۱۲ راه طلایی برای بیدار کردن کودکان در صبح‌های مدرسه

خواب با کیفیت برای سلامت جسمی و روانی کودکان مهم است. اغلب کودکان شب‌ها از رفتن به رختخواب خودداری می کنند و به سختی به خواب می روند. با این حال، آنها می توانند به همان اندازه لجباز باشند و هنگام بیدار شدن در صبح برای مدرسه مشکل داشته باشند. این‌ها مشکلات رایج کودکان هستند. صبر، تمرین و انضباط می‌تواند به کودکان کمک کند تا بر این مسائل غلبه کنند.

در این مقاله از مجله اُکالا به روش‌هایی برای زود بیدار شدن کودکان در دوران مدرسه می‌پردازیم.

اهمیت برنامه خواب

برای کودکان مهم است که یک برنامه خواب ثابت داشته باشند که در آن بتوانند به موقع بخوابند، به موقع از خواب بیدار شوند، آماده شوند و به موقع به مدرسه بروند.

کودکانی که به سختی از خواب بیدار می شوند، ممکن است مشکلات رفتاری، نداشتن برنامه منظم روزانه، عدم تمرکز و هوشیاری کافی یا مسائل دیگر داشته باشند. اینها را می توان با اصلاح سبک زندگی مدیریت کرد. مشکلات جدی خواب می تواند نتیجه افسردگی، کمبودهای تغذیه‌ای یا سایر مسائلی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

برخی از کودکان ممکن است برای مدرسه بیدار نشوند چرا که در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند یا به دلیل اختلالات یادگیری در مدرسه با مشکل مواجه‌اند. بنابراین، مهم است که با صحبت با آنها و معلمان مدرسه، این گزینه‌ها را رد کنیم. در واقع پیش از هر قضاوتی و یا پیش از تلاش برای تغییر روند خواب کودکمان، لازم است دلیل سختیِ بیدار شدن در صبح را کشف کنیم.

کودکان چقدر به خواب نیاز دارند؟

به طور معمول، کودکان بیشتر از بزرگسالان به خواب نیاز دارند. ساعات خواب توصیه شده از جمله چرت زدن بر اساس سن کودکان به شرح زیر است.

نوزادان تا ۳ ماهگی: ۱۴ الی ۱۹ ساعت۴ تا ۱۲ ماهگی: ۱۲ تا ۱۶ ساعت۱ تا ۲ سالگی: ۱۱ الی ۱۴ ساعت۳ تا ۵ سالگی: ۱۰ الی ۱۳ ساعت۶ تا ۱۲ سالگی: ۹ تا ۱۲ ساعت۱۳ الی ۱۸ سالگی: ۸ تا ۱۰ ساعت

روش‌هایی برای بیدار کردن کودک در زمان مدرسه

فریاد زدن و تنبیه کودکان به دلیل بیدار نشدن به موقع، اغلب بیهوده است زیرا ممکن است در نهایت فریاد زدن را نادیده بگیرند و بخواهند بیشتر در رختخواب بمانند. فریاد زدن و تنبیه کودکان می‌تواند بر آنها تاثیر منفی بگذارد.

راه‌های موثرتری برای بیدار کردن کودک در صبح و هنگام رفتن به مدرسه وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید (جز مشکلات جدی خواب که نیاز به مراقبت پزشکی دارد).

۱. کودک را مشاهده و درک کنید

هر کودکی متفاوت است. برخی از کودکان جغد شب هستند، یعنی به صورت زیستی، شب‌ها هوشیارتر و فعال‌تر هستند، دیرتر به خواب می‌روند و طبیعتا دیرتر هم بیدار می‌شوند.

در حالی که برخی از آنها پرندگان اولیه هستند. کسانی که با غروب آفتاب می‌خوابند و با طلوع آفتاب و روشنایی، بیدار می‌شوند. اگر کودک صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شود، کل خانواده باید قبل از زمانی که کودک برای رفتن به مدرسه نیاز دارد، از خواب بیدار شوند. این کار هماهنگی را بهتر کرده و کودک کمک می‌کند که مثل سایرین بیدار شود.

بیشتر بخوانید: با کودکی که مدرسه نمی‌رود چه باید کرد؟

۲. مطمئن شوید که کودک به اندازه کافی و با کیفیت می‌خوابد

کودکان باید به اندازه کافی خواب با کیفیت خوب داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل و به موقع از خواب بیدار شوند. سر و صدای زیاد، خروپف خواهر و برادر یا والدین، نور زیاد، دیر به رختخواب رفتن، دمای اتاق، رختخواب آنها، فعالیت بیش از حد، زمان تماشای صفحه‌های دیجیتال قبل از خواب، رژیم غذایی پر از کافئین و قند در عصر یا نزدیک به خواب، و وحشت شبانه همه عواملی هستند که می‌توانند بر کیفیت خواب کودکان تاثیر بگذارند.

کودکان باید در محیطی بخوابند که احساس امنیت و آرامش کنند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای دور کردن کودکان از گوشی و تبلت

۳. روز را با کلمات مثبت شروع کنید

روز را با گفتن کلمات محبت آمیز به کودکان مانند “دوستت دارم!” یا چیزهایی که در مورد آنها دوست دارید شروع کنید. با آنها در مورد تمام کارهای شگفت انگیزی که می‌توانند انجام دهند صحبت کنید. این همچنین به آنها کمک می‌کند روز خود را با شادی و مثبت شروع کنند. این باعث می‌شود آنها احساس کنند که مورد علاقه و قدردانی هستند.

۴. پخش موسیقی

پخش موسیقی برای کودکان راهی عالی برای بیدار کردن آنهاست. همچنین به عنوان یک آرامش بخش برای بهتر کردن خلق و خو عمل خواهد کرد.

۵. چیزی بپزید که بوی خوشی داشته باشد

بو می‌تواند کودک را بیدار کند. پختن غذاهایی که کودک از آن لذت می‌برد، و استشمام بوی غذا توسط کودک، به او انگیزه می‌دهد تا از رختخواب خارج شود.

۶. یک روال ایجاد کنید

داشتن یک ساعت خواب و بیدار شدن معمولی هر روز، از جمله آخر هفته‌ها، به شما کمک می‌کند که این برنامه را در طول هفته ثابت نگه دارید. گنجاندن فهرستی از کارهای ساده برای کودکان که صبح‌ها آن‌ها را دنبال کنند، فرزندان را در یک روال قرار می‌دهد و به نظم و انضباط آنها کمک می‌کند.

۷. صدا را زیاد کنید

با استفاده از زنگ هشدار، میزان صدا را افزایش دهید (کودک را تشویق کنید آن را خاموش کند، به این ترتیب او باید از رختخواب بلند شود) و کارهای خانه مانند جاروبرقی، آشپزی، شستن ظروف یا هر چیز با صدای بلند را انجام دهید.

۸. از حیوانات خانگی استفاده کنید

حیوانات خانگی کمک بزرگی برای بیدار کردن کودک هستند. همچنین برای کودک سرگرم کننده است و بلافاصله صبح او را در خلق و خوی مثبت قرار می دهد. حیوانات خانگی می‌توانند سگ، گربه یا حتی پرندگان باشند.

۹. وقتی زمان بیدار شدن است، راحتی آنها را از بین ببرید

یکی از راه‌های بیدار کردن آنها افزایش دمای اتاق با خاموش کردن تهویه مطبوع یا روشن کردن ترموستات است. راه دیگر برای ایجاد ناراحتی در آنها، برداشتن پتو است. این باعث می‌شود که آنها بیدار شوند.

۱۰. از نور طبیعی استفاده کنید

بدن انسان برای بیدار شدن با نور طبیعی خورشید تنظیم شده است. کنار کشیدن پرده‌ها برای ورود نور طبیعی می‌تواند به بیدار کردن کودکان کمک کند.

۱۱. جایزه بدهید

جایزه دادن به کودکان لزوماً به معنای هدیه دادن به آنها نیست. این می‌تواند چیز ساده‌ای باشد، مانند یک برچسب یا دادن اجازه برای استفاده چند دقیقه‌ای از تبلت یا گوشی همراه. جایزه را پس از اینکه کاملاً برای مدرسه آماده شدند به آنها می‌دهید، در واقع اگر بیدار شوند و بدون لجبازی آماده شوند.

۱۲. اجازه دهید کودک با عواقب طبیعی دیر رسیدن مواجه شود

اگر همه اقدامات شکست بخورد، کودکان باید با عواقب طبیعی خوابیدن و دیر رسیدن مواجه شوند. والدین اغلب نمی‌توانند اجازه دهند که فرزندانشان عواقب طبیعی دیر بیدار شدن، مثل کسر امتیاز توسط معلم، بسته شدن در مدرسه، نرسیدن به سرویس و … را ببینند، چرا که خودشان را مسئول بیدار کردن می‌دانند و فکر می‌کنند این دیر رسیدن به مدرسه، ناشی از کم‌کاری والدین دیده خواهد شد. این باعث ایجاد فضای متشنج در خانه می شود.

بیشتر بخوانید: روش‌های کاربردی برای آموزش نظم به کودکان

در دراز مدت، بهتر است اجازه دهید کودک هر از چند گاهی با عواقب دیر رسیدن روبرو شود زیرا به او کمک می کند تا در مورد اعمال و عواقب بیاموزد. عواقبی که ممکن است به دلیل دیر رسیدن با آن مواجه شوند شامل غیبت در مدرسه، در نتیجه انجام تکالیف اضافی، یا از دست دادن فعالیت‌های سرگرم کننده، اردوها یا قرارهای بازی است که هیچ کدام ضربه جدی به کودک نمی‌زند، و بالعکس او را برای پذیرفتن مسئولیت کارهای خود آماده می‌کند.

گاهی اوقات، عواقب آن ممکن است از دست دادن صبحانه باشد. در نهایت، اکثر کودکان ممکن است این عواقب را جدی بگیرند و به موقع از خواب بیدار شوند.

 

آنچه در این مقاله از مجله اُکالا خواندید، اشاره به بخشی از روش‌های بیدار کردن کودکان در زمان مدرسه بود. با این وجود شما ممکن است راه‌های دیگری برای بیدار کردن فرزند خود پیدا کنید که مختص به او و با توجه به شرایط و علایق او و شرایط و امکانات خانواده است. اگر در این زمینه تجربه‌ یا نقطه‌نظری دارید برای ما بنویسید.

منبع: medicinenet

مطالب مفید