نگاهی به جدیدترین کامیون برقی ولوو FH Electric؛ شاهکار سوئدی در اوج پیشرفت!

ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 04 مهر 1403 ساعت 12:41

اولین کامیون برقی برد گسترده شرکت سوئدی ولوو با نام FH Electric در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد شد. در ادامه به بررسی این محصول می‌پردازیم.

شرکت ولوو تراکس، که به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای سنگین در جهان شناخته می‌شود، قصد دارد تا در جدیدترین جاه طلبی خود در جهت ایجاد زمینه الکتریکی سازی حمل و نقل سنگین، کامیون FH Electric را تا نیمه دوم سال ۲۰۲۵ میلادی به بازار عرضه کند. اما این کامیون چه مشخصاتی دارد و آیا می‌توان به‌مانند کامیون های درون سوز، در سفرهای طولانی مدت از آن بهره برد و بارهای سنگین حمل کرد؟ در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز با معرفی این کشنده جذاب همراه ما باشید.

معرفی کامیون برقی ولوو FH Electric

سال 2025 برای کمپانی ولوو (VOLVO) یک نقطه عطف تاریخی خواهد بود. این شرکت نسخه دوربرد جدید کامیون کشنده FH الکتریکی خود را که به‌طور منحصر به‌فرد برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل در مسافت های طولانی طراحی شده است، عرضه خواهد کرد. برد گسترده بودن این کامیون بدان معناست که با هر بار شارژ کامل تا ۳۷۳ مایل (۶۰۰ کیلومتر) پیمایش خواهد کرد.

این ویژگی مثبت سبب شده تا بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل در آینده از کامیون‌های برقی را در مسیرهای بین‌منطقه‌ای و مسافت‌های طولانی استفاده کنند. برای شرکت‌های لجستیک، این نوآوری به رانندگان این امکان را می‌دهد که یک روز کاری کامل را بدون نیاز به شارژ مجدد وسط شیفت انجام دهند و کامیون‌های برقی را برای عملیات روزانه در مسیرهای طولانی‌تر قابل استفاده‌تر می‌کند. رانندگان نیز می‌توانند یک روز کامل کاری را بدون نیاز به توقف برای شارژ سپری کنند.

قوای محرکه کامیون ولوو FH الکتریکی

نوآوری کلیدی پشت برد 600 کیلومتری، فناوری پیشرو خط محرکه ولوو و محور الکترونیکی است. این مهم به معنای دو برابر شدن دامنه کامیون برقی FH Electric برد کوتاه بوده که ۱۸۶ مایل (۳۰۰ کیلومتر) را طی می‌کند. ولوو این کار را با باز طراحی فناوری درایو خود، که به آن «e-axle» گفته می‌شود، انجام خواهد داد.

این فناوری جدید فضای اضافی برای افزایش ظرفیت باتری ایجاد می کند که برای سفرهای طولانی مدت بسیار مهم است. علاوه بر محور الکترونیکی، شش باتری که مجموعاً تا ۴۹۰ کیلووات قدرت ارائه می‌دهند و سیستم مدیریت باتری بهبودیافته به توانایی کامیون برای حرکت بیشتر با یک بار شارژ کمک می‌کند. راندمان کلی پیشرانه بهینه شده است و تضمین می‌کند که کامیون برقی ولوو FH Electric می‌تواند مسافت‌های طولانی را بدون به خطر انداختن عملکرد یا قابلیت اطمینان طی کند.

ولوو تراکس با این FH الکتریکی دوربرد جدید به گسترش رهبری خود در کامیون‌های الکتریکی سنگین ادامه می‌دهد. در حال حاضر مجموعه متنوعی از هشت مدل باتری الکتریکی را ارائه می‌دهد که بخش‌های مختلفی از توزیع شهری و منطقه‌ای تا ساخت و ساز و مدیریت زباله را پوشش می‌دهد.

راجر الم (Roger Alm)، رئیس کامیون‌های ولوو، بر اهمیت این توسعه برای آینده حمل‌ونقل تأکید می‌کند و می‌گوید:

گل سرسبد جدید الکتریکی ما تا حد زیادی مکمل طیف گسترده کامیون‌های برقی ما خواهد بود و حمل و نقل بدون انتشار گازهای آلاینده را برای مسافت‌های طولانی ممکن می‌سازد. این یک راه حل عالی برای شرکت‌های حمل و نقل با مسافت پیموده شده سالانه بالا و تعهد قوی به کاهش CO2 است. با این پیشنهاد جدید، ولوو خود را به عنوان یک رهبر در حمل و نقل پایدار معرفی می‌کند. طیف وسیعی از خودروهای برقی از قبل خود را بیشتر می کند و نیاز فوری صنعت به کاهش انتشار کربن را برطرف می‌کند.

چشم انداز و آینده خودروهای سنگین برقی VOLVO

شرکت سوئدی ولوو با رویکردی جامع در جهت کربن زدایی بخش حمل و نقل، آلایندگی خالص صفر تا سال 2040 را هدف قرار داده است. این استراتژی شامل سه هدف کلیدی و جامع است: کامیون‌های الکتریکی با باتری، خودروهای الکتریکی سلول سوختی و موتورهای احتراقی که با سوخت‌های تجدیدپذیر مانند هیدروژن سبز، بیوگاز یا HVO (روغن گیاهی هیدروژنه) کار می‌کنند.

ولوو در تکاپوی آن است که با بهره گیری از این سه فناوری، اطمینان حاصل کند که می‌تواند طیف وسیعی از راه‌حل‌ها را برای رفع نیازهای متنوع مشتریان خود ارائه دهد و در عین حال انتقال به سمت حمل‌ونقل بدون فسیل را پیش ببرد. گسترش حمل و نقل کامیون‌های برقی ولوو و دیگر شرکت‌ها فقط برای امروز نخواهد بود، بلکه پایه و اساس آینده‌ای را می‌سازد که در آن کامیون‌های برقی بر حمل‌ونقل کالای راه دور تسلط دارند.

با معرفی FH Electric جدید، ولوو ثابت می‌کند که حمل و نقل بدون آلایندگی تنها یک هدف نیست، بلکه واقعیتی است که به سرعت در حال نزدیک شدن است.

همچنین بخوانید: کامیون کشنده دماغ دار ولوو VNL 2024 با طراحی و امکانات جدید معرفی شد تریلی جدید ولوو با تکنولوژی رانندگی خودکار فوق‌ پیشرفته از راه رسید؛ آغاز انقلاب در عرصه باربری کامیون کشنده ایویکو S-WAY توسط زامیاد به ایران وارد می‌شود

مطالب مفید