مریخ‌نورد ناسا سنگ راه‌راه کشف کرد

مریخ نورد Perseverance در آخرین ماجراجویی خود، صخره ای مخطط را کشف کرد که امیدوار است نشانه ای از تاریخ باستانی مریخ باشد.

به گزارش سرگرمی روز، کشف جدید مریخ نورد Perseverance در هفته گذشته دانشمندان و کاربران اینترنت را شگفت زده کرد زیرا آنها صخره ای سیاه و سفید را مشاهده کردند که مشابه سنگ های قبلی یافت شده در مریخ نبود.

به گفته ناسا، نزدیک به یک ماه از زمانی که مریخ نورد صعود سخت خود را از شیب‌های تند منتهی به لبه دهانه برای جستجوی صخره‌های باستانی در تلاش برای اطلاع از تاریخ اولیه مریخ آغاز کرده است، می‌گذرد. اگرچه این شیب های دشوار، صعود اولیه را کند کردند، اما پیشرانه مریخ نورد استقامت در روزهای اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است زیرا استقامت در مسیری هموارتر حرکت می کند. از این نقطه نظر، مریخ نورد اکنون می تواند نشانه هایی از گذشته ماموریت خود را ببیند.

هنگامی که مریخ نورد استقامت بر روی زمین های شنی حرکت می کرد، اعضای تیم صخره ای را در فاصله دور با نشانه هایی از بافت غیرعادی در تصاویر Navcam مشاهده کردند و نام آن را قلعه فریا گذاشتند. تیم تحقیقاتی با استفاده از دوربین Mastcam-Z یک رصد چند طیفی را برنامه‌ریزی می‌کند تا مریخ‌نورد بتواند قبل از دور شدن، نگاه دقیق‌تری داشته باشد.

هنگامی که داده ها چند روز پس از خروج مریخ نورد استقامت از منطقه به عقب فرستاده شد، مشخص شد که سنگ چقدر غیرعادی است. قلعه فریا حدود 20 سانتی متر عرض دارد و دارای الگوی چشمگیر با نوارهای سیاه و سفید متناوب است. حدس و گمان در مورد آنچه که “سنگ گورخر” می تواند فوراً به اینترنت سرازیر شود، و دانشمندان ناسا از خواندن نظریه های مردم لذت بردند.

به گفته تیم علمی ناسا، بافت این سنگ مشابه آنچه که قبلا در دهانه Jezero و شاید در کل مریخ مشاهده شده بود، نیست. دانش ناسا از ترکیب شیمیایی آن محدود است، اما تفاسیر اولیه نشان می دهد که ممکن است فرآیندهای آذرین یا دگرگونی نوارهای روی را ایجاد کرده باشند.

از آنجایی که قلعه فریا یک صخره سست است که به وضوح از سنگ بستر متمایز است، احتمالاً از جای دیگری به اینجا رسیده است، شاید از منبعی بالاتر به پایین فرود آمده باشد. این احتمال دانشمندان ناسا را ​​هیجان زده کرده است و امیدوارند مریخ نورد استقامت در ادامه صعود خود با نمونه هایی از این نوع سنگ جدید روبرو شود تا مطالعات دقیق تری انجام شود.

قلعه فریا آخرین مورد از یک سری سنگ های جذاب است که اخیراً کشف شده است. از زمانی که مریخ نورد استقامت به لبه دهانه رسید، تیم ناسا متوجه تنوع فزاینده‌ای از سنگ‌ها، مانند مجموعه‌ای متنوع از سنگ‌ها در کوه واشبورن شده است. شاید این اولین نگاه ما به صخره های باستانی باشد که در اثر برخورد از اعماق دهانه Jizerou بیرون آمده اند و اکنون در لبه دهانه قرار دارند. فقط زمان نتیجه را مشخص خواهد کرد.

مطالب مفید