اگر ویندوز آیفون شما را نمی‌شناسد؟ با این روش‌ها مشکل را حل کنید!

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 05 مهر 1403 ساعت 13:02

عدم شناسایی آیفون توسط ویندوز مساله نسبتا پرتکراری برای کاربران گوشی‌های اپل است. رفع این مشکل البته راهکارهایی دارد که در اینجا آموزش داده خواهند شد.

احتمالا گوشی بسیاری از شما آیفون و کامپیوترتان ویندوزی است. بنابراین مشکل شناسایی نشدن آیفون توسط ویندوز مساله‌ای‌ست که بسیاری از شما حتما با آن روبرو شده‌اید. این اتفاق می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و به تلف شدن وقت و انرژی‌تان بینجامد. زمانی که با این مشکل روبرو می‌شوید، مثل هر ایراد دیگری می‌توانید کامپیوتر و گوشی را ریستارت کرده و نرم افزارهای مربوطه را آپدیت نمایید. با این وجود اگر مشکل شما با این راهکارهای ساده و پیش پا افتاده حل نشد می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم اتصال بین کامپیوتر و آیفون خود را مجددا برقرار کنید.

چند راهکار برای رفع مشکل شناسایی نشدن آیفون توسط ویندوز

روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند هریک تا کنون بارها تست شده و عملکردی مطمئن دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم آن‌ها را به‌ترتیب از بالا به پایین انجام دهید تا مشکل عدم اتصال آیفون به کامپیوتر ویندوزی‌تان را برطرف کنید.

آیفون را درست به کامپیوتر ویندوزی خود وصل کنید

وصل کردن آیفون به کامپیوتر، بر خلاف هارد دیسک و فلش، دارای نکاتی‌ست که عدم رعایت آن‌ها می‌تواند باعث عدم شناسایی دستگاه توسط کامپیوتر شود. مراحل اتصال صحیح آیفون به کامپیوتر به‌صورت زیر است:

وارد بخش تنظیمات (Settings) آیفون خود شوید و به بخش Display & Brightness بروید.در این بخش وارد قسمت قفل خودکار (Auto-lock) شده و گزینه Auto-lock را روی عبارت هرگز (Never) تنظیم کنید. دقت کنید که اگر آیفون حین اتصال به کامپیوتر قفل باشد، امکان مشاهده محتوای آن وجود نخواهد داشت.به صفحه هوم اسکرین گوشی خود بروید و سپس آیفون را از طریق کابل یو اس بی سی یا لایتنینگ به یکی از پورت‌های اصلی دستگاه متصل کنید. این پورت باید حتما یکی از پورت‌های اصلی متصل به مادربرد باشد و نه یک هاب یا آداپتور؛ زیرا برخی پورت‌ها باعث کاهش نرخ انتقال داده یا توقف کامل آن می‌شوند.پس از اتصال صحیح، از پیام نمایش داده شده روی صفحه اصلی گوشی گزینه Trust را انتخاب کنید تا اجازه دسترسی به محتوای گوشی را به کامپیوتر خود بدهید.کد عبور خود را وارد کنید تا اتصال کامل برقرار شود.

پس از انجام مراحل بالا آیفون را در لیست دستگاه‌های متصل به کامپیوتر خود در File Explorer مشاهده خواهید کرد. همچنین اگر از iTunes استفاده می‌کنید می‌توانید با انتخاب کلید Continue اجازه دسترسی به اطلاعات آیفون را به کامپیوتر خود بدهید. با انجام این کار می‌توانید iPhone را در لیست دستگاه‌های متصل به آیتونز مشاهده کنید.

اتصالات سخت افزاری را بررسی کنید

در بسیاری مواقع دلیل اصلی عدم شناسایی آیفون توسط یک کامپیوتر مشکلات سخت افزاری است. این مساله می‌تواند به دلیل وجود مشکل در کابل یا پورت‌های کامپیوتر یا آیفون‌تان باشد.

دقت کنید که اتصال آیفون به کامپیوتر را حتما از طریق کابل‌های اوریجینال اپل انجام دهید؛ زیرا دیگر کابل‌ها ممکن است قادر به برقراری اتصال صحیح بین دو دستگاه نباشند. همچنین باید توجه کنید که برخی کابل‌ها صرفا برای شارژ کردن گوشی به کار رفته و قادر به انتقال داده نیستند. بنابراین در صورت اتصال گوشی به کامپیوتر از طریق این کابل گوشی صرفا شارژ شده و محتوای آن در کامپیوتر نمایش داده نخواهد شد.

اگر مشکل از کابل اتصال نباشد، راهکار بعدی چک کردن پورت‌های کامپیوتر و آیفون است. در گام اول سعی کنید آیفون را به یک درگاه یو اس بی دیگر متصل کنید. همچنین هر دو پورت را نیز به‌طور دقیق بررسی کنید تا اثری از کثیفی و آلودگی‌های فیزیکی در آن‌ها مشاهده نکنید. در صورتی که متوجه کثیف بودن پورت‌های آیفون یا کامپیوتر ویندوزی خود شدید با یک خلال دندان یا گوش‌پاک‌کن داخل آن را تمیز نمایید.

به‌جای iTunes از Apple Devices استفاده کنید

در سال‌های گذشته، آیتونز نقش پل ارتباطی میان آیفون و ویندوز را ایفا می‌کرده و تنها سرویس رسمی اپل برای اتصال دستگاه‌های این کمپانی به کامپیوتر به شمار می‌رفت. با این وجود اکنون این وضعیت تغییر کرده و عملکرد iTunes به سه سرویس مجزای Apple Devices برای مدیریت محتوای آیفون (بکاپ، بازیابی و همسان‌سازی داده‌ها)، Apple TV برای اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی و Apple Music برای اشتراک موزیک تقسیم شده است.

اگر روی کامپیوتر خود آیتونز نصب کرده‌اید؛ اما نمی‌توانید آیفون خود را شناسایی کنید، توصیه می‌کنیم از Apple Device به‌جای iTunes استفاده کنید. روش کار با Apple Devices به‌صورت زیر است:

همانند بخش اول، آیفون را در حالت آنلاک به کامپیوتر متصل کرده و پس از نمایش پنجره مربوطه روی صفحه، کلید Trust را فشار دهید.اپلیکیشن Apple Devices را از فروشگاه مایکروسافت دانلود و نصب کرده و سپس اجرا نمایید.در صفحه موافقت با لایسنس برنامه، کلید Agree را فشرده و سپس دکمه Start را فشار دهید تا آیفون شما توسط آن شناسایی شود.سپس روی تصویر آیفون خود در قسمت بالا سمت چپ کلیک کنید تا گزینه‌های بیشتر آن نمایش داده شوند.

برای همسان‌سازی (سینک کردن) تصاویر بین ویندوز و گوشی مراح زیر را بپیمایید:

از منو، گزینه Photos را انتخاب کنید.عبارت Sync Photos onto … from … را فعال کنید. در سه‌نقطه‌های درج‌شده طبیعتا نام آیفون و فولدرهای مربوطه درج خواهند شد.روی نام فولدر کلیک کنید و پس از انتخاب گزینه Choose Folder، پوشه‌ای از تصاویر کامپیوتر که قصد انتقال آن به گوشی دارید را انتخاب کنید. در صورت تمایل می‌توانید همچنین گزینه Include Video را هم انتخاب کنید.روی کلید Apply کلیک کنید.

همچنین برای بکاپ‌گیری از آیفون روی PC نیز مراحل زیر را طی کنید.

از منو، گزینه General را انتخاب کنید.گزینه « Back up all of the data on your iPhone to this computer» را انتخاب نموده و در صورت تمایل از طریق فشردن دکمه «Encrypt local backup» داده‌های‌تان را رمزگذاری کنید.سپس روی عبارت «Back Up Now» کلیک کنید تا مراحل کار ادامه پیدا کند.

توجه کنید که در تب General در نرم افزار Apple Devices می‌توانید آیفون خود را آپدیت کنید، آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید یا حتی اطلاعات آن را بازیابی نمایید. با این وجود اگر قصد دارید موزیک یا فیلم روی آیفون‌تان بریزید باید نرم افزارهای Apple Music و Apple TV را به‌طور مجزا از فروشگاه مایکروسافت دانلود نمایید.

اپلیکیشن‌های کنونی اپل را پاک کرده و از iTunes استفاده کنید

اگر دوست ندارید برای شناسایی آیفون توسط ویندوز یا انتقال داده بین دستگاه‌های خود از سه نرم افزار مجزا استفاده کنید می‌توانید Apple Devices و Apple TV و Apple Music را از روی کامپیوتر خود پاک کرده و در عوض iTunes را نصب کنید. دقت کنید که برای استفاده از آیتونز لازم است سرویس‌های گفته‌شده را حتما حذف کنید؛ زیرا به‌گزارش برخی کاربران، در صورت نصب بودن آن‌ها، آیتونز بخش عمده‌ای از کاربری خود را از دست داده و صرفا به ابزاری برای گوش دادن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی تبدیل می‌شود.

علاوه بر این، اگر حتی پس از حذف این اپلیکیشن‌ها همچنان نتوانستید گوشی‌تان را به کامپیوتر متصل کنید، توصیه می‌کنیم بار دیگر آیتونز را حذف کرده و این بار نسخه موجود در وبسایت اپل را به‌جای نسخه موجود در فروشگاه مایکروسافت دانلود و نصب کنید. همچنین دیگر راهکاری که کاربران آیفون به آن اشاره کرده‌اند نیز استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر آیتونز است. برای این کار نسخه کنونی آیتونز را حذف کرده و از وبسایت اپل iTunes 12.10.11 for Windows را دانلود کرده و نصبت کنید. دقت کنید که پس از ورود به برنامه لازم است گزینه Automatically update iTunes and other Apple software را غیرفعال نمایید. زیرا در غیر این‌صورت اپلیکیشن به‌طور خودکار به نسخه‌های جدیدتر بروزرسانی خواهد شد.

پس از نصب این برنامه احتمالا مشکل عدم شناسایی آیفون شما روی کامپیوترتان حل خواهد شد. با این وجود اگر پس از اجرای برنامه پیامی با مضمون « iTunes Library.itl file cannot be read » دریافت کردید، می‌توانید در اکسپلورر ویندوز وارد پوشه Music و سپس iTunes شده و نام فایل iTunes Library را به هرچیزی که دوست دارید تغییر داده و سپس مجددا برنامه را اجرا کنید.

در این صورت آیفون شما به احتمال بسیار زیاد شناسایی خواهد شد.

درایور آیفون در ویندوز را آپدیت کرده یا مجددا نصب کنید

اگر هیچ‌یک از روش‌های بالا نتوانست مشکل عدم اتصال آیفون به کامپیوتر ویندوزی‌تان را برطرف کند بهتر است درایور آیفون را نیز آپدیت کرده یا از اول نصب کنید. مراحل انجام این کار به‌صورت زیر است:

گوشی آیفون خود را به PC متصل کنید.در همین شرایط روی کامپیوتر نیز Device Manager را باز کنید و در انتهای صفحه گزینه USB Serial Bus devices را گسترش دهید تا آیتم‌های ذیل آن نمایش داده شوند.روی گزینه Apple Mobile Device USB Device راست کلیک کنید و گزینه Update Driver را انتخاب کنید.در صفحه ظاهر شده، گزینه Browse my computer for drivers را انتخاب کرده و سپس گزینه Let me pick from a list of available drivers on my computer را برگزینید.در این بخش، در قسمت Model روی Apple Mobile Device USB Device کلیک کرده و روی Next بزنید. با انجام این کار صفحه مربوط به نصب درایور برای‌تان ظاهر شده و پس از اتمام مراحل نصب نیز پیام Windows has successfully updated your drivers نمایش داده خواهد شد.روی کلید Close کلیک کنید و در صورتی نمایش پیام مربوط به ریستارت کردن کامپیوتر کلید Yes را علامت بزنید.

پس از ریستارت شدن کامپیوتر، از همان قسمت قبلی، درایور مربوط به Apple Mobile Device USB Composite Device را نیز آپدیت کنید. اگر آیفون شما همچنان قادر به اتصال به دستگاه نبود، درایورها را باید مجددا نصب نمایید.

چگونه درایور آیفون روی ویندوز را از اول نصب کنیم؟

مراحل نصب مجدد درایور اپل روی کامپیوترهای ویندوزی به شرح زیر است:

آیفون خود را به کامپیوتر متصل کنید.در بخش Device Manager به قسمت USB Serial Bus devices رفته و سپس روی Apple Mobile Device USB Device کلیک کنید.گزینه Uninstall Device را فشرده و سپس Uninstall را بزنید.کامپیوتر خود را درحالیکه آیفون هنوز به آن متصل است ریستارت کنید.

بلافاصله پس از بوت شدن کامپیوتر، درایور به‌طور خودکار نصب شده و سپس می‌توانید بار دیگر آیفون را به کامپیوتر ویندوزی خود متصل کنید.

در گجت نیوز بخوانید: چگونه مشکل عدم شناسایی سیم کارت در آیفون را برطرف کنیم؟ ۱۵ راهکار جامع برای عیب یابی و رفع مشکل تمامی مدل های آیفون رایجترین مشکلات آیفون که کاربران را همیشه آزار داده است آیفون شما با مشکل شارژ مواجه است؟ این ۶ راه را امتحان کنید

مطالب مفید