8 فوت و فن جادویی برای خوشرنگ‌تر شدن غذاها!

برگزاری مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه بخشی از فرهنگ ایرانی‌ها است که با پذیرایی در وعده‌های شام یا ناهار برگزار می‌شود. پذیرایی از مهمانان با یک سفره خوشرنگ و لعاب، خواسته بسیاری از افراد است. اما پختن این غذاهای خوشرنگ، فوت و فن‌هایی دارد که در این مقاله از مجله اکالا به آنها اشاره می‌کنیم.

در ادامه چند ترفند که باعث خوشرنگ‌تر شدن غذاهای ایرانی می‌شود را بررسی می‌کنیم تا سفره شما را خوشرنگ‌تر کنیم.تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

۱- زعفران اضافه کنید

یکی از موادی که باعث خوشرنگ شدن خورشت‌های قرمز مانند خورشت قیمه، خورشت بامیه و خورشت بادمجان می‌شود، اضافه کردن زعفران است. برای این کار، یک چهارم استکان زعفران دم کرده را همراه یک قاشق غذاخوری گلاب و نوک قاشق چای‌خوری پودر هل به خورشت اضافه کنید تا علاوه بر ظاهری خوش رنگ و لعاب، از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

اضافه کردن زعفران در لوبیا پلو هم باعث خوشرنگ شدن آن می‌شود. برای این کار زعفران دم کرده را بعد از آبکش کردن برنج روی غذا بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت گردو بادمجان

۲- جدا پختن حبوبات

با دو ترفند می‌توانید آش رشته را خوشرنگ بپزید. یکی از راهکارها جدا پختن حبوبات آش است، ابتدا تمام حبوبات را به صورت جداگانه بپزید و بعد با هم مخلوط کنید. ترفند دوم برداشتن درب قابلمه بعد از اضافه کردن سبزی به آش است.

۳- ادویه کچاپ بزنید

یکی از رازهای خوشرنگ شدن ماکارونی ادویه کچاپ است. برای این کار باید در حین پخت مایه ماکارونی به آن ادویه کچاپ بزنید.

۴- رب را سرخ کنید

یکی دیگر از رازهای خوشرنگ شدن غذاها تفت دادن  رب است. برای غذاهای ربی مانند خورشت قیسی یا خورشت آلو، در یک قابلمه دیگر کمی روغن بریزید و رب را با کمی شکر تفت دهید تا از حالت خامی خارج شود، سپس آن را به غذای اصلی اضافه کنید.

توجه داشته باشید که اگر رب را بدون تفت دادن به غذا اضافه کنید، غذا بدرنگ می‌شود. 

۵- پودر دارچین استفاده نکنید

اضافه کردن پودر دارچین در غذا باعث کدر شدن آن می‌شود. برای مثال اگر در خورشت قیمه قصد اضافه کردن پودر دارچین دارید، به جای آن چند تکه چوب دارچین را در یک ربع آخر پخت اضافه کنید و قبل از سرو آنها خارج کنید. همچنین در پخت لوبیا پلو هم به جای پودر دارچین  از چوب آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شامی بادمجان با گوشت چرخ‌کرده

۶- یخ اضافه کنید

یکی از ترفندهای خوشرنگ و لعاب کردن غذاهای خورشتی، اضافه کردن یک تکه یخ در پایان پخت است. این کار باعث می‌شود تا روغن خورشت روی آن جمع شود. این ترفند بسیار مناسب خورشت‌هایی قرمه سبزی و کرفس است تا روغن آنها روی غذا جمع شود و ظاهری هوس انگیز پیدا کند.

۷- زردچوبه بزنید

یکی از ترفندهای خوشرنگ کردن پیاز داغ، استفاده از زردچوبه یا زعفران است. برای این کار زمانی که پیاز کمی سبک شد و از حالت خامی خارج شد، زردچوبه یا زعفران را اضافه کنید و هم بزنید.

۸- غذا را در قابلمه مسی بپزید

به اعتقاد بسیاری از قدیمی‌ها پخت غذا در قابلمه‌های مسی باعث خوشرنگ‌تر و خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود. دلیل این اعتقاد در این است که حرارت گاز در ظرف‌های مسی به طور یکنواخت پخش می‌شود. بنابراین اگر غذای خوشرنگ و خوش‌طعمی می‌خواهید از ظروف مسی در آشپزی استفاده کنید.

 

در این مقاله از مجله اکالا به ۸ راز خوشرنگ شدن غذا اشاره کردیم. حتما تمام این ترفندها را امتحان کنید تا میزبان خاصی در مهمانی‌ها شوید.

 

 

 

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید