ویدئو: پرواز پیشرفته‌ترین بمب‌افکن پنهان‌کار دنیا – نگاهی به اوج نوآوری در هوانوردی!

 

اخیرا در کنفرانس برگزار شده در واشنگتن، نیروی هوایی ایالات متحده اولین ویدیوی پرواز بمب‌افکن پیشرفته و پنهان‌کار B-۲۱ رایدر را منتشر کرده است. این بمب‌افکن قرار است توسط نورثروپ گرامن برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شود. این هواپیما جایگزین بمب‌افکن‌های B-۱ لنسر و B-۲ Spirit خواهد شد.

 

بمب‌افکن B-۲۱ که برای مقابله با چین طراحی شده است، با برد بیش از ۹۰۰۰ کیلومتر، اطلاعات را از پلتفرم‌هایی مانند F-۳۵ برای افزایش کارایی مأموریت خود ادغام می‌کند.

 

 

انتظار می‌رود که B-۲۱ موشک‌های هایپرسونیک و کلاهک هسته‌ای را حمل کند. برد این بمب‌افکن بیش از ۹۰۰۰ کیلومتر با حداکثر سرعت حدود ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت است. طراحان می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که نگهداری از B-۲۱ آسان است و می‌تواند برای مدت طولانی در هوا بماند، بنابراین بمب‌افکن‌های قدیمی‌تر در ناوگان نیروی هوایی ایالات‌متحده می‌توانند بازنشسته شوند.

 

 

B-۲۱ ریدر: سرعت کم و پرواز در ارتفاع پایین

 

در حالی که رادار گریزی پیشرفته B-۲۱ رایدر، آن را به یک سلاح فوق‌العاده تبدیل می‌کند، سرعت نسبتاً آهسته و ارتفاع پایین پرواز آن، نگرانی‌هایی را در مورد مقاومت در برابر سیستم‌های ضدرادار گریز و ضد هوایی دشمنان که به‌سرعت در حال پیشرفت هستند، ایجاد می‌کند.

 

B-۲۱ رایدر جایگزین برنامه‌ریزی‌شده نیروی هوایی ایالات‌متحده برای بمب‌افکن رادار گریز قدیمی B-۲ Spirit است. این هواپیما که از آلیاژهای پیچیده جاذب رادار ساخته شده و دارای برخی از پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها است، احتمالاً پیچیده‌ترین سیستم رادار گریز در جهان را دارد.

 

این هواپیما بسیار گران است. هزینه و پیچیدگی سیستم‌های موردبحث به این معنی است که تولید انبوه B-۲۱ دشوار خواهد بود. البته این یکی از معدود سرمایه‌گذاری‌های عظیم است که ارزش هزینه‌های بسیار را دارد. طراحان نیروی هوایی به ناوگان ۳۰۰ واحدی امیدوار بودند تا آن را به یک دستاورد ارزشمند تبدیل کنند، اما نیروی هوایی پذیرفت که باید به ۱۵۰ فروند راضی باشد.

 

 

ناوگانی متشکل از ۱۹ فروند B-۲۱ با قیمت ۳۰۰ میلیون دلار (در هر واحد)، یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های نیروی هوایی در تاریخ را تشکیل می‌دهد. اگر چینی‌ها یک سیستم شناسایی ضدرادار گریز قابل‌اعتماد مانند رادار کوانتومی افسانه‌ای خود بسازند و آن را با سیستم‌های ضد هوایی پیشرفته مانند S-۴۰۰ ساخت روسیه در همه جا یا با سلاح‌های مافوق صوت تولید بومی پیوند دهند، آن وقت همه‌چیز به ضرر آمریکا خواهد شد.

 

اگر B-۲۱ سرعت بالایی داشت، ممکن بود حتی در صورت از دست دادن فناوری مخفی‌کاری، همچنان ارزشمند باشد. علاوه بر سرعت، B-۲۱ حداکثر سقف ۱۶ کیلومتری برای پرواز دارد. این یک شکست دیگر برای این پرنده جذاب است. محدوده ارتفاع پرواز بسیار پایین یک نقطه‌ضعف بسیار قابل‌توجه است.

مطالب مفید