگاه یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ نیز به دلیل حادثه در یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ متعلق به شرکت البرز شرقی ۶ نفر از کارگران در حال فعالیت در عمق ۷۰۰ متری معدن دچار سانحه شدند و اینحادثه نیز به مرگ معدن‌کاران منجر شد.

عمل به وعده‌ها مهمترین خواسته معدن‌کاران

جمعی از کارگران معدن طزره دامغان وابسته به شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی، در اعتراض به نحوه پرداخت حقوق، نداشتن پرداختی به خاطر سختی کار، نداشتن قرارداد مستقیم با شرکت، و شرایط بیمه و پیمانکاری، دست از کار کشیدند و اعتراض خود را اعلام کردند.

طی روزهای اخیر، معدن کاران شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی با توجه به اعلام نارضایتی از شرایط کار، به معدن نرفتند و اعتراض خود را با اجتماع‌کردن نشان دادند.

حدود ۴۰۰ نفر از معدن کاران، روز دوشنبه و سه شنبه دوم و سوم مهر ۱۴۰۳ در اعتراض به تضییع حقوق‌شان با اجرای ناقص قانون خصوصی‌سازی، دست از کار کشیدند و اعتراض خود را به مسوولان شرکت نشان دادند و این اعتراض امروز چهارشنبه نیز ادامه دارد.

معدن‌کاران طزره سختی‌کار دریافت نمی‌کنند

یکی از معدنکاران طزره در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: پس از چندین بار تجمع در محل شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی و فرمانداری دامغان، اعتراض خود را نسبت به نحوه پرداخت حقوق و مزایا، بیمه و شرایط پیمانکار اعلام کردیم که تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

وی که خواست نامش بازگو نشود، اضافه کرد: متاسفانه پرداخت حقوق کارگران این معدن، طبق قانون کار و حداقلی است و از سختی کار برای کار جانفرسای معدنی خبری نیست.

این کارگر معدن با پنج سال سابقه، ادامه داد: یکی دیگر از مطالبات معدن‌کاران، خروج از وضعیت پیمانکاری و داشتن قرارداد مستقیم با شرکت البرز شرقی است که با وجود وعده‌های داده‌شده قبلی، هنوز این مساله اجرایی نشده است.

وی اظهار داشت: ما قصد شورش یا ترک کار نداریم و حرف ما تنها رعایت کامل قانون و عمل به وعده‌های گذشته است.

محرومیت از حقوق و مزایای قانونی

یکی از کارگران ۴۳ ساله معدن طزره دامغان هم به ایرنا گفت: تاکنون حدود ۱۰ سال سابقه بیمه در معدن دارم، اما با توجه به اینکه بیمه ما به صورت کارگر ساده است، از مزایای سختی کار و شرایط ویژه برخوردار نیستیم و از مسوولان درخواست داریم به این امر رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: در کنار سختی بسیار زیاد، کار در معدن و بازی با جان خود، انتظار داریم حقوق و مزایایی که حق ما است را دریافت کنیم اما از این حق محروم هستیم.

وی افزود: بستن قرارداد مستقیم با شرکت یکی دیگر از مطالبات کارگران است تا به این نحو، بتوانیم فارغ از بحث با پیمانکاران به صورت مستقیم با شرکت در ارتباط باشیم و مطالبات خود را پیگیری کنیم.

نقش مهم معادن طزره دامغان

 شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی به عنوان یکی از واحدهای زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان و از تامین کنندگان کنسانتره زغال‌سنگ کُک شو، در سالیان اخیر روند رو به رشدی را در زمینه توسعه ذخائر زغال‌سنگ و شبکه معادن، تولید و درآمدزایی و خروج از شرایط زیان‌ده را تجربه کرد.

این شرکت سال ۱۳۴۹ آغاز به کارکرد و عمده فعالیت آن شامل اکتشاف، بهره برداری از معادن و فرآوری زغال سنگ جهت تامین بخشی از کنسانتره مورد نیاز ذوب آهن اصفهان است.

ستاد مرکزی شرکت در شهر شاهرود قرار دارد و هم‌اکنون یکهزار و ۷۰۰ نفر در شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی مشغول به کار هستند که حوزه‌ فعالیت این شرکت از معادن طزره در شمال شرق شهرستان دامغان واقع در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان گسترده است.

مجموعه معادن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد.

مرگ ۶ معدن‌کار طزره در شهریور ۱۴۰۲

یکی از حوادث این معدن مربوط به ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ است که طی حادثه ای در یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ طزره دامغان متعلق به شرکت البرز شرقی، ۶ معدنچی به نام‌های بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی‌صفت، در تونل محل حادثه انفجار معدن محبوس شدند.

تلاش‌ها نتیجه نداد و پیکر بی‌جان آنان از تونل خارج شد که در پی آن، کارفرمای معدن رزمجاه طزره دامغان به اتهام قتل غیرعمد در حادثه این معدن که به مرگ ۶ کارگر در شهریور ۱۴۰۲ منجر شد، به دلیل بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی حین کار، محکوم به سه سال حبس تعزیری شد.

مرگ ۲ معدن‌کار در ریزش تونل معدن طزره

حادثه دیگری پیش از این، حوالی ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت ۱۴۰۰ هم در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه تلخی رخ داد که در این حادثه ۲ کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی از دامغان محبوس شدند.

در نهایت و پس از گذشت حدود ۱۳۰ ساعت از زمان وقوع حادثه، پیکر آن‌ها از زیر آوار خارج شد.

منبع :

ایرنا

به اشتراک گذاری

مطالب مفید