گوگل ۳ میلیارد دلار داد تا این نابغه را استخدام کند

نوام شازیر، مهندس نرم افزار 48 ساله، در سال 2000 به گوگل پیوست و در سال 2021 پس از اینکه گوگل از انتشار چت بات او با همکاری دنی دی فریتاس خودداری کرد، از سمت خود استعفا داد.

بر اساس گزارش آنلاین به نقل از وال استریت ژورنال، شازیر و دیفرانتیس پس از ترک گوگل، Character AI را تأسیس کردند که به زودی به یکی از برترین استارت آپ های هوش مصنوعی تبدیل شد و در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشت.

گوگل ماه گذشته اعلام کرد که Shazier و DeFreitas در حال بازگشت به بخش هوش مصنوعی گوگل، DeepMind هستند. در آن زمان Character.AI 20 میلیون کاربر فعال ماهانه داشت.

در نتیجه، گوگل مجبور شد مبلغ نجومی 2.7 میلیارد دلاری را برای استفاده از فناوری Character.AI و استخدام مجدد Shazier و تیمش بپردازد.

خودی های گوگل بر این باورند که پرداخت بیش از 2 میلیارد دلار برای خرید Character.AI در ابتدا قرار بود Shazier را به گوگل بازگرداند.

در سال 2017، Shazier و همکارش DeFreitas، Meena را ایجاد کردند، یک مدل هوش مصنوعی که قادر به تعامل با انسان در طیف وسیعی از موضوعات است. شازیر معتقد بود مینا می تواند روزی جایگزین موتور جستجوی گوگل شود.

در آن زمان، مدیران گوگل به کار Shazier با شک نگاه می کردند و انتشار آن را خطرناک می دانستند. مسیر اختلاف نظر مدیران گوگل در نهایت با استعفا و خروج شازیر از گوگل همراه شد.

اکنون، با یک قرارداد میلیارد دلاری، Shazier به گوگل بازگشته و یکی از قطعات کلیدی گوگل در طراحی نسل بعدی مدل هوش مصنوعی گوگل است.

پرداخت میلیاردها دلار برای بازگرداندن شازیر و تیمش نشان از رقابت شدید در هوش مصنوعی در میان غول های سیلیکون ولی است.

نبرد برای استخدام استعدادهای هوش مصنوعی آنقدر بالا گرفته است که چهره هایی مانند مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا و سرگئی برین، بنیانگذار گوگل، شخصا شروع به استخدام این استعداد کرده اند.

برین در بازگرداندن شازیر به گوگل نقش اساسی داشت.

مطالب مفید