راز افت قیمت خودرو: آیا جهش قیمتی جدید در راه است؟
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اسب بخار، بازار خودرو در ماه های اخیر با یک شیب نرم نزولی همراه شده است. در بسیاری از موارد قیمت بازار از قیمت کارخانه کمتر است. این در حالی است که هنوز دولت جدید اقدام تأثیرگذاری درخصوص صنعت خودروسازی انجام نداده است. گشایش خاصی هم در سیاست های بین المللی به وجود نیامده است. وضعیت فعالان این صنعت کماکان مانند گذشته است و تنها روند تخصیص ارز کمی بهتر شده است. رکود نیز همچنان بر دادوستدهای خودرویی حاکم است. دیگر مانند سابق خبری از قیمت سازی ها و اعلان های فروش به چند برابر قیمت، به جز برخی مواد استثنایی مانند بنز و ب ام وهای وارداتی جانبازی، نیست. تقاضاهای غیرمصرفی هم که هنوز در بازار خودرو حضور دارند. برخلاف سال گذشته تنش های سیاسی جهانی تأثیرگذار و تحولات منطقه ای و داخلی نیز اثری نداشته اند. بازار خودرو نه به انتخاب پزشکیان، نه به انفجار پیجرها و نه به سخنان صلح آمیز و دوستانه رئیس جمهور در نیویورک واکنشی نداشته است.
آیا بازار به طور کل بی تفاوت و بی خیال شده است یا اینکه دلایل دیگری منجر به افت قیمت ها شده اند؟
آگاه تر شدن مردم و پرهیز از واکنش های هیجانی
در این شرایط به نظر می رسد آگاه تر شدن مردم و پرهیز از واکنش های هیجانی را می توان یکی از علت های اصلی افت قیمت ها در بازار خودرو به شمار آورد، یعنی در شرایطی که هنوز خودرو نقش سرمایه ای خود را کاملاً حفظ کرده است، عدم پیروی خریداران از شایعهها و هجوم هیجانی به بازار، مانع از ناترازی بیشتر و شکاف بیشتر عرضه و تقاضا شده است. همچنین خریداران نسبت به سال گذشته آگاه تر شده اند و تا حدی نسبت به تحلیل ها و گزارش های رسانه های خودرویی اعتماد پیدا کرده اند.
کاهش نوسان های شدید ارزی
کاهش نوسان های شدید ارزی هم یکی دیگر از دلایل افت قیمت خودرو در بازار به شمار می آید، چراکه پیشتر افزایش و جهش نرخ ارز، به طور مستقیم و با سرعت باعث بالا رفتن قیمت ها در بازار خودرو می شد. البته در خرید و فروش ها تأثیر نداشت و فقط سطح عمومی قیمت ها را افزایش می داد. با این حال، طی ماه های اخیر، ارز با نوسان کمتری همراه بوده است و ثبات نسبی قیمت آن می تواند یکی از علت های کاهش قیمت خودرو در بازار باشد.
افزایش عرضه ها و شرایط فروش اقساطی
افزایش عرضه خودروهای وارداتی و شرایط فروش اقساطی که در ماه های اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده است نیز در این مسئله تأثیرگذار بوده است.
در ماه های گذشته روند عرضه خودروهای وارداتی سرعت گرفته است. مردم واقعی بودن واردات را باور کرده اند. کمرنگ شدن نقش سامانه فروش یکپارچه نیز موجب شده است شرکت ها بتوانند براساس ظرفیت ها و سیاست های فروش، روش های متنوعی را پیش روی خریداران بگذارند.
به طور کلی، عوامل یادشده باعث خروج بخشی از تقاضای غیر مصرفی از بازار خودرو و کاهش قیمت ها شده است. در این میان، عواملی مانند تعدیل و ابلاغ قیمت های جدید دو خودروساز بزرگ می تواند این روند را معکوس کند.