کشف طرح‌های اسرارآمیز در خطوط نازکا توسط هوش مصنوعی!

ارسال شده توسط: امیرحسین کریم نژاد 05 مهر 1403 ساعت 10:10

دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعی طرح های جدیدی را در خطوط نازکا شناسایی کنند. برخی از این طرح‌ها به موجودات فضایی شباهت دارند و فوق‌العاده حیرت‌انگیز هستند.

خطوط نازکا همیشه باعث حیرت دانشمندان بوده‌اند. برای اولین‌بار در دهه ۱۹۲۰ بود که مسافران هواپیماها توانستند طرح های عجیبی را در بیابان نازکا پرو مشاهده کنند. این خطوط به سال‌های ۲۰۰ پیش از میلاد تا ۵۰۰ میلادی تعلق داشتند. اخیرا نیز هوش مصنوعی توانسته طرح های جدیدی را در میان خطوط نازکا مشاهده کند. برخی از این طرح‌ها به موجودات فضایی شباهت دارند و برخی دیگر مملو از خشونت هستند.

هوش مصنوعی موجودات فضایی را به لیست خطوط نازکا اضافه کرد

خطوط نازکا به‌مجموعه‌ای از طرح‌های مختلف گفته می‌شود که در محوطه‌ای به مساحت ۴۴۰ کیلومتر مربع در پرو قرار دارند. این طرح‌های باستانی در ابعاد و اشکال مختلف هستند و فقط می‌توان از ارتفاع زیاد آنها را مشاهده کرد. به همین‌خاطر بود که تا دهه ۱۹۲۰ و پرواز هواپیما بر فراز بیابان نازکا کسی از وجود آنها خبر نداشت.

در ۲۰ سال اخیر پیشرفت‌ در حوزه تصویربرداری ماهواره‌ای باعث شده که طرح‌های زیادی در بیابان نازکا شناسایی شود. هرچند که پس از آن روند کشف طرح‌های جدید بسیار کند شده بود. تا اینکه دانشمندان تصمیم گرفتند از هوش مصنوعی برای کشف خطوط نازکا جدید بهره گیرند. در نتیجه ۳۰۰ طرح جدید به ۴۳۰ طرح پیشین اضافه شد. طرح‌هایی که به‌علت محو شدن در اثر گذر زمان به‌راحتی با چشم انسان قابل رویت نیستند.

دانشمندان مدل هوش منوعی را طوری آموزش دادند که بتوانند محوترین خطوط را نیز روی زمین تشخیص دهد. در نتیجه هوش مصنوعی در تشخیص این خطوط ۲۰ برابر سریع‌تر از انسان عمل می‌کرد. در نهایت نیز لیستی از مکان‌های مختلف احتمالی ارائه شد. دانشمندان بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از مناطق مختلف بازدید کردند و متوجه شدند که ۳۰۳ طرح جدید وجود دارد.

در میان خطوط نازکا سر بریده شده انسان، حیوانات اهلی، ماهی، پرنده، گربه و یک صحنه آیینی وجود دارد. همچنین طرحی ۲۲ متری از یک وال قاتل وجود دارد که چاقویی را در دست گرفته است. علاوه بر این می‌توان طرح‌هایی را مشاهده کرد که تا حدودی به موجودات فضایی شباهت دارند.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی توانسته موارد بسیار بیشتری از خطوط نازکا را شناسایی کند؛ اما آنها فرصت کافی برای بررسی همه موارد را نداشته‌اند. در نتیجه انتظار می‌رود که در سال‌های آینده حدود ۲۵۰ طرح دیگر نیز کشف شود.

مسئله خطوط نازکا در طول سال‌های مختلف باعث بحث‌های گسترده‌ای در محافل علمی شده است. عده‌ای این خطوط را صرفا تلاش تمدن نازکا برای ارتباط با خدایان می‌دانند. به همین‌خاطر طرح‌ها روی بیابان و در ابعاد بزرگ کشیده شده‌اند تا از آسمان قابل رویت باشند. گروهی دیگر معتقد هستند که این خطوط برای آیین و مراسم‌های مذهبی کارایی داشته‌اند.

گرچه یک نظریه جذاب نیز در مورد خطوط نازکا وجود دارد. بر اساس این نظریه در گذشته موجودات فضایی از زمین بازدید کرده‌اند و توانسته‌اند با تمدن نازکا ارتباط برقرار کنند. به همین‌خاطر مردم نازکا این خطوط را در ابعاد بزرگ کشیده‌اند تا موجودات فرازمینی در بازدیدهای بعدی مسیر را گم نکنند. در غیر این‌صورت دلیلی وجود نداشت که خطوط از روی زمین قابل تشخیص نباشند. طرح‌های جدید نیز می‌توانند تا حدودی این فرضیه را تقویت کنند.

بیشتر بخوانید: عجیب ترین رازهای باستانی جهان که تا به امروز بدون پاسخ مانده‌اند سرانجام اسرار تابوت نوتردام فاش شد کشف رصدخانه شگفت‌انگیز از دوران مصر باستان دانشمندان را شوکه کرده است

مطالب مفید