10 نشانه‌ پنهان که از کمبود اعتماد به نفس خبر می‌دهند

راهنماتو-مرز باریکی بین خود-اطمینانی و بیش-جبرانی وجود دارد. بیش-جبرانی اغلب ناشی از کمبود اعتماد به نفس است. بیش-جبرانی روشی برای پوشاندن احساس کمبود از طریق نمایش قدرت، کفایت و حتی پرخاشگری است.

به گزارش راهنماتو، افرادی که اغلب می‌خواند احساس پایین خود-ارزشمندی‌شان را جبران کنند، رفتارهای خاصی از خودشان بروز می‌دهند. درک این رفتارها به بقیه کمک می‌کند تا با آن‌ها همدلی کنند و به شیوه بهتری با آن‌ها پیوند برقرار کنند.

در این مقاله راهنماتو ما 10رفتار افرادی که دست به بیش‌جبرانی می‌زنند را با شما مرور می‌کنیم:

1.اغلب دست به کارهایی می‌زنند تا تأیید دیگران را کسب کنند

یکی از ویژگی‌های رایج در میان افرادی که دست به بیش‌جبرانی می‌زنند تا درواقع اعتماد به نفس پایین‌شان را مخفی کنند، نیاز دائمی‌شان به تأیید است. این افراد با احساس خوب نسبت به خودشان مشکل دارند. بنابراین در بیرون از خودشان به دنبال پذیرش و اطمینان جلب کردن هستند. امیدوارند که این کار به آن‌ها حس بهتری درباره خودشان بدهد.

به دوستی فکر کنید که نمی‌توانید بدون تأیید دیگران تصمیم‌گیری کند. یا همکاری که نیاز دارد مدام از سوی دیگران تحسین  شود تا احساس کند برای کارش به قدر کافی کفایت دارد.

2.اغلب کمال‌گرا هستند

کمال‌گرایی یکی دیگر از نشانه‌های آشکار بیش‌جبرانی در میان افرادی است که اعتماد به نفس پایین دارند. آن‌ها باور دارند اگر همه کارها را به کامل‌ترین شکل ممکن انجام دهند، دیگران متوجه ارزش‌شان خواهند شد. هر خطای کوچکی در نظرشان فاجعه جلوه می‌کند و خودشان را مدت‌ها به دلیل این اشتباه سرزنش می‌کنند.

این رفتارها بازتابی ازاحساس کمبود ارزشمندی‌شان در چشمِ خودشان است. درواقع به جای آنکه درک کنند همانگونه که هستند، ورای موفقیت‌ها یا شکست‌هایشان ارزشمند هستند، سعی می‌کنند از طریق دستاوردهایشان ارزش‌شان را به دیگران اثبات کنند.

مهم است یادمان باشد که همه اشتباه می‌کنند و هیچ‌کسی کامل نیست. کسانی که در تله کمال‌گرایی گیر میفتند، اغلب آدم‌هایی هستند که در پی بیش‌جبرانی برای احساس عدم کفایت‌شان هستند.

3.مدام خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند

مقایسه یک بازی خطرناک است که اغلب آدم‌هایی که اعتماد به نفس پایینی دارند، گرفتارش هستند. آن‌ها مدام ارزش، موفقیت و شادی‌شان را در مقابل دستاوردهای دیگران می‌گذارند و مقایسه می‌کنند. افرادی که مدام در حال مقایسه خودشان با دیگران هستند حسادت، احساس گناه، پشیمانی و حالت‌های تدافعی بیش‌تری را تجربه می‌کنند.

این مقایسه دائمی حس عدم کفایت را تقویت می‌کنند و آن‌ها را به سمت بیش‌جبرانی‌های بیش‌تری سوق می‌دهد تا بتوانند به زعم خودشان روزی از بقیه سرتر بشوند.

4.توانایی نه گفتن‌شان بسیار ضعیف است

رفتار دیگری که افراد با اعتماد به نفس پایین گرفتارش هستند، ناتوانی در نه گفتن است. آن‌ها نگران هستند که دیگران را ناامید کنند و از طرد شدن و تأیید نشدنی که ممکن است به دنبال رد کردن درخواست دیگران تجربه کنند، می‌ترسند. آن‌ها اغلب بیش‌تر از توانایی‌شان عمل می‌کنند، مسئولیت‌ها و تعهدات زیادی را می‌پذیرند تا احساس کنند که ارزشمند و مورد تحسین هستند. این امر می‌تواند به استرس، فرسودگی و حتی خشم منجر شود.

5.به ندرت احساسات حقیقی‌شان را بروز می‌دهند

افرادی که دچار بیش‌جبرانی هستند اغلب در بیان احساسات یا نیازهای واقعی‌شان مشکل دارند. آن‌ها احساسا می‌کنند که احساسات‌شان باری بر شانه دیگران است و نگرانند که با بیان احساسات‌شان طرد شوند یا مورد انتقاد واقع شوند. درنتیجه، آن‌ها اغلب احساسات حقیقی‌شان را سرکوب می‌کنند و حتی با وجودی که در درون‌شان غم احساس می‌کنند، یک نقاب از شادی به چهره‌شان می‌زنند. این سرکوب عاطفی می‌تواند منجر به مسائل و مشکلات زیادی مانند اضطراب، افسردگی و حتی مسائلی مرتبط با سلامت‌شان بشود.

6.اغلب موفقیت‌ها و دستاوردهایشان را تحقیر می‌کنند

خیلی ناراحت‌کننده است که فردی مدام در حال دستکم گرفتن و تحقیر کردن موفقیت‌های خودش باشد. اما این رفتار در میان افرادی که بیش‌جبرانی می‌کنند بسیار رایج است. این افراد اغلب موفقیت‌هایشان را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند، آن‌ها به شانس یا عوامل خارجی نسبت می‌دهند و دانش، تلاش و مهارت خودشان را در کسب این موفقیت‌ها نادیده می‌گیرند. علتش آن است که در دیدن ارزش‌هایشان مشکل دارند.

7.در خود-تخریبی مهارت دارند

وقتی موفقیتی به دست می‌آورند، شروع به اهمال‌کاری می‌کنند یا تصمیمات نادرست می‌گیرند، تا ارزش این پیشرفت‌ها را کم‌اهمیت جلوه بدهند. درواقع به شکلی ناخودآگاه گرایش به خود-تخریبی دارند. خود-تخریبی رفتاری شایع در میان کسانی است که می‌خواهد اعتماد به نفس پایین‌شان را از طریق بیش‌جبرانی، جبران کنند. آن‌ها به صورت ناخودآگاه، ممکن است حس کنند که لیاقت شادی و موفقیت را ندارند که منجر به آن می‌شود که تلاش‌های خودشان را کم‌اهمیت جلوه دهند.

8.ممکن است به شکل شدیدی از دیگران انتقاد کنند

کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، اغلب به انتقاد افراطی از دیگران دست می‌زنند. ممکن است فکر کنید شخصی که فکر می‌کند خیلی سطح‌ پایینی دارد باید نسبت به دیگران همدلی بیش‌تری داشته باشد، اما معمولا برعکس است.

این رفتار نوعی مکانیسم دفاعی است که در آن فرد تلاش می‌کند با برجسته کردن اشکالات دیگران، تمرکزش را از روی بی‌کفایتی‌های ادراک‌شده خودش بردارد. درواقع تلاشی ناخودآگاه برای تقویت حس عزت نفس و اعتماد به نفس است.

9.نیاز شدیدی به کنترل‌گری دارد

نیاز شدید به کنترل کردن، رفتار دیگری است که در افرادی که بیش‌جبرانی می‌کنند، مشاهده می‌شد. آن‌ها ممکن است که فکر کنند دارند محیط‌ یا آدم‌های اطراف‌شان را کنترل می‌کنند تا بی‌کفایتی‌ ادراک‌شده‌شان لو نرود. این احساس به اشکال مختلفی از خرده‌گیری در محیط کار تا مالکیت بیش‌ازحد در رابطه یا حتی تمیزکاری‌های وسواسی و نظم بیش‌ازاندازه در خانه خودش را نشان می‌دهد.

10.بیش‌ازحد تدافعی عمل می‌کنند

تدافعی بودن در شکل افراطی نشانه واضحی از بیش‌جبرانی برای کمبود حس کم‌ارزشی است. این افراد حتی انتقاد‌ و بازخوردهای سازنده را نیز حمله مستقیمی به ارزش خودشان می‌دانند. این میزان از تدافعی بودن ناشی از ترس عمیق از بی‌کفایت دیده شدن است. بنابراین، آن‌ها هر کاری می‌کنند تا خودشان را در برابر تهدید‌های ادراک‌شده نسبت به خود-انگاره‌شان محفوظ بدارند.

 

 

مطالب مفید