8 ترفند طلایی برای دو برابر کردن عمر کفش‌هایتان!

نگهداری درست از انواع کفش و کتانی و روش صحیح استفاده از آن‌ها به افزایش طول عمر کفش و حفظ ظاهر آن‌ها کمک می‌کند. اما چگونه از کفش و کتانی خود مراقبت کنیم؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با روش‌های نگهداری و مراقبت از کتونی و کفش آشنا شوید.

روش‌های اصولی شستشو و نگهداری از کتونی و کفش

نحوه استفاده شما از کفش و همچنین شیوه تمیز کردن و حتی نگهداری آن در کمد می‌تواند به سالم ماندن کفش برای مدت زمان طولانی‌تر کمک کند. به طور کلی هر چقدر کیفیت کفش شما بیشتر باشد، دیرتر خراب می‌شود و زمانی که جنش کفش خوب نباشد، خیلی زودتر از انتظار کیفیت خود را از دست خواهد داد.

رعایت برخی نکات ساده در زمان استفاده از انواع کفش و کتانی و همچنین آشنایی با اصول نگهداری از کتانی و کفش به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان بیشتری کیفیت کفش را حفظ کنید. در ادامه این بخش به چند روش نگهداری کفش برای طولانی مدت اشاره شده است.

۱- بند کفش‌هایتان را اصولی ببندید

بهتر است بدانید که سفت کردن بند کفش و شل بستن آن‌ها هر دو موجب آسیب به کفش می‌شود. برای جلوگیری از بد فرم شدن کفش و کتانی‌های بند دار باید بند آن‌ها را نه خیلی سفت و نه خیلی شل ببندید.

به خاطر داشته باشید که برای درآوردن کفش‌های بندی از پا باید بندها را باز کنید و بعد در زمان پوشیدن دوباره آن‌ها را ببندید. این کار به حفظ ظاهر کفش کمک زیادی می‌کند.

۲- مراقب بند کفش‌هایتان باشید

برای حفظ ظاهر کفش‌های بندی و جلوگیری از خراب شدن آن‌ها بهتر است هر هفته یک بار بند کفش‌هایتان را در آورید و آن‌ها را با کمی آب و صابون بشویید. سپس اجازه دهید بندها کاملا خشک شوند. در ادامه آن‌ها را اتوکشی کنید تا کفش‌هایتان ظاهر تمیزتری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها کفش سفیدتان را مانند برف کنید

۳- کفش‌ها را در مکان مناسب قرار دهید

برای نگهداری از کفش‌ها باید آن‌ها را در مکانی خشک، خنک و دور از فشار قرار دهید. قرار دادن کفش‌ها در فضای نمناک و فشرده موجب آسیب به بافت کفش می‌شود و ظاهر آن را دفرمه می‌کند.

۴- داخل کفش را با روزنامه پر کنید

با تغییر فصل و زمانی که دیگر از کفش‌هایتان به هر دلیلی استفاده نمی‌کنید، بهتر است داخل آن‌ها را با روزنامه پر کنید. این کار از چروکیده و بدحالت شدن کفش جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود تا حفظ شما حالت خوش فرم خود را حفظ کند.

۵- کفش‌هایتان را به صورت دوره‌ای بشویید

برای مراقبت از کتونی و افزایش عمر آن بهتر است هر ۲ هفته یک بار کفش‌هایتان را به روشی اصولی بشویید و خوب تمیز کنید. اگر جنس کفش‌هایتان پارچه‌ای است، برای شستشوی می‌توانید آن‌ها را در کیسه مشبک قرار دهید و در ماشین لباسشویی بیندازید. برای شستن کفش با دست نیز می‌توانید از مقداری صابون، شامپو فرش یا حتی خمیر دندان غیر ژله‌ای استفاده کنید.

بعد از شستن کفش حتما آن را به خوبی آبکشی کید و برای چند روز در هوای آزاد بگذارید تا به خوبی خشک شود. اگر قسمت پاشنه کتونی‌تان پر از لک شده است، می‌توانید با کمک لاک پاک کن این لکه‌ها را برطرف کنید.

به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از لاک پاک کن ابتدا آن را روی بخش کوچکی از کفش امتحان کنید و اگر مشکلی ایجاد نشد، از آن برای تمام قسمت‌ها استفاده کنید. شستشوی کفش تنها برای کفش‌های پارچه‌ای مناسب است و کفش‌های چرمی نباید با آب شسته شوند.

۶- کفش‌هایتان را از رطوبت دور نگه دارید

برای این که عمر کفش‌هایتان بیشتر شود و دیرتر خراب شوند، باید آن‌ها را از رطوبت دور نگه دارید. اگر رنگ کفش‌هایتان روشن است، از پوشیدن آن‌ها در روزهای بارانی اجتناب کنید. در صورتی که کفشتان خیس شده، آن را برای چند ساعت تا چند روز در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

۷- به صورت روزانه کفش‌هایتان را تمیز کنید

جدا از تمیز کردن ماهانه کفش باید هر روز پس از استفاده از کفش سطح آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. با این روش خاک و آلودگی‌های روزانه از سطح کفش پاک می‌شوند و کفش شما کمتر در معرض آسیب و تغییر رنگ قرار می‌گیرد.

۸- از تمیز کننده‌های مخصوص کفش استفاده کنید

اگر جنس کفش شما چرمی است، بهتر است برای تمیز کردن آن از تمیز کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید. مهم نیست جنس کفش چرم طبیعی است یا مصنوعی به هر حال می‌توانید از تمیز کننده مخصوص کفش برای پاک کردن آلودگی‌های سطح کفش و براق و درخشان کردن آن استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که کفش‌های چرمی نباید با آب تمیز شوند و از همین رو به هیچ عنوان نباید این کفش‌ها را خیس کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن کفش چرم

نکاتی که باید برای مراقبت از کفش و کتانی بدانید

روش شستن کتونی به جنس و کیفیت آن بستگی دارد. اگر جنس کتونب‌تان پارچه‌ای است و کناره‌های کفش محکم و مقاوم به نظر می‌رسند، می‌توانید برای تمیز کردن آن از روش شستشو استفاده کنید، در غیر این صورت بهتر است کفش را با مواد تمیز کننده پاک کنید.برای ضد آب کردن کفش چرم می‌توانید از اسپری‌های حاوی مواد ضد آب استفاده کنید.در زمان نگهداری کفش در کمد باید کفش‌ها را با فاصله و بدون فشردگی کنار هم قرار دهید.به منظور جلوگیری از خاکی شدن کفش می‌توانید کفش‌های مجلسی را در جعبه کفش بگذارید و سپس در کمد قرار دهید.برای جلوگیری از بد فرم شدن بوت‌ها می‌توانید داخل آن‌ها را با روزنامه پر کنید و سپس در کمد بگذارید.برای نگهداری از کفش چرم مصنوعی و طبیعی باید از واکس‌های براق کننده استفاده کنید. این واکس‌ها هم ظاهر تمیز و براق به کفش شما می‌بخشند و هم برای ماندگاری و سالم ماندن کفش شما اهمیت زیادی دارند.برای تمیز نگه داشتن کفش باید هر بار پس از استفاده، سطح آن را با یک پارچه مرطوب پاکسازی کنید.سعی کنید کفش‌های خود را به صورت دوره‌ای استفاده کنید. پوشیدن یک کفش به صورت مرتب موجب کاهش ماندگاری آن می‌شود.برای نگهداری کفش چرم در کمد باید کفش را به طور کامل تمیز و سپس واکس کشی کنید و آن را بدون فشردگی داخل کمد قرار دهید.به منظور تمیز کردن کفش جیر باید از پارچه مرطوب یا مقدار کمی مایع ظرفشویی و آب ولرم استفاده کنید.اگر روی کفش‌های چرمی‌تان خراش ایجاد شده است، می‌توانید مقداری وازلین روی آن بمالید تا به سرعت محو شود.برای جلوگیری از خاکی شدن کفش می‌توانید کمی نشاسته را با آب حل کنید و روی کفش خود اسپری کنید. با این راهکار گرد و خاک کمتری روی کفش شما جمع می‌شود.

 

در این مقاله به روش‌های نگهداری و مراقبت از کتونی و کفش به طور کامل اشاره شد. به خاطر داشته باشید که شستشوی درست انواع کفش و تمیز کردن آن به صورت دوره‌ای به افزایش عمر کفش و حفظ ظاهر آن کمک زیادی می‌کند. شما از چه روش‌هایی برای نگهداری و تمیز کردن کفش اسپرت و مجلسی استفاده می‌کنید؟

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید